Humminbird 899 SI, mörk vänster sida - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird 899 SI, mörk vänster sida

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird 899 SI, mörk vänster sida

Hejsan

Jag fick idag i min båt och var ute och provade mitt nya SI-lod, Humminbird 899. Höger sida på SI-funktionen funkar jättebra, medan vänster sida blir mörkare och bilden ger inte lika tydliga ekon. Givaren, en XHS 9, sitter monterad på höger sida på akterspegeln. Motorn skymmer givaren något, när den ärmax nertiltad (man ser att bilden blir ytterligare lite mörkare med motorn i sitt nedersta läge), Tiltar jag bara upp litegrann, så förvinner skuggningen. Men trots det är bilden klart ljusare och tydligare på höger sida. Jag tänkte att givaren kanske inte sitter helt vågrätt, så jag lät frugan burka lite i båten för att luta den. Ingen som helst skillnad. Nu börjar jag googla på problemet och läser mig till att det tycks finnas problem med givare(?) som i alla fall byts i USA. Jag hoppas ju innerligt att det inte är givasren som är problemet , för jag hade lite problem att få fram kabeln i båten...
    1)Någon som haft samma problem som jag upplever nu?
    2) Vad löste problemet?

Prova vinkla upp givaren bakåt så den mäter bakom båten, dvs bort från motorn och skrovet.
    Se om det ändrar något, ekona och djup funkar knappt men du bör kunna se om bägge sidor ser lika ut då.

Mitt skrov skymde lite men som båten ligger och går i sjön kunde jag vinkla den lite mer än att den ligger i linje med skrovet som var min utgångspunkt.
    Störningarna försvann och ekona är bättre, givaren är i linje med vattnet men ser inte rak ut på trailern.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Nu hängde jag inte med riktigt. Om jag vinklar givaren bakåt så vinklar jag givaren bort från skrovet, det köper jag. Men då kommer motorriggen komma in i synfältet för givaren. Eller? Du menar inte att jag ska vinkla givaren så den är lägre i bakkant än framkant, dvs mäter något framåt?

Kommentera

spelar ingen roll om så gumman din hänger ut över relingen som en värsta seglare,skuggar kölen eller motorn signalerna så gör den det hur du än lutar båten...montera bort givaren från fästet och håll ner den lite djupare få se om det inte blir bättre...eller tilta upp motorn helt
        och vinkla den något bakåt som T föreslog...
        Senast ändrad av byggarn; 2014-04-27, 19:27.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 773 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17