Humminbird 859 cxi HD DI Combo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird 859 cxi HD DI Combo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird 859 cxi HD DI Combo

Någon som har kollat närmare på Humminbirds nya plotter/lod, verkar vara helt nytt så några tester på nätet har jag inte hittat?

Vilken är motsvarande modell hos Lowrance, och bör man kolla den istället tycker ni? (För- och- nackdelar?)
    Feces piscis!

Lika som 899 är efterträdaren till 898 så är väl 859 efterträdaren till 858.

Mig veterligen är väl skärmen ny, lite snabbare och integrerad gps isf extern puck, eller har jag missat nå?

7 tummare med DI, men saknar SI.

Billig extraskärm. Har man redan en enhet som hanterar SI så fungerar 859 utmärkt om man vill ha en eller två extraskärmar.
    så kan du ha SI på en, DI och 2D på andra och en tredje som plotter utan att behöva lägga ner så mycket pengar.

Med andra ord så köp en 899 eller 999 om du inte redan har så kan du komplettera med 859or eller 959or.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ah, ingen sidescan, ja då får man ju tänka om - använder ni sidescan vid spinn/jerkfisket?
      Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
        Ah, ingen sidescan, ja då får man ju tänka om - använder ni sidescan vid spinn/jerkfisket?
        Jeg har ikke gjort det enda, men tenkte å prøve meg litt frem med det i år. Amerikanerne bruker Sidescan endel ved bassfiske, de kjører langsmed feks dypkanter litt til siden for kanten og bruker SS til å se etter bass langs kanten. I prinsippet bør vi kunne gjøre det samme her hjemme, men jeg har som sagt ikke prøvd det i praksis enda.
        Team Colibri

Kommentera

Jag såg lite youtubeklipp på just bassfiskare och sidescan, och jag tror som du säger att det är dumt att välja ett lod som inte klarar SI.

Är Lowrance HDS 7 Gen 2 touch bästa lodet i den här storleksklassen eller vad är den samlade åsikten på fiskesnack?
          Feces piscis!

Kommentera

Jag såg lite youtubeklipp på just bassfiskare och sidescan, och jag tror som du säger att det är dumt att välja ett lod som inte klarar SI.

Är Lowrance HDS 7 Gen 2 touch bästa lodet i den här storleksklassen eller vad är den samlade åsikten på fiskesnack?
            Jeg bruker sidescan mye ved trolling, så for min del er valget enkelt. Det har vist seg å være nyttig ved pelagisk trolling for å finne områder med mye byttefisk, og ved mer strandnær trolling for å holde riktig avstand til grunnkanter og vegetasjonsbelter. Jeg skal ha sidescan uansett.

Humminbird vs Lowrance er mye et spørsmål om smak og behag, og litt hva man får best pris på. Jeg har hatt begge deler, men har kjørt med Lowrance de siste 2 årene. (For ekkolodd 2 år, kartplotter byttet jeg til Lowrance for 4-5 år siden.) Jeg liker modulbaserte systemer (andre hater det), hvor man har en skjerm og så kjøper man bokser som gir tilleggsfunksjoner. Lowrance har vært ganske flinke til å sørge for at forskjellige generasjoner av moduler og skjermer er kompatible med hverandre, slik at jeg nå har ikke mindre enn tre generasjoner med Lowrance som fortsatt "snakker sammen" på forskjellige nivåer. Dette har vært en stor fordel rent økonomisk, for når jeg nå feks vil over på CHIRP-ekkolodd kan jeg fortsatt bruke minst en av skjermene mine med en modul (Sonar Hub) og CHIRP-giver uten at jeg behøver å bytte alt bare fordi jeg egentlig vil endre på EN ting. Ulempen med moduler er at det blir mer bokser og mer kabler, kontra å ha alt i enheten med skjermen. Det er også enklere når structurescan er integrert i den vanlige 2D giveren slik Humminbird har det, men hva da hvis man ikke liker Humminbird sin 2D-giver? Når Lowrance har kommet med nye skjermer, med nye funksjoner som CHIRP og structurescan, har de også kommet med moduler som gir det samme, slik at man har kunnet beholde sin eldre skjerm, og koble til modulen hvis man vil det. Om det vil være slik i fremtiden er umulig å si noe om, men frem til nå har det fungert godt for meg.

Lowrance sine 2D-ekkolodd (altså det vanlige ekkoloddet) er utvilsomt mer følsomme enn Humminbird. Fordelen er at Lowrance bruker mindre effekt for å vise det samme som Humminbird, ulempen er at de er mer følsomme for støykilder. Som et eksempel måtte jeg finne en annen løsning på hvor kabelen til ekkoloddgiveren skulle gå med Lowrance enn med Humminbird, for med Lowrancen fikk jeg elektrisk støy der Humminbirden hadde vært uten støy. Nå kan du selvfølgelig skru opp støyfilteret på Lowrance også, men da forsvinner noe av poenget med å ha Lowrance. Dette med å montere slik at man unngår støykilder er den den vanligste årsaken til at folk får problemer med ekkoloddene sine, den neste vanligste er feil montering av ekkoloddgiveren (eller en giver som ikke passer skroget), den tredje vanligste er for dårlig strømforsyning.

Interfacen (menyer etc) er ganske forskjellig på Lowrance og Humminbird. Jeg har som sagt brukt begge over flere år, og har tidvis vært frustrert over begge. I praksis synes jeg ikke den ene er noe bedre eller dårligere enn den andre, man lærer seg hvor ting ligger i menyene etterhvert. Skulle jeg valgt system etter interface, hadde det for min del vært dødt løp mellom Simrad NSS/Lowrance HDS Touch blandt touchskjermer og Garmin GPSMAP xs/Lowrance HDS/Humminbird blandt ikke-touch. Kan man litt om ekkolodd, behøver man ikke å ha lest instruksjonsboken for å bruke flere av touchskjermene, mens man uansett må lese instruksjonsboken for de med bare knapper. (Ikke misforstå, man bør lese instruksjonsboken uansett. På nyere HDS Touch er den faktisk integrert i PDF i enheten så du kan slå opp på skjermen.) Jeg har dessverre ikke fått prøvd meg på Hummibird ONIX eller Simrad NSS Evo2 enda, men håper å få sett nærmere på begge disse på båtmessen her i Oslo på fredag.

Hvis budsjettet er stort nok, hadde jeg tatt med Simrad NSS Evo2 i vurderingen din. Den er dyrere i 7" enn de andre vi har snakket om, men har structurescan og enkeltbånds CHIRP innebygget. Jeg er veldig spent på denne, ikke minst fordi den nok sier endel om hva neste generasjon Lowrance kommer til å ha av spesifikasjoner. (Og da med Lowrance-pris, ikke Simrad-pris.)

Nå gjorde jeg sikkert valget ditt enda mer komplisert, beklager det. Men du spurte om det beste i 7" og for øyeblikket tror jeg det er Simrad NSS Evo2.

Kort sagt opplever jeg nok Humminbird sine løsninger som enklere å håndtere for en som ikke kan eller vil sette opp et system skikkelig, mens jeg mener Lowrance (Simrad) er bedre for den som vil ha maksimalt ut av elektronikken og som vil oppgradere gradvis.
            Senast ändrad av Team Colibri; 2014-03-13, 10:21.
            Team Colibri

Kommentera

Tack för ett utförligt svar Erik, jag ska precis som du passa på och gå igenom alla tillverkarna ordentligt på fiskemässan nästa helg, så jag förstår mig på detta med structure-scan, side image etc. - det är lite gyttrigt att bli klok på vilka moduler och givare som behövs för att få en komplett uppsättning, på gott och ont, med kompabilitet fram och bakåt.

Helst så skulle man ju vilja ha ett lod med alla funktioner, en givare och inga separata boxar, för 10 000 kr
              Feces piscis!

Kommentera

Tack för ett utförligt svar Erik, jag ska precis som du passa på och gå igenom alla tillverkarna ordentligt på fiskemässan nästa helg, så jag förstår mig på detta med structure-scan, side image etc. - det är lite gyttrigt att bli klok på vilka moduler och givare som behövs för att få en komplett uppsättning, på gott och ont, med kompabilitet fram och bakåt.

Helst så skulle man ju vilja ha ett lod med alla funktioner, en givare och inga separata boxar, för 10 000 kr
                Det er absolutt lurt å "klå litt" før man bestemmer seg. I prisklassen vi snakker om er det få eller ingen "dårlige" enheter, og ens egen smak og prioriteringer vil ha mye å si.

Som "alt i ett" for vanlig ferskvannsfiske er nok en Humminbird med SI/DI eller en Lowrance HDS 7 Touch med LSS-2 og 83/200 givere noe av det som gir mest funksjoner for pengene. CHIRP er foreløpig i startgropen hos de fleste merkene, og skal man handle for ferskvannsbruk NÅ hadde jeg lagt lite vekt på CHIRP og mer vekt på et godt vanlig ekkolodd med structurescan/imaging i tillegg.

(Jeg bytter altså til CHIRP selv denne sesongen, men jeg er nok hakket mer interessert enn de fleste.)
                Team Colibri

Kommentera

Läste någonstans om "forward looking fishfinders" är det nästa grej tro, är något lanserat än eller är det bara på ritbordet hos tillverkarna tro?
                  Feces piscis!

Kommentera

Läste någonstans om "forward looking fishfinders" är det nästa grej tro, är något lanserat än eller är det bara på ritbordet hos tillverkarna tro?
                    Dette har eksistert en stund. Simrad viste frem sin variant på en messe i USA nettopp. (Sannsynligvis bygget på noe av den samme teknologien som Lowrance Spotlight Scan). Om Simrad sin variant kanskje kan brukes til å se fisk også er jeg usikker på foreløpig, i praksis venter jeg ikke det, men man vet aldri.

De som har vært på markedet frem til nå har vært alt annet enn lettleste, og har primært vært for å lese dybden forut for båten, ikke for å lete etter fisk. Samtidig har de vært dyre, og giveren er veldig utsatt ved ilandstigning eller grunnstøyter siden giveren er montert foran på skroget.

Ellers har man Humminbird 360 og Lowrance Spotlight Scan som "ser" 360 grader rundt båten.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri