Inställningar Lowerance Elite 5 HDI för vertikalfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inställningar Lowerance Elite 5 HDI för vertikalfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inställningar Lowerance Elite 5 HDI för vertikalfiske?

Hej,
    Har precis lagt i båten och installerat mitt nyinköpta ekolod, Lowerance Elite 5 HDI med 50Hz givaren.
    Att skruva fast lodet i båten var uppenbarligen bara 10% av svårigheten med att hantera ett ekolod.
    Behöver jag säga att detta är mitt första lod?

När vi efter många om och men väl kom ut på djupare vatten ändrade jag från plotter till ekolod, och jag fattade inte vad det var jag såg.
    Jag försökte mig på lite elementära inställningar och förändringar av diverse brusreduceringar och yt-bla-bla. Justerade känslighet och "fisk-alarm", ställde till och med in djup manuellt, men inget hjälpte. Skärmen förblev plottrig och rörig.

Förstår att det säkert finns många olika sätt och preferenser för att ställa in ekolodet, men jag skulle vilja ha lite tips.
    Så om någon skulle ha lust att ge mig lite tips så vore jag tacksam.
    Syftet med inställningarna är att inte få för mycket "skit" på skärmen, men fortfarande se fisk och min jigg i "skvallerfönstret".

Följd fråga:
    Måste man ha givaren i vattnet när man transporterar sig, eller kan man använda Plotter/GPS?
    Tar givaren skada av att inte vara nedsänkt i vattnet?

Nu håller jag tummarna för att någon har lust att dela med sig lite av sina erfarenheter.

skitfiske på er!

Ursprungligen postat av Kattman
    Enligt vad jag lärt mig ska man aldrig ha givaren igång ovanför vatten ytan, för att det kan ta stryk och i värsta fall fördärvas.

Sedan vad gäller inställningar så finns det en del nyttig i handboken, eller youtube om du tillhör den ickeläsande generation.
    Haha.. jag sitter just nu och plöjer igenom youtube, men har inte lyckats hitta någon vettig instruktion ännu. Kommer fortsätta leta.. Manualen ligger dessvärre i båten.. va den nu gör där, på sjön läser man ju inga manualer har jag märkt.
    Men tack för tipset om att aldrig ha givaren ovan vattenytan, det bekräftade vad jag hört någon annanstans..

Kommentera

Hittade lite inställningar via Google, va tror ni om dessa?

Sonar
      Auto Sensitivity=On
      Adjust: Sensitivity=-6
      Colorline=58%
      Freq=83 kHz
      Ping Speed=Fastest
      Noise Rej=Low
      Surf Clarity=Off
      Color=White Background
      Amplitude Scope=Off
      Fish ID=Off

DSI Options
      Auto Contrast=On
      Range=Auto
      Freq=455
      Ping Speed=Fastest
      Noise Rej=Off
      Surface Clarity=High
      Split Zoom=Off
      Color=Blue Gradient
      Adjust=Auto Contrast and -2%

Kommentera

Giver over vann - relativt svake givere ala det vi snakker om her tåler normalt endel "tørrkjøring", men man bør forsøke å unngå det.

Bare bruke kartplotter - du kan fint kjøre enheten som ren kartplotter. Enten ved å koble fra ekkoloddgiveren fysisk (enheten skal alltid være slått av når man kobler på eller av giverkabelen), eller ved å velge "stop sonar" i ekkoloddmenyen.

Basic innstilling:
        Velg "Ferskvann" eller "Sakte trolling" i oppstartsmenyen for de beste grunninnstillingene for vertikalfiske. Pass på at du har valgt riktig ekkoloddgiver (høres ut som 50/200/455/800 i ditt tilfelle). Pass også på at ikke kabelen til ekkoloddgiveren er i kontakt med andre strømførende ledninger som vil forstyrre signalet.

Når du er klar med disse grunninnstillingene, er neste steg å lære seg å bruke 2D-ekkoloddet, altså det vanlige ekkoloddet. Så lenge du har fulgt rådene over, vil du nå ha to filtre på "lav", nemlig støyfilteret og overflatefilteret. Jeg foretrekker å slå av begge to, andre liker å ha litt på for det gir mindre støy hvis man feks har en støykilde i båten som man ikke får gjort noe med. (Slik som en elmotor koblet til det samme batteriet som ekkoloddet.)

Neste steg er å sette følsomheten på ekkoloddet til "Auto". Hvis bildet nå er helt fritt for støy i sakte fart med båten, justerer du opp så det blir litt støy på skjermen, men ikke mye. Hvis bildet har masse støy, justerer du ned til du bare har litt støy. (Og så bør du sjekke hvorfor du har masse støy, dvs elektriske problemer eller feil montering av giveren.) Neste steg er fargen på bunnlinjen, jeg bruker stort sett et sted mellom 65-75 i ferskvann, mest rett under 70.

Downscandelen kan vi se på når du behersker 2D.

NB - det er en stor fordel om du tar noen skjermbilder mens du er i gang. (Særlig viktig hvis du ikke blir fornøyd). Det er mye lettere å gi tips om innstillinger hvis vi ser akkurat det du ser. Putt et Micro-SD i enheten og trykk "Power" og "Pages" samtidig for å ta et skjermbilde. (Du må ha et minnekort i enheten for å ta skjermbilde.)

Ta gjerne et bilde eller to av hvordan du har montert ekkoloddgiveren din også.
        Team Colibri

Kommentera

PS - Begynn med å stille inn ekkoloddet ditt med splittscreen 50 og 200 kHz. Dvs med et todelt bilde som viser begge frekvensene. Husk at den delen av bildet med en orange firkant rundt er den du justerer på. Hold inne "Pages" for å bytte så den orange firkanten kommer på den andre delen av bildet.

Med splittscreen - begynn å justere på 50 kHz delen, så tar du 200 kHz når du er happy med 50.
          Team Colibri

Kommentera

Nu snackar vi!
            Tack till er båda.. Som vanligt kommer "Colibri" med fantastiska råd.
            Jag återkommer imorgon med hur det har gått för mig.

Nu vill sambon dricka vin och kolla Let's dance

Kommentera

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
              Nu vill sambon dricka vin och kolla Let's dance
              Och du är en toffel och bara hänger med...
              Ett tips där, ta med din laptop och ha den i knät !

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                PS - Begynn med å stille inn ekkoloddet ditt med splittscreen 50 og 200 kHz. Dvs med et todelt bilde som viser begge frekvensene. Husk at den delen av bildet med en orange firkant rundt er den du justerer på. Hold inne "Pages" for å bytte så den orange firkanten kommer på den andre delen av bildet.

Med splittscreen - begynn å justere på 50 kHz delen, så tar du 200 kHz når du er happy med 50.
                Så här har jag monterat givaren.
                Click image for larger version

Name:	givare1.jpg
Views:	1
Size:	444,3 KB
ID:	1773244 Click image for larger version

Name:	givare2.jpg
Views:	1
Size:	462,6 KB
ID:	1773245

Ser det ok ut?

Kommentera

När vi kör vertikal monterar vi alltid givaren vid sidan av båten.

Med andra ord, montera givaren så nära där du tänkt släppa jiggen. Annars kan det vara väldigt svårt att få bra träff på jiggen.

Ibland när vi är 3 pers har vi försökt att släppa på båda sidor om båten, men det är jävligt svårt att få till det bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Isenknut Visa inlägg
                    När vi kör vertikal monterar vi alltid givaren vid sidan av båten.

Med andra ord, montera givaren så nära där du tänkt släppa jiggen. Annars kan det vara väldigt svårt att få bra träff på jiggen.

Ibland när vi är 3 pers har vi försökt att släppa på båda sidor om båten, men det är jävligt svårt att få till det bra.
                    Ja, jag har förstått att det finns stora fördelar med att ha givaren på sidan av båten när man kör vertikalfiske "prickskytte".
                    Dessvärre har jag tummen mitt i handen och har inte lyckats klura ut något bra sätt att montera den på sidan.
                    Blir den inte en väldig belastning på hållaren och givaren om man kör 20-25 knop? Eller har ni inte givaren i vattnet då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 768 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17