Alla dessa ekolod... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla dessa ekolod...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det kommer litt an på hvilket Elite HDI du sammenlikner med, og sannsynligvis hvem du spør. Men sammenliknet med Elite 5 HDI kan disse være verdt en kikk:

Garmin echoMAP 50s
    Garmin GPSMAP 527xs
    Ingen av disse har skannende ekkolodd som standard, men via modul kan 527xs bygges ut til det. GPSMAP kombinert med en AIRMAR TM150M-giver vil være hakket vassere som ekkolodd en Elite 5 HDI, men det gjenspeiler seg i prislappen også.

Humminbird 688 cxi HD DI er det nærmeste du kommer Elite HDI hos konkurrerende merker.

Furuno GP1670F skal heller ikke glemmes. Litt større skjerm med 5,7" i widescreenformat, og kan ikke logge data for dybdekart. Men meget godt ekkolodd, dog er min erfaring med Furuno at de gjør seg best fra ca 10 meters dyp og dypere.
    Team Colibri

Kommentera

Jag ska kolla lite på dom andra loden, men det känns nu som att man får mest om man tex skulle välja ett Lowrace Elite 7x HDI där man både får vanligt ekolod och skannande.

Om man väljet Lowrance ved får man då mer för nyttiga funktioner? du skrev något om att logga djupkartor, vill du förklara det mer? går det ladda in egna kartor eller kan man scanna in dom själv med hjälp av lodet?

Kommentera

For å lage dybdekart, må du ha en kombimodell. Det vil si en enhet med BÅDE ekkolodd OG kartplotter. Modellene med en x i navnet er rene ekkolodd og kan ikke brukes til dette.

Med unntak av Furuno, kan alle enhetene jeg nevnte over brukes til å logge data for å lage dybdekart med. Loggene dine kan gjøres om til dybdekart via Insight Genesis (kun for Lowrance), djupkarta.se, Autochart (kun for Humminbird) eller ved å kjøpe programvare som tar data fra flere merker (Reefmaster). Alle disse fire alternativene finner du egne tråder for her på forumet, så detaljene skal jeg ikke komme inn på her.

Lowrance er det merket det er enklest å lage egne kart for, siden de er helt åpne med tanke på å ta et kart og konvertere det til et format som kan brukes i enheten. Neste plass går til Humminbird, som du kan lage kart til men som krever at du bruker Humminbirds egen programvare for at kartene virkelig skal bli "fine" i enheten, og til slutt Garmin som krever 3 runder med programvare for å lage kart til. Lowrance og Humminbird kan du bruke ferdige kart fra Navionics til, Garmin bruker Garmins egne kart som kanskje ikke alltid er de med best dekning i innsjøer. (Dette er høyst variabelt fra innsjø til innsjø.)

Å logge data til dybdekart betyr rett og slett at du starter en opptaksfunksjon i enheten som gjør at den tar opp din posisjon og dybden under båten løpende, og lagrer dette på et minnekort. Filen fra minnekortet er så det du bruker til å lage dybdekartet med.

Du kan skanne dybdekart i papirformat og bruke de i Lowrance (jeg er litt usikker på Humminbird) og i Garmin. Dette krever at det skannede bildet georefereres, som betyr at bildet må få en geografisk henvisning så plotteren din "skjønner" hvor kartet er fra i verden. Det finnes flere gode artikler (på engelsk) om hvordan du gjør dette, og du finner også videoer av det på Youtube.

Nederst i denne artikkelen ser du skjermbilder som er fra min egen Lowrance (HDS), dette er dybdekart laget med Insight Genesis, basert på min egen logging av data: http://teamcolibri.blogspot.no/2013/...t-genesis.html
        Senast ändrad av Team Colibri; 2014-06-10, 12:41.
        Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 789 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri