Vilket batteri? Biltemas AGM 80Ah eller SMF 90Ah - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket batteri? Biltemas AGM 80Ah eller SMF 90Ah

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket batteri? Biltemas AGM 80Ah eller SMF 90Ah

Vilket batteri är bästa valet till min Minn Kota 30lbs? Biltemas AGM 80Ah (nr: 80800) eller SMF 90Ah (nr: 8090)?

AGM-batteriet har ju fyra års garanti vilket skulle kännas bra men är dyrare och har lägre kapacitet. Går det att ladda ur djupare än ett SMF utan att det tar skada?

Sen är ju frågan vilken laddare som behövs för att kunna ladda batteriet fullt på rimlig tid. Biltema har tre olika smartladdare som verkar intressanta, 8A laddström, 15A laddström och 25A laddström.

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
    Vilket batteri är bästa valet till min Minn Kota 30lbs? Biltemas AGM 80Ah (nr: 80800) eller SMF 90Ah (nr: 8090)?

AGM-batteriet har ju fyra års garanti vilket skulle kännas bra men är dyrare och har lägre kapacitet. Går det att ladda ur djupare än ett SMF utan att det tar skada?

Sen är ju frågan vilken laddare som behövs för att kunna ladda batteriet fullt på rimlig tid. Biltema har tre olika smartladdare som verkar intressanta, 8A laddström, 15A laddström och 25A laddström.
    Det är faktiskt tvärt om, med ett 80Ah AGM-batteri har du mer kapacitet än med ett 90Ah "vanligt" batteri då du kan ladda ur AGM-batteriet mer än vad ett "vanligt" batteri tål. 80Ah X 80% = 64Ah vs 90Ah X 50% = 45Ah.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Det är faktiskt tvärt om, med ett 80Ah AGM-batteri har du mer kapacitet än med ett 90Ah "vanligt" batteri då du kan ladda ur AGM-batteriet mer än vad ett "vanligt" batteri tål. 80Ah X 80% = 64Ah vs 90Ah X 50% = 45Ah.
      Var det jag misstänkte! Då känns valet ganska klart. Det ihop med 4 års garanti får nog vågen att tippa över mot AGM. Då är det laddare kvar att välja då.

Kommentera

Lyssna på Jester Burk II. AGM är riktigt bra. Sköter du det som ett "vanligt" batteri håller det nästan hur länge som helst.
        Hur som helst mycket skönt att veta att man kan ta ur lite mer kapacitet ur det utan att det tar skada.
        Jag har en C-TEK MXS10 10A och ett par äldre 3.6A. Om du inte ska ut igen alldeles på en gång så kommer 8A att räcka långt. Jag har hittills klarat mig på att köra den lilla 3,6A laddaren över natten (på ett 95Ah deep cyclebatteri)

OT:
        På husbilar börjar Litiumfosfatjon ( lithium iron phosphate (LiFePO4) battery ) smyga sig in så sakta. Märkkapaciteten är vad du i praktiken kan använda, ett 40Ah batteri morsvarar då ett 80Ah AGM eller bly/syra. Vikten blir då ungefär hälften mot ett traditionellt batteri med samma kapacitet. Dom går dessutom att ladda med mycket mer ström -> mycket snabbare. Lite dyra ännu om man ska har ett 12V, laddare är inte heller så vanliga även om C-TEK nu har en.

Peter
        Senast ändrad av wolw; 2014-05-25, 18:03.

Kommentera

Ett "litet" varningens finger vill jag vifta med

Den dagen Biltema ser över de garantier de lämnar då är deras 4 åriga garanti på batterier den första de tar bort.
          Används ett vanligt startbatteri, AGM eller Gel som de är tänkta att använda så kommer det vara helt omöjligt att bevisa efter 3,5 år att felet var ursprungligt.
          Deep Cykle/Marinbatterier/AGM håller för ett visst antal urladdningar samt uppladdningar, därefter är det kaputt!
          Är man en flitig elmotoranvändare så är garanterat de antalen slut efter några år, vilket innebär att batteriet endast duger till bojjsänke.

Vad jag vill ha sagt med detta är att långa garantier skall man ta med en stor (!) nypa salt.

Nu säger jag inte att så är fallet med Biltemas batterier, men i mina ögon är långa garantitider på "billiga" varor inge bra tecken...

Kolla tex Parsun utombordare... 5 års garanti men skit är ändå skit.

Jag själv är säljare och det absolut värsta jag vet är när jag ska köpa något som kostar en del pengar, och det första säljaren börjar prata om är lååånga garantier...
          Då går varan ofta bort direkt hos mig

/ HenkeW

Kommentera

Kolla på batterilagret.se var in i deras butik i växjö och kollade på detta. http://www.batterilagret.se/product/...semitrak-.aspx Lite billigare än biltemas.

Kommentera

Ursprungligen postat av biohazard Visa inlägg
              Kolla på batterilagret.se var in i deras butik i växjö och kollade på detta. http://www.batterilagret.se/product/...semitrak-.aspx Lite billigare än biltemas.
              Fast det där är ju inte ett agm-batteri, vad jag kan se. Med andra ord är det inte en rättvis jämförelse.

Kommentera

De var vad dom rekommendera till elmotorer och sålde i paket med minnkota motorer.

Kommentera

Ursprungligen postat av wolw Visa inlägg
                  Lyssna på Jester Burk II. AGM är riktigt bra. Sköter du det som ett "vanligt" batteri håller det nästan hur länge som helst.
                  Hur som helst mycket skönt att veta att man kan ta ur lite mer kapacitet ur det utan att det tar skada.
                  Jag har en C-TEK MXS10 10A och ett par äldre 3.6A. Om du inte ska ut igen alldeles på en gång så kommer 8A att räcka långt. Jag har hittills klarat mig på att köra den lilla 3,6A laddaren över natten (på ett 95Ah deep cyclebatteri)

OT:
                  På husbilar börjar Litiumfosfatjon ( lithium iron phosphate (LiFePO4) battery ) smyga sig in så sakta. Märkkapaciteten är vad du i praktiken kan använda, ett 40Ah batteri morsvarar då ett 80Ah AGM eller bly/syra. Vikten blir då ungefär hälften mot ett traditionellt batteri med samma kapacitet. Dom går dessutom att ladda med mycket mer ström -> mycket snabbare. Lite dyra ännu om man ska har ett 12V, laddare är inte heller så vanliga även om C-TEK nu har en.

Peter
                  Tack! Ska kolla vad jag kan få för pris på en C-TEK genom jobbet innan jag bestämmer mig.

Kommentera

många kör kampanj på C-tek nu.....brukar göra några hundringar i alla fall...
                    t.ex http://www.hjertmans.se/articlegroup/batteriladdare finns nog billigare om du letar.....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 683 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17