Laddning blyackumulator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddning blyackumulator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laddning blyackumulator

Ni som kör portabelt med blyack - vid vilken spänning är det dags att ladda för att inte batteriet ska ta skada/tappa i kapacitet?
    Runt 10.5V eller vad gäller...?

Hej!
    Det beror helt på vilken typ av blyack du har. Sedan blir det ytterligare komplicerat av att det förekommer massa olika uppgifter ang. Spänningsnivå kontra kapacitet. Vissa uppgifter anger 12,0 vid 50% andra 11,7 har även sett andra siffror

Så kolla vad tillverkaren säger för just ditt batteri. Men generellt om det är ett marin/fritidsbatt. Så är spänning runt 11,5-12 ett värde man inte ska pressa varje gång om man vill ha lite livslängd.

Skriv "batterikunskap" i sök-rutan "tagg"
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ett blyacc laddningsgrad 0-100% är lite grovt 12.0-13.0V* beroende på typ.

Helst skall dom laddas upp alltid så fort man tagit hälften

*Vilospänning då batteriet fått vila ett tag olastat

Siffran 11,7V brukar användas av utrustning som automatiskt bryter ifrån batteriet för att skydda det mot djupurladdning , men då är det ju lastat av utrustning - så man generellt anta att 12,0V uppnåts

10,5V är ett värde som används vid CCA/MMA mätning - startkapacitet , spänningen skall inte gå under det temporärt när startmotorn går....definitivt inget man skall bottna blyaccen till...redan 12V är lite elakt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
        Ett blyacc laddningsgrad 0-100% är lite grovt 12.0-13.0V* beroende på typ.

Helst skall dom laddas upp alltid så fort man tagit hälften

*Vilospänning då batteriet fått vila ett tag olastat

Siffran 11,7V brukar användas av utrustning som automatiskt bryter ifrån batteriet för att skydda det mot djupurladdning , men då är det ju lastat av utrustning - så man generellt anta att 12,0V uppnåts

10,5V är ett värde som används vid CCA/MMA mätning - startkapacitet , spänningen skall inte gå under det temporärt när startmotorn går....definitivt inget man skall bottna blyaccen till...redan 12V är lite elakt.
        Hej Turner !

Du får gärna förklara lite bättre! Jag håller inte med dig, och förstår inte vad du menar. Jag och många andra lever med helt andra värden. Tex säger du att 0% laddning = 12,0 V. Varför skulle då utrustning bryta vid 11,7 ? ? Ett värde klart under tomt batteri ?. Dom flesta batterier tål endast 50% för att inte ta skada (därav värdet 11,7 enligt mig), det skulle motsvara 12,5V på din skala.

Men i denna batteri-djungel av fakta och uppgifter så ska osvuret vara bäst Så därför är jag väldigt nyfiken på mer info kring det du säger.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Han menar så här

Ett fullt batteri har i vilospänning drygt 13v.
          Slår du på säg en elmotor och läser av driftspänningen kommer det visa lägre, säg 12,8v. Slår du av motorn direkt ökar spänningen, säg 12,9v. Vänta 1 h, läs av, nu är det antagligen 13v igen.
          Man skiljer ju på driftspänningen och spänningen i vila.

Jag har hört lite olika vad som motsvarar halva laddningsreserven, dvs hälften av amperen, normalt verkar det vara 12-12,2v. Ska stå i ditt batteris papper tror jag.
          Detta innebär ju i praktiken att om du har en massa förbrukare anslutna till ett batteri och har dem påslagna så kan tex 12,2v i vila motsvaras av en driftspänning på så lågt som tex 11,5v. För att få ett humm om hur ditt batteri/båt beter sig så prova att köra till 12,2v i driftspänning. Vänta 1h, läs av. då ser du skillnaden vid ditt normala användande. Använd.det sen som referens när du ska beräkna max urladdning. (50%).

Kommentera

Det du säger Steve håller jag med om, även att halva kapaciteten uppnås någonstans runt 11,7 - 12,2 (vilospänning) beroende på typ och tillv. Förstår hur det funkar i stort.

Det va mest Turners första mening jag blev nyfiken på. Att betrakta ett batteri med spänningen 12V som tomt även om det är under belastning låter märkligt.

Kommentera

Jo men precis, det är ju inte tomt då, det har ju fortfarande ca halva laddningen kvar. Däremot bör man ju kanske sluta använda det där, tänker att det va det han menade.

Kommentera

Ja allstå ett batteri som har en vilospäning helt olastat och 12V är väldigt tomt och tar skada speciellt om det får stå oladdat.
                Spänningen 11,7V som brytgräns motsvarar i många fall 12.0V när det är lastat - det är så man kan cykla det så djupt det går även om det inte är bra - det värdet kan du ha som riktmärke mot 12V vid en inte för hög belastning så du mäta lastat och få ett hum om batteriets vilospänning.

Försök och inte använda mer än 50% per cykel,ladda upp så fort du har möjlighet så maxar man livslängden hos accen.

Köp en som sagt en multimeter och håll koll på batteriet så du får ett humm hur mycket du tar ut.
                Det lönar sig och ha två batterier/större acc så man slipper verkligen köra dom i botten

Batterispänningar , vila är iaf en stund kanske 15min efter all last kopplats bort , olika blyacctyper har lite olika spänningar.
                Frisyra med lock och påfyllning lägre,Agm och Gel har högre - dom är väl ungefär dom jag syftar på spänningsmässigt.

Kommentera

Efter en tids velande så blev det till slut dubbla 7.2Ah blyackar från Biltema.
                  Jag har en hyfsat ny "no name" mc-laddare som kan tänkas vara lämplig att använda.
                  Vad bör jag använda, 1A eller 4A laddström?

Kommentera

Dom är helt ok - som cyklingsbatterier - har för mig att dom när Biltema hade datablad på sina produkter skulle klara en c:a 100st 100% till 50% cykler.Kommer inte ihåg men det var nått sånt

Ladda dom en och en med 1A

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri