Ursprungligen postat av Ola
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Alandia varnar för Navionics
Collapse
X
-
Postat av Rospigg
Som sagt det var ju ingen nyhet direkt och det är inte bara Navionics kort utan det gäller alla fabrikat av elektroniska kort då allihopa bygger på papperskorten och dessa har aldrig och kommer aldrig att vara helt exakta!
Det finns en orsak till att man har olika färgkodning på korten för olika djup och det är ju så att den blå/gröna färgen på korten betyder att området är ofullständigt sjömätt och att det kan finnas grund som inte är utmärkta på kortet.
Det har gällt på papperskorten i alla tider och det gäller i ännu högre grad på de elektroniska korten, så den som litar på ett elektronisk sjökort till 100% får anses mer än lovligt naiv!
Sedan har vi ett stort problem till och det är att kartmaterialet inte är korrekt i varken placering eller proportion så att öar och sund inte har den form eller storlek som de visas på kortet, samt att själva kartan i de flesta fall ligger snett i förhållande till den markering som plottern visar, för den positionspunkt som en modern GPS plotter som även använder Egnos för förbättrad exakthet stämmer oftast på 1-2m men vad hjälper det när kartan ligger allt mellan 0-100m fel åt okänt håll?!
Som nämnts ovan är sjökorten i första hand till för yrkessjöfarten och det som är viktigast för tillverkarna är att det stämmer inom sjömärkta farleder och in/ut från stora hamnar, resten av skärgården är av mindre betydelse och det står klart och tydligt i sjövägsreglerna att det är egen utkik, gott sjömanskap som gäller och att sjökortsinformationen kan avvika från verkligheten.
Som Bosse skriver i flera inlägg så gäller det att skaffa sig kunskap och gott sjömanskap. Plotter o papperskort är hjälpmedel. Det är dina egna sinnen och verkligheten du ska förhålla dig till, vill du ha en mer exakt bild av verkligheten så är det ekolod och radar som gäller.
Hämtade ut plottrar jag beställt hos min handlare häromdagen. Vi kom att prata om Alandias varning. Enligt honom finns problemen med Zoomningen i den mening att det är ett fel endast i Navionics silver. I versionerna guld och högre funkar det som det ska, men rent generellt får du fram mer information ju längre in du Zoomar. Har man lite större bildskärm kan de ju vara värt att dela bilden med en översiktsbild och en med djupare zoom precis där man är.......
Jag vet inte om det här med versionerna stämmer, men ibland tycker jag att bristen oftare ligger hos användarens kunskap än hos grejerna vi använder.......
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 774 visningar
0 gillar