Humminbird AutoChart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird AutoChart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rykande färsk!

http://www.humminbird.com/support/my.../my_equipment/

Dock ingen förbättring vad gäller EXPORT möjligheterna och strandlinjerna är lika dåliga som förut.

Autochart Pro (Version 2016.1)
    Release Date: 03/30/2016

Description:

New Features:

Import/Export of AutoChart Live data – AutoChart Live data can now be imported or exported from AutoChart PC. This means that AutoChart Live data recorded on HELIX, ONIX, or ION can be imported into AutoChart PC. It also means that any file type that can be imported into AutoChart PC can now be exported as AutoChart Live data. For example, a .SON file can be imported into AutoChart PC and then exported as AutoChart Live data.
    Additional file format import support – The following additional file types can now be imported:
    Humminbird sonar logs (.dat)
    Humminbird sonar logs (.son)
    Humminbird tracks (.ht)
    AutoChart Live Files (.acu)
    DrDepth Files (.drd)
    Google Earth (.kml)
    GPS eXchange format (.gpx)
    Data/text files (.txt)
    CSV files (.csv)
    ESRI shape files (.shp)
    NMEA 0183 log (.log)
    eXtended Triton Formal XTF (.xtf)
    Bottom Hardness Layer Creation – A bottom hardness layer can now be created using sonar data. This layer can be exported to a Zeroline card and displayed as a Baselayer or Overlay on ONIX units. •
    Deep Water Mode for custom LakeMaster maps – This new feature adjusts the spacing of the contour lines on the generated map to be better suited for displaying deep water bathymetry.
    Image (IMG) Layer Creation (PRO VERSION ONLY) – Image (IMG) Layers (.png, .bmp, jpeg) can now be imported along with a .kml calibration file and exported to a ZeroLine card for display on ONIX units.
    SonarLab (PRO VERSION ONLY) – Sonar files can now be opened directly alongside a mini-map and edited or corrected before being used to create bathymetry, AutoChart Live, Lakemaster, or overlay data.

General Fixes:

Fixed and/or updated several translation issues.
    Updated the QuickStart guide with new information.
    Fixed an issue where Live Draw was saving files as Dr. Depth files instead of AutoChart PC files.

Prerequisite:

Must own AutoChart or AutoChart Pro and have it installed on your PC or laptop.

Instructions:

1. If you have not already done so, install the original AutoChart program from the DVD. If you have already installed the DVD files, go to Step 2.

2. Once completed, save this update to your desktop or one of your common drives

3. Run this executable file which will update the program previously installed from the DVD.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
      Jodå, med ett "enkelt" inom citationstecken.

Jag använder gratisprogrammet QGIS för att fixa till filerna. I Terrängkartan ingår ju en massa olika lager, det är ett av dem som innehåller strandlinjen (lager mv). Denna brukar dock behöva fixas till lite, iallafall för större sjöar. QGIS har lite av en inlärningskurva, om man inte använt GIS-program tidigare.
      Detta är ju grymt intressant! Jag behöver som sagt skapa strandlinjer som även stämmer med verkligheten istället för de hittepåstrandlinjer som är default i Autochart...

Jag har installerat QGIS samt tankat ner Vektorkarta. Lyckades lokalisera lager MV och "min" sjö. Men när jag gör ett testskott och väljer "Lager" Spara som och väljer KML för att sedan importera i Autochart eller DrDepth så krashar respektive program lika snabbt. Jag har nog missat nått vitalt känns det som.. Har du nått tips om vad jag gör för fel?

Edit
      Jag testkörde just i GE och när jag öppnar qgis KML export filen ser jag ALLA sjöar i hela länet med väldigt fina strandlinjer, så filen verkar vara ok. Är den för STOR för Autochart kanske?
      Senast ändrad av GuteBysen; 2016-03-31, 21:33. Anledning: tillägg

Kommentera

• Jo, det är nog lätt hänt att det blir för stort. Det är en av sakerna jag använder QGIS till, dvs radera allt onödigt. T.ex. i mitt fall med Mälaren, tar jag bort alla småsjöar och annat krafs.

Reefmaster, som jag använder, går trots det på knäna vid import av strandlinjen och käkar allt RAM jag har i datorn plus lite till. Mälaren är dessutom så stor att den spänner över flera "Terrängkartor", så där får man kombinera ihop dessa.

Så har du en mindre sjö, så ta bort allt utom den aktuella sjön.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
          Jo, det är nog lätt hänt att det blir för stort. Det är en av sakerna jag använder QGIS till, dvs radera allt onödigt. T.ex. i mitt fall med Mälaren, tar jag bort alla småsjöar och annat krafs.

Reefmaster, som jag använder, går trots det på knäna vid import av strandlinjen och käkar allt RAM jag har i datorn plus lite till. Mälaren är dessutom så stor att den spänner över flera "Terrängkartor", så där får man kombinera ihop dessa.

Så har du en mindre sjö, så ta bort allt utom den aktuella sjön.
          Har suttit någon timme med det här programmet nu och blir inte klok på hur man ska kunna exportera ut just mina 2 sjöar.
          Var inga problem att f in kartan över Västra Götaland i programmet och vet precis vad jag vill ha ut men inte hur. Har du möjlighet att länka till någon vettig guide eller liknande på hur man tar bort andra sjöar för att kunna exportera ut en vettig fil?

Kommentera

• Vilka sjöar/område var det som var aktuella för dig?
            Ska se om jag kan tota ihop en liten How-To (behöver om inte annat göra en för eget behov ).

Jag är dock Lowrance-användare själv, så jag har inte till gång till Autochart så har ingen koll på vilka kartformat det stöder (KML, Shape?).

Kommentera

• Min tanke var först att köpa ett Helix 7 GPS men efter att ha läst den här tråden blir jag osäker. Autochart PC verkar inte vara särskilt bra program trots det höga priset. Att justera vattenlinjer manuellt och att det verkar krascha en hel del m.m är inget som lockar direkt. Ni som använder er av Autochart och Autochart PC skulle ni avråda mig att köpa Helix 7 för att i stället satsa på Helix 9 med Autochart live? kan det vara värt att lägga några tusingar till för att slippa jäklas med Autochart PC? Autochart live verkar de flesta vara nöjda med om jag har förstått det rätt.

Kommentera

• Jag hade hellre lagt de extra pengarna för att nå Helix 9 eller 10. Vet inte vad AC Pro kostar idag, men jag gav runt 2300 om jag minns rätt

Kommentera

• Autochart PC är bra, men var jag tvungen att välja skulle jag valt Autochart Live 11 av 10 gånger, men det ena utesluter inte det andra, jag kör båda..
                  Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

• Tack för svaren! Till saken hör även att jag inte äger någon pc, har endast apple-produkter i hemmet, och vad jag förstår så är inte Autochart PC kompatibelt med mac (hörs nästan på namnet...). Så jag måste få tag i en billig pc samt köpa Autochart PC och då är jag nästan uppe på samma pris som Helix 9. Jag får fundera vidare

Kommentera

• Kommer man undan att fixa strandlinjer om man kör Autochart live?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 713 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17