Ursprungligen postat av Feskarn1
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nytt Lod i sjön - HDS Touch 9
Collapse
X
-
Hm...,
Var ute igår i många timmar och blev lite klokare men fortfarande är det inte kristallklart.
Är verkligen realtid i side scan nertill? Det rullar ju uppifrån och ner???
Ska man köra på 200 el 83 hz vad det gäller 2d lodet?
Ofta på Side Scan bilden så kom det eko som såg likadana ut på BÅDE barbord och styrbord sida?? Blir det en spegling och hur i tusan ska man då veta vilken sida Ekot verkligen finns på?
Sällan dock det blev något eko överhuvudtaget i vattenpelaren på någon sida .....??
Undra om de rotenonbehandlat min sjö och tagit död på all fisk........
Så lite eko (även på 2d ) har jag aldrig varit med om......
Undra hur fel mina inställningar är.....?
Sedan ( rätta mig om jag har fel) i 2d lodet så blev det en mörkbrun färg ovan den gula botten??? Är structure scan relaterat ( försvann när jag stängde av 800 hz ) men "skymmer" inte detta bottenära fisk ??
Uha..,
Hoppas Du Erik el någon annan kan fortsätta hjälpa mig!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Feskarn1 Visa inläggHm...,
Var ute igår i många timmar och blev lite klokare men fortfarande är det inte kristallklart.
Är verkligen realtid i side scan nertill? Det rullar ju uppifrån och ner???
Ska man köra på 200 el 83 hz vad det gäller 2d lodet?
Ofta på Side Scan bilden så kom det eko som såg likadana ut på BÅDE barbord och styrbord sida?? Blir det en spegling och hur i tusan ska man då veta vilken sida Ekot verkligen finns på?
Sällan dock det blev något eko överhuvudtaget i vattenpelaren på någon sida .....??
Undra om de rotenonbehandlat min sjö och tagit död på all fisk........
Så lite eko (även på 2d ) har jag aldrig varit med om......
Undra hur fel mina inställningar är.....?
Sedan ( rätta mig om jag har fel) i 2d lodet så blev det en mörkbrun färg ovan den gula botten??? Är structure scan relaterat ( försvann när jag stängde av 800 hz ) men "skymmer" inte detta bottenära fisk ??
Uha..,
Hoppas Du Erik el någon annan kan fortsätta hjälpa mig!!!
2D med 83 kHz er best egnet til å lete etter fisk, 200 gir mest detaljer. Til trollingen kjører jeg mest splittscreen 83/200 (min giver gir riktignok ikke 83 men 50, det har ingen praktisk betydning i denne sammenhengen.) Skal jeg kjøre med kun en 2D på skjermen er det 83 (50) jeg bruker. Fisk på SS vises som små (veldig små) lyse prikker, det er derfor stort sett stimer med betesfisk du vil se, ikke enkeltgjedder etc.
Fisk som befinner seg under båten, feks en stim med betesfisk, vil vises på begge sider. Dett er fordi SS "skanner" i omtrent 45 graders vinkel, og en stor stim under båten vil derfor komme med på begge sider. Finn deg et sted med noe du VET er under vann, feks en brygge eller bro som står på påler. Kjør langsmed på noen meters avstand, og se om pålene synes.
Mørkebrun farge på 2D høres ut som du kjører med SS-overlegg på 2D. Dette synes jeg er tull. For at dette skal fungere, må LSS og 2D giverne stå veldig nære hverandre horisontalt, og med kun noen centimeters forskjell vertikalt. Jeg har min LSS-giver og 2D-giver på hver sin side av motoren, så for meg fungerer dette ikke i det hele tatt, men som sagt er det ikke en funksjon jeg er spesielt glad i uansett. (Men det er mange som er det, jeg er sær....) Ved mindre SS-overlegg på 2D er viktig for deg, er den enkle løsningen å slå det av.
Innstillinger på 2D:
Kjør med ferskvann/ slow trolling og slå av alle filtre. (Overflatefilter og støyfilteret.) Blir det for mye, støy, sjekk innstallasjonen din, spesielt at ikke kabelen til ekkoloddgiverne er i kontakt med andre strømførende kabler. Kan man ikke unngå slik kontakt, sett støyfilteret på det laveste.
For styrke på signalet (gain) så begynn med auto, og juster oppover til du får litt støy på skjermen, eventuelt nedover hvis det er mye støy på auto. Dette kommer veldig ann på innstallasjon og vannkvalitet. På mine kjører jeg som regel auto og så pluss alt fra 2 til 8, men jeg kjører stort sett i veldig klart vann. Bunnfargen bør ligge rundt 65-75 omtrent, med hvit/blå/rød palett.
Innstillinger på SS:
Jeg husker ikke palettnummeret jeg bruker, men det er den som er ganske brun. (Du ser den på skjermbildet jeg postet tidligere). Jeg mener jeg bruker kontrast rundt 70-75, og som du ser kjører jeg litt lengre range enn dybden er.
PS- ta noen skjermbilder er du snill, da blir det mye enklere å snakke om hva du ser.Senast ändrad av Team Colibri; 2014-03-30, 17:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Feskarn1 Visa inläggSlogs av att kanske givarna sitter fel i förhållande till varandra.
Nu sitter LSS2 givaren bakom 200 hz givaren och Lss 2 givaren lägst.
Är det rätt och hur mycket i höjd bör det skilja på de?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 774 visningar
0 gillar