Jord till ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jord till ekolodet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jord till ekolodet?

Hej
    Köpt en Ryds 535 Big Fish och det satt en gammal Humminbrid ekolod i när jag köpte den. Köpt ett ny ekolod, ett Lowrance Elite 5x HDI och när jag skulle installera det idag så insåg jag att de gamla lodet var bara kopplat på + och - och det nya ekolodet har en separat jordkabel. Enligt han som sålde båten finns det ingen jord dragen utan den enda jorden är den som går via motorn till batteriet. Frågan är: Hur gör jag?
    Tack på förhand :-)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med jord dragen, men du kopplar ekolodskabelns plus på batteriplus och ekolodets minuskabel på batteriets minus, och om inte längden räcker till så är det bara att skarva på mer kabel. Är lodet kopplat på startbatteriet eller ett separat batteri ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Jag förstår inte riktigt vad du menar med jord dragen, men du kopplar ekolodskabelns plus på batteriplus och ekolodets minuskabel på batteriets minus, och om inte längden räcker till så är det bara att skarva på mer kabel. Är lodet kopplat på startbatteriet eller ett separat batteri ?
      Har inte kopplat det än. Men från lodet kommer det tre kablar enligt kopplingsschemat. Röd (+), Svart (-) och Gul (Jord)- Skall ju kopplas till startbatteriet (det enda batteri jag har). Har en 50hk Tohatsumotor

Kommentera

Koppla den svarta och gula kabeln till minuspolen på startbatteriet. Men du har väl en bruks- och monteringsanvisning till lodet ?

Kommentera

Ta men en hink med jord, gärna fuktig kompostjord! Och stoppa den gula kabeln i den Nä som nån skrev så är minus och jord samma sak i ett enkelt 12-volts system.
          Senast ändrad av krisseh; 2014-05-04, 20:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av krisseh Visa inlägg
            Ta men en hink med jord, gärna fuktig kompostjord! Och stoppa den gula kabeln i den Nä som nån skrev så är minus och jord samma sak i ett enkelt 12-volts system.
            :-) TaCK

Kommentera

Utan att ha läst manualen TROR jag att du inte behöver bry dig om den gula kabeln, gissar att det är "start upp" så lodet startar automatiskt med annan utrustning i båten.

Kommentera

Står det någonstans att gul är jord?
                I min värld är gul/grön jord, i gamla system kan jorden vara röd.
                Jag vågar satsa min slant på att krisseh har helt rätt.
                Kan för mitt liv inte minnas vart jag sett denna typ av kopplingar förut, tror det kan ha varit i samband med installation av backsensorer för en bil.

Kommentera

Jag skall reda ut begreppen en aning.
                  När man har växelström tex i ett hus finns två poler ofta blå och brun, där spelar det ingen roll vilket håll man vänder "plus och minus" stömmen går in ena vägen och ut den andra.

Jorden är ett skyddssystem som faktiskt slutar i just jorden, man slår ner ett jordspett där jorden skall kopplas. Jorden finns för att minska risken för personskador, blir det ett fel i någon apparat skal strömmen gå ner i jorden istället för att apparaten skall bli strömförande. Ett sådant system finns inte på 12V, det är ju inte farligt.

På 12 V finns bara plus och minus (röd och svart) tyvärr används begreppet slarvigt i tex bilar där man ansluter minuskabeln i chassit vilket gör att hela bilen blir en minuspol, det har inget med skyddsjord att göra.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	ekolod.jpg
Views:	1
Size:	11,2 KB
ID:	1773383

Så med andra ord så behöver jag inte koppla in den gula kabeln som här beskrivs i installationsanvisningen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 773 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17