Köptips till en novis. Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips till en novis. Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köptips till en novis. Ekolod

Tänkte köpa ett ekolod till farsan som fyller 60 snart.
    Han kommer fiska i en insjö som har ett maxdjup på 25m och snittar ca 10m, kommer att användas till trollingfiske vid 95% av fallen.
    Är en helt vanlig 4m roddbåt med en 4hp motor på.
    Prislappen jag hade tänkt mig är 2000kr.

Det jag fastnat lite för är Elite-4x HDI med 83/200 455/800 kHz transduktor för 2090kr.
    Dock inte riktigt hajjat vad kHz står för riktigt med kom fram till att det borde vara bättre med 83/200 455/800 kHz än endast 83/200 iaf

Men då jag har dålig koll på vad som är bra/dåligt i fiskevärlden så tänkte jag rådfråga lite först.
    Många pratar även gott om inbyggd GPS, men gissar att priset sticker iväg rätt friskt då?

om man ska ha gps så får man lägga till nån tusenlapp, själv tycker jag det är värdelöst då dom flesta mobiler har gps, såvida man inte är ute till havs/skärgården där man kan behöva hjälp att hitta till fiskeplatsen och inte vill fippla med mobilen. så lägg hellre pengarna på ett bättre ekolod eller en modell med större skärm som är lättare att läsa. Hdi kan vara kul att ha om man vill se vad som faktiskt finns på botten och för att urskilja fisk som står vid vegetation etc. 50/200khz är bara för havsfiske och extrema djup så ett 83/200 + 455/800 är perfekt för vanliga svensken.

455/800 kHz = 91m
    83/200 kHz = 305m
    50/200 kHz = 762m

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil503 Visa inlägg
      om man ska ha gps så får man lägga till nån tusenlapp, själv tycker jag det är värdelöst då dom flesta mobiler har gps, såvida man inte är ute till havs/skärgården där man kan behöva hjälp att hitta till fiskeplatsen och inte vill fippla med mobilen. så lägg hellre pengarna på ett bättre ekolod eller en modell med större skärm som är lättare att läsa. Hdi kan vara kul att ha om man vill se vad som faktiskt finns på botten och för att urskilja fisk som står vid vegetation etc. 50/200khz är bara för havsfiske och extrema djup så ett 83/200 + 455/800 är perfekt för vanliga svensken.

455/800 kHz = 91m
      83/200 kHz = 305m
      50/200 kHz = 762m
      Att ett dubbelfrekvenslod med en 50/200kHz givare bara skulle vara för djuphavsfiske stämmer inte, 50kHz läget tränger lite djupare men är samtidigt mindre känsligt. Djuptagningsförmågan beror också väldigt mycket på lodets konvinkel, uteffekt, samt bottenmaterialet plus salthalten i vattnet. De djup som tillverkarna uppger är rena skämten, kan möjligen uppnås i en brunn med destillerat vatten. Har själv ett Lowrance X 136 DF 50/200kHz med en uteffekt på 500W RMS(4000W peak to peak) som tappar botten någonstans mellan 2-300m i en fjord med dybotten. Men å andra sidan funkar den helt normalt på grunt vatten upp till 0,6m.

Kommentera

Den Elite-4x HDI med 83/200 455/800 har ju downscan funktionen i givaren, det har man inte i endast 83/200 givaren! Jag köpte nyligen ett Elite 4x för 1200:-. Jag måste säga att jag är rätt nöjd med den, de behöver inte vara så avancerat för att hjälpa ens fiske rejält. Har ju färgskärm, visar djup och temp (går även få in hastighet med extra givare).

Men ah Lowrance överlag är väll i toppen av ekolodstillverkare om inte den bästa(?) Så de är ju bra grejer vilken du än väljer!

Kommentera

Dette ble et langt svar, sorry.

kHz - står for kilo Hertz, dvs frekvens. Ekkoloddet sender ut et lysignal i vannet, dette signalet reflekterer tilbake og tiden mellom signalet går ut til det kommer tilbake gjør at ekkoloddet kan bedømme avstand til hva det nå er som reflekterer lyden. (Lyd som reflekterer heter ekko, derav navnet ekkolodd.) Lyden er i et frekvensområde som ikke er hørbar for hverken mennesker eller fisk, selv om man i endel tilfeller kan høre en klikkelyd fra selve ekkoloddgiveren (den som sitter under vann), som er lyden av ekkoloddgiverens element som lades ut, dvs den lager en lyd når den sender ut lydpulsen.

50 vs 83 vs 200 kHz - Forskjellige frekvenser har forskjellige egenskaper. Hvis du sammenlikner med ditt eget stereoanlegg, har du sikkert merket at dyp bass kjenner du fysisk på kroppen, mens høy diskant ikke kjennes på den samme måten. Lavere frekvens når lengre, og Emil er inne på noe når han sier at 50 kHz er beregnet på dypere vann enn 83 kHz. Forskjellen er dog langt mindre enn de fleste tror, feks kan et 200 kHz signal nå MINST like dypt som ett på 50 kHz hvis konevinkelen er lik og utgangseffekten (watt) er større på 200 kHz-signalet. Med andre ord har Kai helt rett når han sier at det er mer enn bare frekvensen alene som sier noe om bruken. Høyere frekvenser gir mer detaljerte bilder enn lave frekvenser, men det kommer også av at de fleste ekkoloddgivere har smalere konevinkel på 200 kHz enn på lav frekvens som 50 eller 83 kHz.

Forvirret nå? Noen tommelfingerregler:
          Desto høyere frekvens, desto mer detaljer men signalet når grunnere. Desto smalere konevinkel på signalet, desto mer detaljer men samtidig ser du mindre av det som faktisk er under båten.

I Lowrance sin verden er giverne enten ren 200 kHz (kun på de aller billigste), 83/200 eller 50/200. De to sistnevnte finnes i HDI-versjoner som da har 455/800 i tillegg så de heter feks 83/200/455/800. 83/200 kan vise bunnen langt dypere enn de fleste svenske sportsfiskebåter noen sinne vil bevege seg. Jeg har selv sett skjermbilder fra en Elite med 83/200-giver som viser bunnen på 350 meter i SALTVANN. (Jeg understreker saltvann, fordi det er "tøffere" for ekkoloddet å nå bunnen i saltvann enn i ferskvann.) Søker du litt på Google vil du finne skjermbilder av Elite med 50/200 som går ned til ca 1000 meter. Jeg har testet min egen Elite 4 HDI med 83/200 ned til 295 meter, dypere vann enn det har jeg ikke der jeg har vært i det siste.

MEN siden vi driver med sportsfiske, er det mest interessant hvor dypt ekkoloddet kan vise FISK. 83/200-giverne har i praksis sin grense rundt 20-30 meter, mens 50/200 får problemer rundt 50-60 meter. Du kan se fisk dypere enn dette, men målseperasjonen (evnen til å skille fisk fra bunnen, eller to fisk fra hverandre) begynner å bli dårlig. Skal du se fisk dypere enn dette, med presisjon, må du over på ettermarkedsgivere fra feks Airmar og da begynner ting å koste endel penger.

455/800 - dette er høyfrekvent ekkolodd, gjerne kaldt skannende ekkolodd på grunn av den ekstremt smale konen på signalet. Disse to frekvensene brukes for å studere bunnstruktur som røtter, stein etc. Men de kan også hjelpe deg til å se om det du ser på det vanlige ekkoloddet er en stor stim med småfisk eller et tre som står under vann. Det er med andre ord det vanlige ekkoloddet du bruker for å finne fisk, men 455/800 er absolutt "kjekt å ha", særlig på grunt vann.

Rent ekkolodd vs ekkolodd og kartplotter - En kombienhet (altså ekkolodd og kartplotter i en enhet) er en av de tingene du ikke visste at du trengte før du begynner å bruke den. Til pelagisk trolling, er kartplotteren minst like viktig som ekkoloddet. Ser du noe spennende på ekkoloddet, kan du legge et waypoint og få det rett opp på kartplotteren. Etterhvert vil du begynne å se et mønster i dine waypoints, særlig hvis du gir de gode navn. Jeg gir feks mine waypoints der jeg får fisk navn som "ørret vår", "gjedde høst" etc. Da ser jeg etterpå hva slags fisk jeg får hvor, og ikke minst når på året. Når jeg starter fisket på våren neste år, begynner jeg selvfølgelig å fiske der jeg har flest "ørret vår" eller "gjedde vår" på kartplotteren. En annen fordel med kartplotterdelen er at du kan logge dybdedata fra din innsjø og bruke i Insight Genesis, djupkart.se eller tilsvarende og få skikkelige dybdekart over vannene du fisker i. Skikkelige dybdekart er også en slik ting du må bruke for å skjønne betydningen av, men topografi er kanskje den viktigste faktoren for meg hvis jeg feks skal fiske i et nytt vann.

Forskjellen på en sportsfisker som jevnlig får store fisk, og en som ikke får det, ligger gjerne i hvor systematisk man er. Ingen av de tingene vi snakker om her er noen nødvendighet for å kunne fiske, men de kan hjelpe deg til å bli mer systematisk. Her er en artikkel hvor jeg beskriver noe av det jeg bruker min elektronikk til, vær dog obs på at skjermbildene i artikkelen er fra den noe dyrere serien til Lowrance (HDS) så bildene som handler om SideScan er ikke aktuelle med Elite HDI. Resten er helt likt: http://www.hooked.no/artikler/team-c...ernekspedisjon

Tilbake til Andreas sin post:
          Du skal ha 83/200/455/800-giveren til den bruken du beskriver. Hvis du kan ta deg råd til det, og faren din er oppegående nok til å bruke det, så kjøp helst modellen som også har kartplotter (Elite 4 HDI, ikke Elite 4x HDI)
          Senast ändrad av Team Colibri; 2014-05-12, 16:19. Anledning: typos
          Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 773 visningar
          0 gillar