Batteri till Lowrance Elite 5 HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till Lowrance Elite 5 HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteri till Lowrance Elite 5 HDI

Hej
    Har skaffat ett Elite 5 HDI som jag har tanken att göra portabelt i en hård plastväska som är vattentät. Behöver till detta ett smidigt och prisvärt batteri.Har funderat på ett Biltema MC gel-batteri på 9 Ah. Funkar det?

Rätta gärna mina tankar...

Vad jag kan se drar lodet 0,9 A (Antar att det är vid fullt ljus på skärm osv. Om någon har en annan uppgift så vore jag tacksam för den)
    Normalt fiskar jag 4-5 timmar.
    5 timmar a´ 0,9 A = 4,5Ah
    Batteriet skall vad jag förstår förbrukas till max 50 % innan uppladdning.

Om jag skulle vilja använda lodet längre, vad kan hända?

Emottager gärna förslag på smidiga och prisvärda batterier som passar till detta

Har en liten CTEK laddare som jag har tänkt att ladda med.

Vad skall jag ha mer för grejer att koppla in lodet, säkringshållare skall jag skaffa men vilken styrka på säkringen skall det vara?

Tacksam för svar då jag passerar Biltema i morgon FM...// Vikkan

Biltema har bra MC batterier på 9Ah och 12Ah, jag inkl. många av mina bekanta kör dessa batterier i våra motorcyklar utan problem. Men då är det deras gelbatterier som är underhållsfria. Du får dessutom garanti på batteriet och så länge du har kvittot är det inga problem att få ett nytt batteri under garantitiden.

Ctek laddare brukar funka bra som underhållsladdning under vintern eller när hojen står länge men jag har ej bra erfarenhet av att ladda urladdade batterier med dem. tar för långt tid eller så laddar den inte batteriet helt.

Ska själv köpa det lodet, men letar efter ett prisvärt alternativ vad fick du pröjsa och vart köpte du det?

Kommentera

Hej

Det är ett MC-gel batteri som jag har tänkt

Jag fick betala 4950:- inkl givare hos den lokala beteskrängaren, ville gärna ha möjlighet till rådfrågning och hjälp. Han var lika billig som det billigaste jag hittade i Sverige, gillar dessutom att "sponsra" den lokala handlaren
      // Vikkan

// Vikkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Vikkan Visa inlägg
        Hej

Det är ett MC-gel batteri som jag har tänkt

Jag fick betala 4950:- inkl givare hos den lokala beteskrängaren, ville gärna ha möjlighet till rådfrågning och hjälp. Han var lika billig som det billigaste jag hittade i Sverige, gillar dessutom att "sponsra" den lokala handlaren
        // Vikkan

// Vikkan
        Det är bra batterier, visst vissa har fått måndagsex. men det är bara att byta, jobbigt om man bor långt bort men går att ta med sig intrument för det i bilen och testa batteriet innan man åker hemmåt.

Schysst, det var ändå ett bra pris, ska se om jag hittar det för det priset hos nån handlare i sthlms området.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vikkan Visa inlägg
          Hej
          Har skaffat ett Elite 5 HDI som jag har tanken att göra portabelt i en hård plastväska som är vattentät. Behöver till detta ett smidigt och prisvärt batteri.Har funderat på ett Biltema MC gel-batteri på 9 Ah. Funkar det?

Rätta gärna mina tankar...

Vad jag kan se drar lodet 0,9 A (Antar att det är vid fullt ljus på skärm osv. Om någon har en annan uppgift så vore jag tacksam för den)
          Normalt fiskar jag 4-5 timmar.
          5 timmar a´ 0,9 A = 4,5Ah
          Batteriet skall vad jag förstår förbrukas till max 50 % innan uppladdning.

Om jag skulle vilja använda lodet längre, vad kan hända?

Emottager gärna förslag på smidiga och prisvärda batterier som passar till detta

Har en liten CTEK laddare som jag har tänkt att ladda med.

Vad skall jag ha mer för grejer att koppla in lodet, säkringshållare skall jag skaffa men vilken styrka på säkringen skall det vara?

Tacksam för svar då jag passerar Biltema i morgon FM...// Vikkan
          Det bør fungere helt fint. Via abbor/ Team Scurius fikk jeg vite at hans Simrad NSS7 drar helt ned mo 0,3-0,4 A ved neddimmet display, og dette displayet er 7" mot dine 5". Du bør med andre ord egentlig ha en sikkerhetsmargin med regnestykket ditt.

Laderen kjenner jeg ikke, men på generelt grunnlag har jeg observert at mange bruker veldig pinglete ladere. Lader ikke folk batteriet i bilen sin lengre? En batterilader til et par tusen bør finnes i alle hjem.
          Team Colibri

Kommentera

Jag använder 8 st 1,5v 2400mAh i serie laddningsbara vid dagsfiske eller ett 12v batteri 3,4Ah vid nattfiske

det har fungerat utmärkt till mitt portabla Humminbird P215

Kommentera

Jag behöver ju nu också ett batteri. Blev ett elite-5 hdi som snart kommer på posten. Det ska göras portabelt. Jag har också tänkt på biltemas gelbatteri men är det verkligen så att det ska förbrukas till max 50% innan uppladdning? Och 9 Ah borde väl räcka?
              "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Ursprungligen postat av dyZe Visa inlägg
                Jag behöver ju nu också ett batteri. Blev ett elite-5 hdi som snart kommer på posten. Det ska göras portabelt. Jag har också tänkt på biltemas gelbatteri men är det verkligen så att det ska förbrukas till max 50% innan uppladdning? Och 9 Ah borde väl räcka?
                Jag gör slut med 7ah under en dag med mitt elite-5 hdi
                Och då menar jag att det är urladdat så det optimala vore minst det dubbla i ah.

Kommentera

Är det ett problem att det blir urladdat? Annars räcker väl 9 Ah gott och väl?
                  "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

Kommentera

Ursprungligen postat av dyZe Visa inlägg
                    Är det ett problem att det blir urladdat? Annars räcker väl 9 Ah gott och väl?
                    Ja. Ursprungskapaciteten försämras markant om du laddar ur under 50% och framförallt under 30% av batteriets kapacitet när det gäller dessa batterier.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17