Montering av givare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montering av givare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montering av givare.

Vet att trådar som denna varit uppe tidigare men jag är fortfarande inte helt på det klara med hur jag ska lösa monteringen av givarna på min båt.

Tanken är att aktermontera LSS2-givare och vanlig 2-d givare. Först var jag inne på att köpa ett givarfäste från westgear men badplattformarna kommer i vägen (se bild).

Så min fundering är hur ska jag montera dessa givare utan att motorn hamnar i vägen för LSS2-givaren? Kommer givarna vara mkt i vägen när jag ska ta upp båten på vintern? Någon som har ett smart förslag på lösning?

Tackar och bockar!
    // Gurra

Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-04-03 kl. 18.59.12.jpg
Views:	1
Size:	146,3 KB
ID:	1829131
    Bifogade filer
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

Starboard eller tilsvarende er en god løsning der du ikke får plass til andre braketter. Da kan du prøve og feile noen ganger uten skrekken ved nye hull i skroget.
    Team Colibri

Kommentera

Uppskattar ditt svar mycket Erik, inte minst då jag vet att du är "givar-gurun". Har verkligen försökt begripa norskan, google translate och allt. Dock lyckas jag inte. För att visa att jag ansträngt mig så kommer här mitt försök, kanske kan bjuda på ett skratt i alla fall:

Styrbord (höger) eller motsvarande är en bra lösning där du inte får plats med andra konsoler. Du kan prova att misslyckas någon gång utan skräcken för att misslyckas.

Jag är bekant med att svetsa fast en aluminiumplatta och borra i den ist för i själva skrovet. Är det vad du syftar på? Skymmer inte motorn sidescan om man fäster givaren i aktern?
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

Som Erik säger till Styrbord/höger sida på båtens akterspegel monterar Du en monteringsplatta modell Buster eller Linder org tillbehör den kräver endast 1 hål under vattenlinjen och sedan är plattan där givarna sitter justerbar i höjdled så Du drar upp den innan Du drar upp båten på trailer och riskerar inte att skada givarna.

Du får lätt plats med två givare till höger om motorn på en sådan platta och de kan sitta nära varandra då de arbetar på helt olika frekvenser och inte stör varandra, motorn kommer sannolikt inte att skymma sikten vid sidescan men om så är det en stadig skugga som Du lär Dig vad den är och kan ignorera så inget att oroa Dig för.

Kan ju vara en ide att läsa monteringsinstruktionerna till givarna också där brukar det ofta finnas lite nyttiga tips och hur man ska göra ;-)

Personligen skulle jag ta bort de anskrämliga badplattorna och ersätta med en riktig räddningsstege på babord/vänster sida den kan rädda Ditt liv om Du ramlar i plattorna kan det inte!

My 2 Cent.

Kommentera

Tack Rospigg!

Ska kolla upp fästet du pratar om och be mina killar som bygger båten svetsa på någon liknande lösning så slipper vi kanske något hål alls i skrovet.

Vad gäller manualen så ska den läsas så fort givarna + lodet kommer på lådan. Båten byggs just nu och jag är lite i ofas så behövde informationen så snart som möjligt! Toppen med fiskesnack helt enkelt!

Vad gäller räddningsstege och badplattor så är båten samma som används av räddningstjänsten så duger "badplattorna" för deras dykare så duger de nog gott för mig och familjen

Bifogar Bild (för det fall intresse finns) där man ser räddningsstegen och badplattan och ytterligare en där man ser dykartrappan..

Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-04-03 kl. 23.41.38.jpg
Size:	400,7 KB
ID:	1773042Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-04-03 kl. 23.48.04.jpg
Size:	662,0 KB
ID:	1773043
          sigpic
          Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Starboard eller tilsvarende er en god løsning der du ikke får plass til andre braketter. Da kan du prøve og feile noen ganger uten skrekken ved nye hull i skroget.
            Jag tror att Team Colibri menar ungefär så här: Starboard eller ett motsvarande material är en bra lösning där du inte får plats med någon annan givarhållare/konsoll. Då kan du borra fel några gånger utan att behöva vara rädd för att göra nya hål i skrovet.

Kommentera

Eller tror ni att det är bättre med skruvat än svetsat?
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Vad är starboard för material? Haha språkförbistringen som fick mig att tolka det som styrbord…

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Jag tror att Team Colibri menar ungefär så här: Starboard eller ett motsvarande material är en bra lösning där du inte får plats med någon annan givarhållare/konsoll. Då kan du borra fel några gånger utan att behöva vara rädd för att göra nya hål i skrovet.
                sigpic
                Skitfiske!

Kommentera

Verkar vara någon slags plastpolymer: https://www.cabelas.com/ensemble/Boa...lymer/3919.uts

Kommentera

Starboard er en variant av linken til Kai (plastpolymer). Det har altså ikke noe med høyre eller venstre å gjøre.

Ellers er det ett poeng at en giver ikke MÅ stå på båtens styrbord-side, den kan også stå på babord. Jeg har min egen Structurescangiver på babord, med 2D-giveren (den vanlige ekkoloddgiveren) på styrbord.. Men ved montering på babord er det litt større risiko for at propellstøy vil påvirke giveren.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri