Vexilar Sonarphone ekolod tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vexilar Sonarphone ekolod tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
    Ska införskaffa ett portabelt ekolod och har suttit och funderat lite. ni som har erfarenhet med SP200, vad är era åsikter om bäst valuta för pengarna?

1. Lowrance 4x HDI med en 455/800-givare för 1795kr. Bygga om den själv till portabel, dvs några hundralappar till.
    Fördel då blir väl att downscan finns med.

2. SP200 för 2699kr, främst då kopplat till en 8.3-tums tablet. Fördel där är väl ultraportabel + fler skärmar och sist men inte minst navionics.

Har läst lite om att det blir pixelerat om man kör sp200 på alltför stor skärm, stämmer detta?
    Vid en första tanke känns det ju som att det första alternativet är smartast, men prylnörden i mig och den goda kritiken sp200 har fått gör mig osäker. Sen är varken downscan eller plotter något krav men sjysst att ha.
    Lodet ska användas främst för betesfisk samt djup, men sen vore det ju kul om man kan se individer någorlunda tydligt också (med lite träning förstås).

Har försökt gå igenom tråden lite men det blir lätt förvirrande med så många olika röster, ber i förväg om ursäkt ifall jag ställer redan diskuterade frågor.

ps. går det att köpa sp200 billigare någonstans? någon som har beställt från utlandet?
    Detta är bra pris om du frågar mig

Sen är det svårt för mig att ge dig en opartiskt råd vilken du ska välja då jag har en sp200 själv. Jag jobbar inte för Vexilar eller har inte nån som helst ekonomisk vinning i det hela, utan jag gillar företag/produkter som tänker utanför boxen och kommer med roliga produkter som är bra.

Kollar man ex. på ett lod med samma finesser som Vexilar SP200 så kostar de mellan 3000-5000kr. Och det jag gillar är att det utvecklas hela tiden utan att du behöver stå där med en tung sunkig pryl som inte ens går att sälja när det är dags att skaffa nåt nytt.
    Kolla ex. samarbetet med Navionics, från att bara vara ett ekolod vart det plötsligt ett ekolod/kartplotter. Och så är det även med appen, behöver den uppdateras då det kommit nya finesser och möjligheter gör du det snabbt och enkelt

Jag älskar Vexilars nytänk och rekommenderar de flesta om denna då jag tycker att de bidrar med en positiv utvecklingen i rätt riktning gällande sådana prylar.

Jag tror att du kommer komma undan billigare (om du beställer på ebay) samt att du kommer känna att du har en modern pryl en längre period innan behöver köpa nytt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
      Om en ska införskaffa den i Sverige så känns den dyr.. Jag gav 1100:- på ebay, cirkus. Kör också biltema mc-batteri.
      Jag resonerade som så att eftersom mitt fiske inte sker så ofta(som jag vill) så kändes det som en rätt vettig pryl för det priset. Mobilen (skärmen) har jag ändå och kan använda till ganska mycket även på land.. Jag har ingen erfarenhet av andra lod men det känns avancerat nog till mitt fiske.
      Det får nog bli ebay ifall jag bestämmer mig för SP200. Vad tror du om att köra 12v mc i en lite större batterilåda från biltema och montera T-boxen på insidan och leda ut sladden genom ett borrat och tätat hål? Skulle det störa wifi-signalen?

Kommentera

Det får nog bli ebay ifall jag bestämmer mig för SP200. Vad tror du om att köra 12v mc i en lite större batterilåda från biltema och montera T-boxen på insidan och leda ut sladden genom ett borrat och tätat hål? Skulle det störa wifi-signalen?
        Gösa-hasse kör, typ, på det viset tror jag, jag kör en gammal tapetlim-hink. Har haft problem innan med tappat kontakt men vad det berott på vet jag inte. Det har löst sej själv på något t sätt för dom senaste turerna har det fungerat..

Kommentera

Jag kör med batteri och T-Boxen i en liten låda och sedan sladden ut därifrån och fäster den i båten med en sugkoppsfäste. Fungerar bra för min del

Kommentera

• Grymma svar! Tack! Det lutar lite mer mot SP200 nu, mycket som är tilltalande där.

Jefvelberg du snackade om säkring lite tidigare, fick du reda på vad för säkring och hur kopplar du?

Göshasse, du hade kopplat så du kan ladda mobilen också, hur är detta kopplat?

ps. jag är efterbliven när det kommer till el som ni märker

Kommentera

• Mm, nae jag har en ganska liten säkring på min tillsvidare. Inte forskat mer i vad det "ska" vara för A på'n.
              Biltema har cigguttag för marint bruk, sån har jag (men inte hunnit skruva på den än).

Kommentera

Grymma svar! Tack! Det lutar lite mer mot SP200 nu, mycket som är tilltalande där.

Jefvelberg du snackade om säkring lite tidigare, fick du reda på vad för säkring och hur kopplar du?

Göshasse, du hade kopplat så du kan ladda mobilen också, hur är detta kopplat?

ps. jag är efterbliven när det kommer till el som ni märker
                Jag har ingen säkring, bra att ha men lat som man är glömmer man det hela tiden

Jag har kopplat en cigguttag (hona) i batteriet så när mobilen behöver laddas använder jag den. Själva ciggladdaren som följer med i SP200:a kittet pajade vid första ladnings försöket, vet inte om jag hade otur och fått ett måndagsex eller om den de skickar med är riktigt kass. så testa gärna hemma innan så du vet om du behöver skaffa dig en vettigt ciggladdare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                  Själva ciggladdaren som följer med i SP200:a kittet pajade vid första ladnings försöket, vet inte om jag hade otur och fått ett måndagsex eller om den de skickar med är riktigt kass.
                  Då är den nog rena skiten för detsamma hände min, funkade nån laddning sen kass. Det står ju max nånting ampere på den men kan inte tänka mej att den inte skulle tåla att användas i vanlig bilels-system..

Kommentera

• Doc. om du äger en surfplatta kan du ju ladda ner appen och köra demo, då ser du om det är pixligt. Jag har inte testat, bara kört yuppienallen.

Kommentera

• Funkar de bara till apples produkter kombon navionics/vexilar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 674 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17