Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av QT Visa inlägg
    Riktigt nice, kul att se att det redan fungerar på android.
    använder du navionics boat eller har du ett + konto ?
    /Nyfiken
    Hej, jag kör köpeversionen. Kostade ca 300-400kr, var ett par år sedan nu så jag minns inte exakt.
    Appen heter Europe HD i alla fall.

La förresten upp när jag kör på telefon också, där ses sonarcharts live tydligt
    Sonarcharts live med Vexilar och Navionics på Iphone:

MVH
    DT
    Senast ändrad av Genelit; 2015-02-09, 21:43.

Kommentera

• ÄNTLIGEN!
      Pengar överförda och paket skickas på måndag sen är SP200 inhandlad.
      Nu till frågan, vet att det diskuterats tidigare men jag njuter av era tips så pass mycket så jag tänkte fråga igen;
      Ni som har riggat ert SP200 portabelt, hur har ni fäst givaren?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
        ÄNTLIGEN!
        Nu till frågan, vet att det diskuterats tidigare men jag njuter av era tips så pass mycket så jag tänkte fråga igen;
        Gratulerar du kommer inte att ångra dig, mer lod/plotter för pengarna är svårt att hitta.

Har fäst min med ett gopro fäste jag hade liggande

En sådan.
        Senast ändrad av Serigös; 2015-02-21, 23:47.

Kommentera

ÄNTLIGEN!
          Då jag ska ha min även till vertikalfisket får det bli ett egetkonstruerat fäste, men jag vill nog prova det innan jag publicerar det här
          jobbar med enkla hållare fäst i 25 mm lätmetallsrör för att man enkelt ska kunna packa ihop grejerna, men som sagt lite för mycket is för att ha kunnat testa det än

en annan fråga min sp200 "tickar" från givaren, gör er det med ? (kansk alla givare gör?)
          Den fungerar utmärkt så det är inga problem däremot så borde även fisken höra det.

Kommentera

• Alle ekkoloddgivere lager en tikkelyd. Den lyden kommer av at det kjeramiske elementet lades opp og ut ved hvert ping. (Det er altså ikke lyden av ekkoloddet du hører, men en "bieffekt".)
            Team Colibri

Kommentera

• Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Alle ekkoloddgivere lager en tikkelyd. Den lyden kommer av at det kjeramiske elementet lades opp og ut ved hvert ping. (Det er altså ikke lyden av ekkoloddet du hører, men en "bieffekt".)
              Tack!
              Då är allt som det ska

Isen släpper snart, är sååå sugen på att åka ut o testa.

Kommentera

• Ursprungligen postat av QT Visa inlägg
                Då jag ska ha min även till vertikalfisket får det bli ett egetkonstruerat fäste, men jag vill nog prova det innan jag publicerar det här
                jobbar med enkla hållare fäst i 25 mm lätmetallsrör för att man enkelt ska kunna packa ihop grejerna, men som sagt lite för mycket is för att ha kunnat testa det än
                QT vad innebär det för skillnad när du ska använda ekolodet till vertikal också? Behöver det sänkas ned på något speciellt sätt/djup? Har tänkt använda min sp200 portabelt till bottenstruktur, hitta stim och lite vertikal då och då, hur bör jag montera givaren?

Första tanken är att göra som Serigös sa, med gopro-liknande sugkopp, passar detta för vertikalfiske?

edit: kan det ha att göra med att givaren bör vara placerad så att jiggen är centrerad i konen? (dvs helst hängd över relingen där man sitter med spöt)?
                Senast ändrad av Doc.; 2015-02-26, 17:58.

Kommentera

QT vad innebär det för skillnad när du ska använda ekolodet till vertikal också? Behöver det sänkas ned på något speciellt sätt/djup? Har tänkt använda min sp200 portabelt till bottenstruktur, hitta stim och lite vertikal då och då, hur bör jag montera givaren?

Första tanken är att göra som Serigös sa, med gopro-liknande sugkopp, passar detta för vertikalfiske?

edit: kan det ha att göra med att givaren bör vara placerad så att jiggen är centrerad i konen? (dvs helst hängd över relingen där man sitter med spöt)?
                  Precis du är inne på rätt spår. vid vertikalfiske vill man ha givaren placerad så att man enkelt kan sitta och styra samt ha jiggen under givaren. därför bör givaren vara placerad på sidan av båten i ett avstånd som ditt spö är. fästet bör vara enkel att vinkla upp vid tillfällen man behöver förflytta sig snabbare mellan olika platser, inge bra ide att ha givaren i vattnet vid en sådan placering om man börjar öka farten.

Kommentera

Sugpropp Tror jag inte går på sidan av båten pga vinkel och vattenströmmen, Med vertikal menar jag just det du beskriver att sätta ett stag ner från relingen som givaren sitter på så att jag kan ha jiggen exakt under, Jag har gjort en egen variant av :

Med den skillnaden att givaren fästes med en eller två hållare (måste prova där) http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteri...Hallare-25342/

Detta är för att det ska gå att ta isär utan att skruva en massa, sitter givare, fäste, batteri, sp200 ihop är det lite "meckigt" att frakta, nu är min tanke att jag "krokar av" givaren sätter den i batterilådan vilket är lättare att frakta efter fisketuren.

Kommentera

• Tack för svaren! Makes more sense now =) Får fundera på en lösning som man kan ha både som aktergivare och på sidan av relingen. QT du får gärna posta din lösning när du är klar =).

Så till nästa fråga; vad bör jag använda för batteri? Är heeeelt lost i den här frågan och fattar inte riktigt hur många Ah som behövs för att driva en SP200 under en dag. Jag har kollat på dessa och tänkte köra på 12v 9Ah, räcker det? Kommer det klara av att driva en SP200 under ett 8-9timmars pass?
                      Och när det kommer till laddare, funkar denna billiga variant eller måste man ha nåt annat? Blir ju grymt osugen om det ska kosta lika mycket som själva SP200 att få igång den.

Serigös; du nämnde tidigare att du kör biltemas 7Ah, är det mc-batteriet du kör då? för drygt 200kr? Vad använder du för att ladda och hur håller sig batteriet?
                      Senast ändrad av Doc.; 2015-02-27, 16:25.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17