navionics kort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

navionics kort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• navionics kort

tjipp!

Jag köpte precis ett navioncs kort till min plotter, lowrance 7

men det fungerar inte tillfredsställande.

grynnor låg inte där dom var utmärkta, det saknades öar och vissa grynnor kom som en överaskning.

måste jag ladda ner något på kortet?

jag packade upp det och stoppa i plottern, och det funkade, jag ser ju vart jag är och det stämmer hyffsat, fast det blir livsfarligt i längden.

/Marcus

Tjena. Läs igenom denna tråd.

Kommentera

tack som fan! återigen har man varit för slö för sökfunktionen, ber ödmjukast om ursäkt.

i ämnet så känner jag mig ganska besviken på navionics. skall göra en uppdatering och se om det hjälper något.

Kommentera

Ursprungligen postat av bstrds Visa inlägg
        tack som fan! återigen har man varit för slö för sökfunktionen, ber ödmjukast om ursäkt.

i ämnet så känner jag mig ganska besviken på navionics. skall göra en uppdatering och se om det hjälper något.
        Ja det är märkligt, speciellt när det är som så att dom kände till problemet. Hoppas du får till det!
        Jag har själv haft navionics en längre tid, och förutom detta så är jag grymt nöjd med det.

Kommentera

tjipp!

grynnor låg inte där dom var utmärkta, det saknades öar och vissa grynnor kom som en överaskning.

jag packade upp det och stoppa i plottern, och det funkade, jag ser ju vart jag är och det stämmer hyffsat, fast det blir livsfarligt i längden.

/Marcus
          Livsfarligt blir det om man saknar kunskap. Med grundläggande kunskap i navigation är det betydlig lättare att förstå hur man ska hantera en plotter med t.ex. Navionics kort i förhållande till verkligheten.
          Ett exempel är markeringen för grynna. Beroende på vilken skala du har för tillfället kan markeringen för en sten som är 3x2 meter alltså 6 kvm täcka flera hundra och i vissa falla tusentals kvadratmeter yta på plottern/papperskortet. En markering kan därför i verkligheten vara flera stenar som det går att passera i mellen.

Ett sjömärke som sätts ut i sjökortet blir kanske 200 meter högt om du mäter det, var ligger det i verkligheten? Jo precis i botten där det finns ett litet streck, där är positionen.

I vissa zoomlägen saknas viss information, det gäller att vara aktiv, veta vad man pysslar med och visa gott sjömanskap. Ibland kan det vara bra att gå en enkel kurs t.ex. förarintyg, för att bli en säkrare båtförare.....
          Senast ändrad av sparetime; 2014-04-07, 10:33.

Kommentera

ja nu är det inte mitt sjömanskap som diskuteras, men jag förstår din poäng.

jag reagerade över att det visar så fel, jag passerade ett tiotal grynnor som inte var utmärkta, vilken zoomnivå jag än låg på.
            det borde inte vara så svårt att rätta till. med tanke på att man kan videochatta eller bygga en eltandborste.

det är 2014 nu, och jag blir besviken när tekniken inte hänger med i svängarna. vad är det jag betalar för? mig veterligen ser jag ingen skillnad på navionics och eniros sjökort - vilket är gratis som fan.

i lördags ankrade vi upp i närheten av en ö á 10x10 meter ( ink skarvbajs ), och dängde lite gummi, på plottern så såg det ut som att vi låg mitt ut i fjärden utan närhet till något.

det måste ju finnas dokumentation på dessa grynnor, varför man tar betalt men vägrar att implementera denna information i korten ger mig huvudbry.

Kommentera

Grunden för alla sjökort är ju någon typ av sjömätning. I vissa områden är inte sjömätt på kanske 50-100 år, då blir ju datan inte så vansinnigt exakt.
              Låter lite skumt om det finns mer info på Eniro än vad du kan hitta på Navionics kort, det håller jag med om.
              Men fortfarande gäller att all elektronik är hjälpmedel, det är alltid egna sinnen som är det viktigaste i navigation ......

I delar av mina hemmavatten sjömättes så sent som på -90 talet. Där kan jag i navionics kort hitta betydligt mer information än vad som presenteras i något papperskort från Sjöfartsverket.

Vill du ha elektronik som visar verkligheten, eller i alla fall en mer sann bild så är det radar och ekolod som gäller.

Prova att jämföra informationen med ett papperskort och se hur det ser ut...... testa en uppdatering, ta reda på när det sjömättes i dina områden, så får du en bättre uppfattning om vad du kan förvänta dig av dina hjälpmedel.....

Edit: Man skall också komma ihåg att sjökorten inte är producerade för oss sportfiskare, utan för sjöfart, och då i första hand yrkessjöfarten. De leder som finns i och som drivs/underhålls av sjöfartsverket/trafikverket stämmer som regel ganska bra. Men närmar man sig ett färgat område t.ex. 3-meterskurvan så gäller alltid försiktighet, innanför 3-meterskurvan är djupet 0-3meter , där kan skilja oerhört mycket i information innanför 3-meterskurvan beroende på när grunddatan för kortet är framtaget. I princip gäller alltid att förutsätta att där är för grunt, och kan finnas sten var som helst, tills man själv undersökt området och kan blåsa på i egen fart....
              Senast ändrad av sparetime; 2014-04-07, 12:23.

Kommentera

tjipp!

/Marcus
                Och du har kollat att plotterns kartdatum är WGS 84 då?
                Fast vetefan så nya grejor har kanske detta automatiskt utan möjlighet att ändra...
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 774 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17