12v trafo till ekolodet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12v trafo till ekolodet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det borde väl gå att använda en CTEK eller motsvarande batteriladdare ställd på minsta laddströmmen ? Med CTEK:en följer det ju tom med en kabelstump som man kan byta kabelskorna på till likadana som passar på lodet.

Kommentera

Hej Björn,

Jag har använt supply-funktion på min Ctek mycket utan problem. På senaste tiden har jag fått lite andra intressen som kräver hög effekt och då slog jag till på en sån här: http://www.ebay.com/itm/600W-12V-50A...item27e0d6e650

Fungerar riktigt bra. Kylfläktarna låter dock en hel del så det är inget man vill ha i sovrummet direkt..

Kommentera

He he ja klara den inte å driva lodet så lär inte mycket göra det. Vad är det för något spännande du hittar på med den?

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
          He he henne får du vara rädd om då!

Ostabila menar du att lodet bootar om för det kommer typ en spännings dipp?
          Har hört att vissa kan orsaka störningar men trodde det var typ flimmer på skärmen dom menade då.
          Ja, enten har enheten slått seg av (noe de typisk gjør pga spenningsfall) eller så har jeg fått problemer med at de "henger", dvs bruker lang tid på å bytte skjermbilder eller på å lese data fra et minnekort.
          Team Colibri

Kommentera

Endast trafo är inte lämpligt då den avger växelström , skälv använder jag ett litet Biltema batteri för ca 300 kr .
            Visst kan man använda nätdelen till dator mm men det är inget för en amatör att hålla på med då den kan ta livet av både en skälv och sina närmaste om den inte är pet säkrad .
            Senast ändrad av RK99; 2014-04-05, 15:07.
            "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
              He he ja klara den inte å driva lodet så lär inte mycket göra det. Vad är det för något spännande du hittar på med den?
              Jag har börjat använda litiumbatterier (LiPO4, LiFePO4) för att driva olika 12V-utrustningar, bland annat ekolodet i båten. De klarar laddströmmar på uppåt 100A (helt fantastiskt, men jag brukar hålla mig nedåt 20A).
              Med aggregatet i länken och en tvåkanalsladdare, egentligen gjord för radiostyrda flygplan etc, kan jag tanka två st 10 Ah batteri helt fulla på under 30 min. Mer bråttom än så har jag normalt inte. Kan rekommenderas för den som jagar prestanda och tycker det är roligt att pyssla lite mer än man kanske behöver

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 774 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17