Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
    Är det bara jag eller är Autochart lika ostabilt för alla andra med?
    Jag har provkört det på 3 olika datorer nu och det är nog det mest instabila program jag stött på under mina 30 år med datorer.
    Jag har testat med Win7 och XPsp3 och frågan är om det inte är lite stabilare med XP.
    Synd för det är riktigt kul att göra sjökort, men otroligt enerverande att det kraschar 8 gånger av 10...
    Har inga problem alls med att det kraschar. Har karterat större sjöar med storleken 7000x7000m, där det finns ett tiotal inspelningar, och aldrig fått det att hänga sig.

När kraschar programmet för dig?

Kommentera

Nu har även Autochart Live kommit för er som har ONIX eller ION-enheter.

Kommentera

Ursprungligen postat av CGF Visa inlägg
        Har inga problem alls med att det kraschar. Har karterat större sjöar med storleken 7000x7000m, där det finns ett tiotal inspelningar, och aldrig fått det att hänga sig.

När kraschar programmet för dig?
        Det kraschar när jag efter att jag har renderat kartan, men jag har fått lite ledtrådar om vad felet är.
        XP så gillar det inte riktigt grafikkortet (en udda modell av geforce) och när jag kom på det så började jag att prova lite olika grafikdrivrutiner även i win7 och med dom allra senaste (Nvidia) som kom häromdagen så fungerar det nu klockrent i win7 som det verkar...
        Team Fanny Farm

Kommentera

Jag har ett hb 598 si (usa version) och funderar på att köpa autochart pro. Bl.a. för att underlätta sökandet efter gamla nät.
          Men har lite frågor.

Skulle ni rekommendera det och vad är alternativen? Är det värt de ca 1800 man får punga ut?

Kan man överföra det man redan sparat i enheten innan som waypoints och tracks?

När man kör i kringelikrokar för att spela in, hur vet man hur tätt man ska köra för att det ska bli bra nog?

Tackar vänligt för svar.

Kalle
          Senast ändrad av Cobrak; 2014-08-04, 14:41.

Kommentera

Du bör kunna spela in till vilket kort som helst. Du får trycka på "View" knappen tills du kommer till inspelningsmenyn, där väljer du "Menu" sen "Start Recording". Den menyn finns även om inget kort sitter i läsaren.

När jag spelar in så tar den ca. 40 meter i bredd, man lär sig med tiden ungefär hur tätt inpå tidigare spår man måste gå för att få med allt. Sen blir kartan mer exakt ju tätare spår du kör.

Inspelningarna tar upp rätt mycket plats på kortet, så ett kort på 32GB som AutoChart kommer på räcker inte så långt. Däremot behöver inte inspelningarna ligga på kortet, utan dom kan man kopiera och lägga på datorn. Sen själva kartan som AutoChart skapar tar inte upp speciellt mycket plats.

Kommentera

Okej!

Ska man kanske skaffa ett sd-kort med mer minne då? Är det nån som har koll på vilka kort som stöds? Funkar det med typ sandisk 64 eller 128gb?

Kommentera

Jag har inte upptäckt någon nytta av att ha inspelningarna på kortet. Kan tänka mig att 3-4 timmars inspelning blir runt 800MB. Jag flyttar dem från kortet till en mapp lokalt på datorn när jag kommer hem, sen importerar jag dem i AutoChart och uppdaterar AC-SD-kortet med kartan som genereras i AutoChart på datorn. Då behöver jag aldrig tänka på utrymmet.

Jag har inte koll på vilka kort som stöds.
                Senast ändrad av CGF; 2014-08-05, 00:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av CGF Visa inlägg
                  Jag har inte upptäckt någon nytta av att ha inspelningarna på kortet. Kan tänka mig att 3-4 timmars inspelning blir runt 800MB. Jag flyttar dem från kortet till en mapp lokalt på datorn när jag kommer hem, sen importerar jag dem i AutoChart och uppdaterar AC-SD-kortet med kartan som genereras i AutoChart på datorn. Då behöver jag aldrig tänka på utrymmet.

Jag har inte koll på vilka kort som stöds.
                  Jaha men då så, då räcker ju ett 32gb kort för typ 140 timmar inspelning, det är ju ändå minst sagt tillräckligt.

EDIT

Nu när man precis beställt autochart pro, så ser man det här omdömet på cabelas:

(Jag tog mig friheten att översätta)

Jag är en erfaren användare som är väl förtrogen med den programvara som
                  var föregångare till AutoChart Pro, innan företaget köptes upp av Humminbird. Denna re-brandade programvara är fruktansvärt instabil (den kraschar upprepade gånger efter konvertering av 4-5 .son filer) vilket gör det otroligt frustrerande att ens skapa en batymetri-
                  eller bottenhårdhetskarta. Programvaran saknar användbara funktioner som möjligheten
                  att exportera raster, beräkna area och volym, se tvärsnitt, och avancerade
                  redigeringsfunktioner som är viktiga verktyg för den seriösa användaren.

Slutsats: oerhört besviken. Dags att titta på andra programalternativ.

låter ju lite småsurt..
                  Senast ändrad av Cobrak; 2014-08-12, 19:49.

Kommentera

Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med att programmet skulle vara ostabilt. Vet inte om jag ännu fått det att krascha.

Tror inte du behöver oroa dig. Du kanske redan har hunnit testa?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
                      Jaha men då så, då räcker ju ett 32gb kort för typ 140 timmar inspelning, det är ju ändå minst sagt tillräckligt.

EDIT

Nu när man precis beställt autochart pro, så ser man det här omdömet på cabelas:

(Jag tog mig friheten att översätta)

Jag är en erfaren användare som är väl förtrogen med den programvara som
                      var föregångare till AutoChart Pro, innan företaget köptes upp av Humminbird. Denna re-brandade programvara är fruktansvärt instabil (den kraschar upprepade gånger efter konvertering av 4-5 .son filer) vilket gör det otroligt frustrerande att ens skapa en batymetri-
                      eller bottenhårdhetskarta. Programvaran saknar användbara funktioner som möjligheten
                      att exportera raster, beräkna area och volym, se tvärsnitt, och avancerade
                      redigeringsfunktioner som är viktiga verktyg för den seriösa användaren.

Slutsats: oerhört besviken. Dags att titta på andra programalternativ.

låter ju lite småsurt..

Beräkna area och volym är ju inget konstigt. En knapptryckning så kommer det upp tex 314 hektar, 20,41 miljoner kubikmeter vatten med snittdjup på 6,5 meter på min senaste sjö.

En 5 timmars logg konverteras på kanske 3sek. Har totalt 150 timmar inspelning på samma sjö som tar en halvminut att göra karta av.
                      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri