Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
    Tack för svaren! Makes more sense now =) Får fundera på en lösning som man kan ha både som aktergivare och på sidan av relingen. QT du får gärna posta din lösning när du är klar =).

Så till nästa fråga; vad bör jag använda för batteri? Är heeeelt lost i den här frågan och fattar inte riktigt hur många Ah som behövs för att driva en SP200 under en dag. Jag har kollat på dessa och tänkte köra på 12v 9Ah, räcker det? Kommer det klara av att driva en SP200 under ett 8-9timmars pass?
    Och när det kommer till laddare, funkar denna billiga variant eller måste man ha nåt annat? Blir ju grymt osugen om det ska kosta lika mycket som själva SP200 att få igång den.

Serigös; du nämnde tidigare att du kör biltemas 7Ah, är det mc-batteriet du kör då? för drygt 200kr? Vad använder du för att ladda och hur håller sig batteriet?
    7ah mc batteriet från biltema räcker riktigt bra för min del. Försörjer ekolodet, laddar mobilen samt kopplar på mina led lanternor vid mörker. Fiskade många dagar i 12 timmar utan att lyckas dra ur batteriet. Laddar det efter varje tur med en riktig laddare som slutar ladda när batteriet är fulladdat. Någon räknade ut att enbart ekolodet klarade sig i 12h med ett 4,5ah batteri, om jag inte minns fel. Så därför köpte jag ett 7ah för att det inte är hållbart att ladda ur ett batteri för många ggr så ville ha lite extra så man kan ladda mobilen samt driva lanternorna.

Så 7-9ah är vettigt alternativ

Kommentera

• Verdt å lese:
      Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
        QT vad innebär det för skillnad när du ska använda ekolodet till vertikal också? Behöver det sänkas ned på något speciellt sätt/djup? Har tänkt använda min sp200 portabelt till bottenstruktur, hitta stim och lite vertikal då och då, hur bör jag montera givaren?

Första tanken är att göra som Serigös sa, med gopro-liknande sugkopp, passar detta för vertikalfiske?

edit: kan det ha att göra med att givaren bör vara placerad så att jiggen är centrerad i konen? (dvs helst hängd över relingen där man sitter med spöt)?
        Självklart postar jag lite bilder när jag är klar, har gjort ett fäste redan nu som funkar men kom på förenklingar som jag vill göra för att få den ännu bättre.

För att svara på din fråga om batteriet så kör vexilar själva med ett 4,5 ah till sp300

Själv hadde jag redan ett 4,5 ah så det fick bli det , sen har jag monterat in det och givaren i en liten verktygslåda med en ciggarett uttag på sidan för att ladda telefon.
        och räcker inte batteriet till det får man sno lite kraft från batterierna till elmotorn.

Har även satt i en strömbrytare till sp200 som jag dragit upp utanpå lådan.
        kanske inte nödvändigt men jag vill inte att laddaren ska ge pikar "bakvägen" när jag laddar batteriet. (även detta genom cigguttaget så man slipper öppna lådan)

Alla grejer till givarfäste, ciggutag låda etc. är fixade på biltema för någon hundring

Kommentera

• Testade min sp200 för första gången i måndags, blev ingen fisk men många intressanta lärdomar.
          Mitt fäste ska förbättras något sen ska jag posta bilder här, Ekolodsbilden fungerar utmärkt till vertikalfisket man fångar lätt jiggen och fiskekon, jag körde i 5 timmar och mitt 4,5ah batteri klarade det utan problem även min extra telefon acro s klarade 5 timmar jag hade skönt i det fina vädret så att jag blankade gjorde ingenting
          Nästa test blir mot djupkartan i navionics
          /QT

Kommentera

• Är det nån vänlig själ med viss erfarenhet av navionics/sp200 som har lust att pm'a mej för lite korkade frågor?

Kommentera

• Du kan kontakta mig, kör både på android och ios

Kommentera

• Daniel, "genelit", har vart mej hjälpsam en bit på väg.
                Någon som nyligen införskaffat kombinationen som i #296 får gärna PMa och hjälpa mej vidare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                  Daniel, "genelit", har vart mej hjälpsam en bit på väg.
                  Någon som nyligen införskaffat kombinationen som i #296 får gärna PMa och hjälpa mej vidare.
                  Varför inte föra dialogen i tråden så fler kan dra nytta av det?
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Varför inte föra dialogen i tråden så fler kan dra nytta av det?
                    Jag hade lite frågor som var av det slaget att jag bedömde dom som ointressanta för "massan".
                    Det har dock dykt upp frågor på vägen som jag slänger ut här som kan va av intresse för andra.

Kommentera

• Såhär: går det att köpa navi/sp på nätet, alltså inte genom googleplay?
                      Får jag en slags inloggning som, så att jag sedan kan bruka det på en annan enhet utan att köpa kartan igen?
                      Den här livekartan, den funkar bara på ios än sålänge?
                      Om inte det lagras live, hur funkar det då för oss med Android? Sparas det på enheten eller laddar man upp det i efterhand på nåt sätt?
                      Vilken karta hade ni andra och vad skiljer dom olika åt?
                      Senast ändrad av Jefvelberg; 2015-03-15, 14:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 691 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17