Ursprungligen postat av MeskMatte
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Humminbird AutoChart
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av hewzter Visa inläggDetta är något jag skulle uppskatta om du kunde skriva en guide till eller länka till en guideUrsprungligen postat av Team T Visa inläggVet inte hur noga ni är på strandlinjer men de är inte bra gjorda på kortet.
Ritar mina egna i Google Earth, liten sjö tar 5-10min.
Liten större sjö på 40 km2 tog kanske en halvtimme med riktigt bra resultat och då han man med några öar också.
Kommentera
-
Autochart har ju även funktion att gallra bort täta punkter. Så jag kör alltid med knappen nere och ritar i svepande rörelser, går mycket fortare för mig.
Drar man för sakta så blir det kanske lite onödigt täta punkter men vid okomplicerad strandlinjer drar man fort och får lagom avstånd.
Öppnar upp i AC och sorterar ut täta punkter utan att påverka strandlinjens form på några sekunder.
Måste faktiskt berömma snabbheten i Autochart. En sjö nu har över 30 loggningar, kanske 150 timmars loggande totalt och det tar någon sekund att göra kartan.
Även sjökorten man samkör med frontmotorn har genererat mer fisk.
Annars styrde man ut lite extra när man fick fisk och autopiloten går rakt ut mot tryggare djup.
Körde man innan 6-8 spön ensam i båten och låg på 6 meter så efter landning av fisk mm så har man lämnat linjen och kanske ligger på 8 meter och sen får söka sig till rätt djup igen.
Nu vågar man ligga kvar och inte sällan kommer fler hugg medan man krokar av första fisken för att man kunnat hålla kurvorna utan att riskera att hamna för lågt.
Vid trolling och paravanfiske vid lite oregelbundna kurvor är det användbart att köra distans till djupet.
Har man ett djupgående bete som fiskar på exakt 4 meter vid kortare släpp och vill ha den en meter från botten så låser man rutten på 15 meter utanför 5 meterskurvan och skickar iväg paravan dessa 15 meter. Betet fiskar då riktigt effektivt.
Och för att inte tala om fiske med djuprigg som blivit kanon med kartor som stämmer sånär på decimetrarna.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team T Visa inläggInte nödvändigt med ny mjukvara, den nya gör att enheten även söker i AC mappen, man kan manuellt lägga över skapade filer från AC till LKMASTER
Tappade min funktion med att styra Terrovan från plottern när jag provade ny mjukvara.
Tjatigt att behöva döpa om och lura enheten att den gamla är nyare och uppgradera (nedgradera) för att få tillbaka mjukvaran som funkar.
Jag har alltid haft Garmin förut, och säga vad man vill men nog har humminbird lyckats göra menyerna både krångliga och ologiska i jämförelse, annars verkar det ju vara intressanta pinaler det här, blir det bara ordning på allt så kan det ju bli riktigt bra!
Kommentera
-
Är det bara jag eller är Autochart lika ostabilt för alla andra med?
Jag har provkört det på 3 olika datorer nu och det är nog det mest instabila program jag stött på under mina 30 år med datorer.
Jag har testat med Win7 och XPsp3 och frågan är om det inte är lite stabilare med XP.
Synd för det är riktigt kul att göra sjökort, men otroligt enerverande att det kraschar 8 gånger av 10...
Kommentera
-
På slutet har det krascha ett par gånger men hade mycket på gång och sjön har nära 50 loggar.
Går finfint att exportera karta som bildfil. Med möjlighet att bestämma utseende mm.
Vi har en karta som är på nära 200mpix som ska tryckas på skylt så det finns möjlighet till stora format.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Electronicd Visa inläggHur tar man bort lagrad djupinfo som man vet är helt galen? Jag körde på spela in och sen skulle jag dra på och köra en bit på sjön så jag "slog av" ekolodet och hissade upp givaren. Alltså själva enheten va igång fortfarande, stängde bara av givaren så att säga. Stängde dock aldrig av inspelningen då jag trodde att den stängdes av automatiskt när man stängde av givaren. Nu visar det sig dock i datorn att det har lagrats massa punkter när jag körde över sjön i 30 knop med givaren över vattnet. Jag vet att där är runt 10-15 meter där men punkterna är lagrade på typ 1m djup. Hur tar jag enkelt bort felaktiga punkter så att kartan blir rätt?
Tryck på "Verktyg" och välj "Redigera data". Dubbelklicka där den felaktiga datan är, och tryck därefter på papperskorgen i menyn uppe till vänster till alla de felaktiga punkterna är borta. Spara och kartera på nytt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 713 visningar
0 gillar