Batteri till Lowrance Elite 5 HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till Lowrance Elite 5 HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

HDI drar mkt mer än Mark dock pga färgskärm och mkt högre ljusstyrka.
    En svartvit skärm drar nästan ingenting.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      HDI drar mkt mer än Mark dock pga färgskärm och mkt högre ljusstyrka.
      En svartvit skärm drar nästan ingenting.
      Det beror på vad för svart/vit skärm det är, dock så har tydligen(se annan tråd) Mark 4 HDI samma skärm(färg) som Elite 4 dvs det är bara modelbeteckningen på lodet som begränsar Mark 4 HDI till att visa gråskala.

Kommentera

Jag var ute och fiskade idag och slog på spänningsmätaren på Elite 5 Chirp kopplat till ett 12Ah Biltema. 7 timmar var inga problem.. Och det stämmer rätt väl med vad 5:an uppges dra i ström. Så 9-10 timmar på ett 12 Ah bör inte vara problem. Men skall göra ett 10 timmars fiskepass snart för bekräfta detta.

Mitt Elite 4 får stanna kvar som GPS/plotter. Så får 5 Chirp vara fishfinder. Kan säga det är jäkla skillnad i separationen på ett Chirp mot ett HDI. Innan såg man bara en bula längs botten när en fisk tryckte nära botten. Nu ser jag mellanrum mellan fisk och botten. Och Downscan är extremt mycket bättre.

Kommentera

Med batterimätare så antar jag att du menar den inbyggda i lodet?

Den ska du ta med en stor nypa salt, min visar nästan 0,5volt fel, helt otroligt dåligt, man kan undra hur dom testar loden egentligen eller det kanske dom inte ens gör.

Kommentera

Var ute idag. Körde 9,5 timmar på mitt 12Ah med Elite 5 Chirp. Fullt batteri visar 12,7V, vilket det skall. Batteriet visade 12,3V efter 9,5 timmar, vilket är knappt halva laddning kvar (halvtladdat skall visa 12,4V, urladdat skall visa 12V). Så någon timme till hade nog säkert gått köra.

Kommentera

Som jag skrev kontrollmät med en multimeter och jämför med lodet, mitt visade 0,5 volt för mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg
                Som jag skrev kontrollmät med en multimeter och jämför med lodet, mitt visade 0,5 volt för mycket!
                Multimeter mäter inte spänning med last på. Utan last får du självklart en annan spänning. Prova mät spänningen när ekolodet är kopplat på batteriet och igång. Jämför sen den du får på multimeter med den som visas i Lowarance. Är där skillnad då?

Mitt Lowarance visar 2,7 volt med nyladdat batteri vilket den skall göra. Och 2,3 volt efter dagens körning (knapp halv laddning kvar). Med tanke på hur snabbt det gick att ladda upp battteriet igen så är jag övertygad om att den visar rätt.

Kommentera

Jag mäter med lodet påslaget och på strömkabeln, det betyder att ju mer ström lodet drar som orsakar spänningsfall desto lägre ska lodet visa men min multimeter ska alltid visa samma spänning som batteriet så ja lodet visar tveklöst fel.

Kan tillägga att eftersom lodet drar så pass lite ström 0,3A så är strömfallet från anslutning till lodet försumbart då det är en bra sladd tom förtennad, hatten av för det

Kommentera

Låter som jämföra äpple och päron. Mitt Elite 5 chirp drar enligt specen 1,1 Ah. 0,3 Ah tror jag inte kan orsaka spänningsfall på ett 12V. Har du senaste uppdaterade firmwaren på ditt Mark 4 HDI? Det är ju rätt enkel sak att rätta till om det är generellt fel. Eller så är det en kalibreringssak. Kontakta Lowarance och fråga. Har du en funktion på lodet så skall det fungera.

Jag har ett Elite 4 HDI också och den visar också 12,7v på nyladdat batteri, och 12,6 efter en dag. Då körde jag den bara som plotter och stängt av ekolodet som drar mycket ström.

Kommentera

Hej

Japp senaste mjukvaran. Ska prata med supporten efter semestern, det finns andra saker i mjukvaran som borde fixas också(foot tex istf meter) så jag hoppas att det kommer en 4.1 firmware så småningom för det är ett jätteklämmigt lod tycker jag!

Vad dom drar enligt specen är nog något extremfall med hängslen och livrem från deras sida, tror att Mark 4 ska dra 0,7 eller något liknande, kanske i högtfart med sjökortet och en skala som gör att den måste rita om bilden väldigt ofta tex.

Mina mätningar är utan sjökort och lodet på ca 10 meters djup.
                      Senast ändrad av mlaajanen; 2015-07-25, 14:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 704 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17