Ursprungligen postat av RK99
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad ser jag på mitt ekolod?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av NiklasF Visa inläggDet lustiga är att det var just här "dom" stod såhär, på övriga ställen så visades det på stim eller enstaka lite större fiskar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NiklasF Visa inläggHur menar du nu, utveckla gärna lite mer, vad är det på min bild som gör att du tror det?
Kommentera
-
Håller med ovanstående å du skall lyfta givaren upp som dom skriver. Jag brukar sätta handen i vinkel med det jag ser på skärmen å om handleden då är bakre delen av givaren å man vrider handen så att den blir horisontell å kollar på om handleden om den går upp eller ner så vet man om man skall klicka givaren upp eller ner. Gringo förklarat kanske men hoppas du förstår ändå.
Som tips så kan du ju som bilden överst skicka ner en jigg å jämföra med å se hur stort eko det blir eller skicka ner en petflaska med sten å snöre å köra över den ett par gånger å se hur det blir om du är rakt över å får en stark träff eller hur det ser ut när du får en svag träff när du kör en bit ifrån vilket jag tycker är min lika nyttigt att lära sig så att man inte kör förbi drömfisken när man är ut å fisken hamnar i utsidan av konen jag brukar kalla det att jaga svansar av skuggekon då en stor fisk kan se liten ut på lodet om man får en dålig träff men när man får en stark så växer den mycket. Jag tror föregående talare att det är små fisk du ser påminner om siklöjan här hemma när de inte går i stimm.
Ta reda på vilken färg en stark träff på din palett är (Tror det är starkt gul kör sälv med palett 13 på hds så kan inte denna hundra) å på så vis kan du avgöra om fisken är rätt under båten eller inte å lättare kan bedömma storleken på fisken.
Kommentera
-
Ok, tack för infon använder inget lekande så de bör vara fisk. Nästa steg är att bara få firrarna på kroken. Har en fråga till, Mitt drag ger bara signal när jag har spötoppen precis ovanför givaren, ska man inte kunna sitta iaf 2 meter ifrån givaren med spötoppen och att draget ändå ska synas? Lite krångligt om man är två på båten och att två spötoppar ska slå i varandra för att dragen ska synas. Jag har givaren likt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inläggOk, tack för infon använder inget lekande så de bör vara fisk. Nästa steg är att bara få firrarna på kroken. Har en fråga till, Mitt drag ger bara signal när jag har spötoppen precis ovanför givaren, ska man inte kunna sitta iaf 2 meter ifrån givaren med spötoppen och att draget ändå ska synas? Lite krångligt om man är två på båten och att två spötoppar ska slå i varandra för att dragen ska synas. Jag har givaren likt
På såpass grunt vann som du er på, vil du ha ett område på ca 1 meter i diameter under giveren som er "dekket" ved 83 kHz. Rett ut: du må ha draget rett under giveren.
Ekkoloddgiverne vi snakker om her har veldig bred konevinkel, så det er ingen løsning å hive seg på Internett for å finne en annen giver. Enten må dere fortsette å slå stangtuppene sammen, eller montere et ekkolodd til. (Eller så fisker man annenhver gang ved ekkoloddet.)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 774 visningar
0 gillar