Ekolod för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod för nybörjare

Tjena,
    Har bestämt mig för att köpa mitt första ekolod och prova på vertikal- och dropshot fiske.
    Jag har förstått att det är väldigt fördelaktigt om man köper ett lod där man kan hänga givaren på sidan av båten och släppa ner jiggen vid denna.

Kan ni rekommendera något ekolod som är enkelt att använda?
    Jag är lite "pryltokig" så det behöver inte vara något budget alternativ, men inte över 6000 kr.
    Tacksam om ni även rekommenderar andra tillbehör jag behöver, tex givare, batteri, fästen etc..

Dum fråga kanske, men hur gör man om man är två stycken i båten som vill fiska samtidigt?
    Måste man ha dubbel uppsättning av ekolod då eller hur gör man? Går det ens?

Är en elmotor ett måste för vert/dropshot?

Skitfiske!

Kolla in Olssons fiske, de har fina Lowrance ekolod till väldigt bra priser. http://www.olssonsfiske.se/lowrance-...815-c-327.aspx detta verkar fint. Givarhållare kan du göra själv eller köpa en sån här tex : http://www.olssonsfiske.se/minnkota-...431-c-335.aspx

Om ni ska vara två stycken kan ni kolla på samma lod, ska ni ha två separata lod måste de gå på olika frekvenser annars blir det spökerier och störningar på båda loden. Exempelvis 200 kHz och 192 kHz, eller 200 kHz och 83 kHz.

Elmotor underlättar om du ska köra sakta och stoppa-starta mycket, går iofs med bensinare men är jobbigare och sliter kanske mer på motorn. Men underskatta inte driftfiske till vertikal/dropshot, bara att köra upp mot vind/ström och drifta, du täcker mycket vatten på det sättet också.
    www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
      Tjena,
      Har bestämt mig för att köpa mitt första ekolod och prova på vertikal- och dropshot fiske.
      Jag har förstått att det är väldigt fördelaktigt om man köper ett lod där man kan hänga givaren på sidan av båten och släppa ner jiggen vid denna.

Kan ni rekommendera något ekolod som är enkelt att använda?
      Jag är lite "pryltokig" så det behöver inte vara något budget alternativ, men inte över 6000 kr.
      Tacksam om ni även rekommenderar andra tillbehör jag behöver, tex givare, batteri, fästen etc..

Dum fråga kanske, men hur gör man om man är två stycken i båten som vill fiska samtidigt?
      Måste man ha dubbel uppsättning av ekolod då eller hur gör man? Går det ens?

Är en elmotor ett måste för vert/dropshot?

Skitfiske!
      La oss begynne med det enkleste: elmotor er absolutt ikke noe must for vertikal/ dropshot. De siste årene har jeg ikke brukt elmotor ved slikt fiske i det hele tatt, kun brukt påhengeren (Honda BF 50) eventuelt i kombinasjon med et drivanker hvis jeg ikke skal lete aktivt men bare drifte over et område.

Utvalget ekkolodd er stort, men grovt sett er det Raymarine Dragonfly, Humminbird 500-serie, Garmin echo 500-serie og Lowrance Elite HDI eller HDS som vil falle inn under budsjettet ditt.

Alle ekkolodd kan rigges med ekkoloddgiveren montert på siden av båten. Det finnes flere slike fester å få kjøpt, og du kan også lage en variant selv. Hva som egner seg kommer litt an på båten din. Jeg foretrekker å ha en ekkoloddgiver som er fast aktermontert, og så en på siden i tillegg. Den aktermonterte brukes under transport, og hvis vi er to i båten siden vi da kan fiske under hver vår giver. Du plugger fort inn og ut en giver fra et ekkolodd (bare husk å slå av selve ekkoloddet først), men man kan montere en bryter/ switch i steden hvis man ønsker det.

Ønsker man flere skjermer til "ferskvannsfiske" vil jeg påstå at det er Humminbird og Lowrance som er både best og enklest. Begge har modeller hvor to skjermer kan kobles i serie, og dermed dele feks en ekkoloddgiver. På min egen båt monterte jeg skjerm nummer to på en RAM-brakett, slik at denne kunne vendes mot matrosen, og med den sidemonterte ekkoloddgiveren kunne han da fiske med "egen" skjerm og giver mens jeg brukte den aktermonterte giveren og "hovedskjermen". Ved trolling eller når jeg fisket alene, brukte jeg nettverket mellom skjermene uten sidemontert giver tilkoblet og hadde da totalt 15" skjerm tilgjengelig. (Det holdt selv for meg....)

Et opplegg slik jeg beskriver koster dessverre langt mer enn budsjettet ditt, men du behøver ikke å starte med alt på en gang. Kjøper du feks en Lowrance HDS 5 nå, med standardgiveren HST-WSBL, kan du eventuelt bygge på med flere skjermer etc senere dersom ønsket om det skulle komme. Kjøper du derimot en rimeligere enhet som ikke kan kobles i nettverk, er du "stuck" den dagen du faktisk vil utvide, og har da langt færre muligheter til å bruke eksisterende utstyr.

Jeg kjenner ikke prisene i Sverige i detalj, men vil anta du finner en Lowrance HDS 5 med giveren jeg nevnte til rundt 6.500,- Det du trenger i tillegg er; et batteri (hvis båten allerede har et batteri bruker du det), ledninger for 12V (kjøpes billig på feks Clas Ohlson) og kabelsko for å koble strømmen på batteriet ditt (fås på Clas Ohslon eller Biltema). Ellers er syrefaste skruer, muttere og skiver noe du vil trenge, men type og antall kommer litt an på hvordan du gjør monteringen. Disse småtingene trenger du uansett hvilket ekkolodd du kjøper.

Hvis du ikke vil ha muligheten til å lage enttverk på sikt, er feks en Lowrance HDI verdt en kikk. Jeg vil sterkt anbefale at du kjøper en kombimodell, dvs en enhet med både ekkolodd og kartplotter. Kartplotter er en sånn sak som du ikke viste at du trengte før du begynner å bruke den.... (Litt sånn som internett og mobiltelefoner, du kan leve uten men har du først begynt å bruke det er det litt leit å leve uten.)

En Lowrance Elite 5 HDI er innenfor budsjettet ditt, mens Elite 7 HDI er litt over. Disse to er veldig like, den primære forskjellen er skjermstørrelsen. Elite 7 HDI har bredere skjerm enn Elite 5 HDI, noe som er en fordel når man kjører med flere bilder på den samme skjermen, feks både ekkolodd og kartplotter i "splittscreen". Du kan fint kjøre delt skjerm på en 5" skjerm også dog, men større skjerm er mer behagelig å se på når timeglasset har fått stått en stund og du begynner å bli ukonsentrert og sliten.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2014-03-10, 13:31.
      Team Colibri

Kommentera

Många tack för era bra och väldigt informativa svar..
        Verkligen uppskattat, nu vet jag var jag ska börja leta.
        Ett Elite 5 HDI ska jag absolut titta på.. och tipset med dubbla skärmar i serie va perfekt!

Många tack!

Kommentera

En inbyggd gps med plotter är oumbärligt (tycker jag!) för vertikalfiske. Markera där du får hugg och fisk så kan du fiska av samma platser igen. Dessutom bygger du samtidigt upp egna djupkartor medans du kör och då du producerar kartan och ser vart du fått hugg/fisk så får du en riktigt bra fingervisning vart fisken står (i vad för typ av bottenstrukturer, hårdhet etc) i just den sjön du fiskar.

Och jag slänger in ett +1 på att driftning är ett bra fiskesätt för vertikal/dropshot. Jag har bara en bensinare utan växel/back och det har gått endå. Man blir såklart extremt känslig för att vädret hjälper en på traven och i sommar köper jag en elmotor som komplement - men det går i alla fall utan!
          Senast ändrad av hewzter; 2014-03-11, 08:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
            Många tack för era bra och väldigt informativa svar..
            Verkligen uppskattat, nu vet jag var jag ska börja leta.
            Ett Elite 5 HDI ska jag absolut titta på.. och tipset med dubbla skärmar i serie va perfekt!

Många tack!
            Bare husk at Elite HDI ikke kan kobles i serie slik jeg beskrev fra min båt, det er det bare HDS som kan.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Bare husk at Elite HDI ikke kan kobles i serie slik jeg beskrev fra min båt, det er det bare HDS som kan.
              Tack tack..
              Jag kommer börja med ett ekolod, men jag kommer nog köpa så jag kan lägga till ytterligare ett senare.

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                En inbyggd gps med plotter är oumbärligt (tycker jag!) för vertikalfiske. Markera där du får hugg och fisk så kan du fiska av samma platser igen. Dessutom bygger du samtidigt upp egna djupkartor medans du kör och då du producerar kartan och ser vart du fått hugg/fisk så får du en riktigt bra fingervisning vart fisken står (i vad för typ av bottenstrukturer, hårdhet etc) i just den sjön du fiskar.

Och jag slänger in ett +1 på att driftning är ett bra fiskesätt för vertikal/dropshot. Jag har bara en bensinare utan växel/back och det har gått endå. Man blir såklart extremt känslig för att vädret hjälper en på traven och i sommar köper jag en elmotor som komplement - men det går i alla fall utan!
                Kan du rekommendera något bra (och prisvärt) lod som har GPS med plotter?

Kommentera

lowrancemodellerna i 5 och 7 serien med plotter är väl inte så farligt mycket dyrare än dom utan.

Själv använder jag ett humminbird 597 ci HD, jävligt nöjd med det. Men jag valde mest det för att jag redan hade en del tillbehör till humminbird som passade sedan innan så det var ett enkelt val för min del.

Kommentera

Nu kommer en dum fråga här..
                    Men vad använder man "Down Scan" till?

.. och har Lowerance Elite 7 HDI ett "realtidsfönster"?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17