Alandia varnar för Navionics - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alandia varnar för Navionics

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Titta på bilderna igen. Ni kan knappast påstå att den övre bilden skulle bli plottrig om grynnorna fanns med. Det handlar inte om några extrema utzoomningar. Jag tror alla har full förståelse att man inte ser alla detaljer om man zooomar ut så man ser hela skärgården. Men det här handlar om att grynnor kobbar och djupsiffror inte syns i zoomnivåer som man normalt använder. Man måste zooma in orimligt mycket för att se dessa objekt.
    Jag vet inte hur vanligt det här är i navionics. Jag har bara sett det på ett ställe.

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
    Så här ser det ut utanför Gävle. Först en bild med normal zoom. Nästan lite för inzoomat vid transport körning. Man får rätt dålig överblick. Men stenarna syns inte i denna zoomnivå.
    [ATTACH=CONFIG]64522[/ATTACH]
    Så här ser det ut om man zoomar lite. Det är inga öar utan stora stenrösen strax under ytan.
    [ATTACH=CONFIG]64523[/ATTACH]
    Så åk aldrig innanför 3 m kurvan utan att zooma och panorera först.

Kommentera

Jo fast under körning i mörker bör man ju iaktta största försiktighet även om man vet vart man ska. Är det ett ställe som du har ett "spår" på så är det ju plotterns noggrannhet som gäller, dvs ett par meter beroende på vilka satelliter som används och inte beroende på kartmaterialet. Att köra försiktigt på okända områden är väl en självklarhet, särskilt mörker..

Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Det är vad man ser irl som gäller. På mitt kort är en hel Ö borta, oavsett zoomnivå. Den missen hem i mörker körandes efter plottern kan bli dyr. På andra ställen går färden över öar i plottern också oavsett zoomnivå fast jag kör i havet på 20-40m djup.

Grynnor både saknas och ligger fel på så väl papperskort som elektroniska. Detta vet varje sann båtvan person. Problemet uppstår när elektronik och gps är exakta på meter när och den som nyttjar tekniken inte inser att denna exakthet ska förhålla sig till en uppskattad och många gånger handritad kartbild.
        Jo fast under körning i mörker bör man ju iaktta största försiktighet även om man vet vart man ska. Är det ett ställe som du har ett "spår" på så är det ju plotterns noggrannhet som gäller, dvs ett par meter beroende på vilka satelliter som används och inte beroende på kartmaterialet. Att köra försiktigt på okända områden är väl en självklarhet, särskilt mörker..Andreas

Kommentera

Lite offtopic: Det skrämmer mig lite att folk kör innanför 3 meterskurvan på okända platser och bara tittar i sin plotter. 3 meters-kurvan markerar att det kan vara 0-3 meter djupt i dessa områden.
          Arbetar själv på havet och vet att i mitt område (Västerbotten) så kan man inte vara säker bara för att det inte är någon sten utmarkerad på plottern.

Så till er som bränner runt inne på 3 meterskurvan vill jag bara säga LYCKA TILL!

Kommentera

Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
            Men det stora problemet är ju att grynnor försvinner när man zoomar ut.

Som jag uppfattar det är det just den "buggen" den ska åtgärda, att kartorna inte stämmer till 100% är väl en sak, men ser man att det i närheten av där man ska passera finns grynnor reagerar man om det syns och saktar ner, väjer undan men ser man inget uppfattar man ju det som att det bara e o köra på, 3m djupt är ju inga problem för våra båtar o bränna över.

Som det är nu har man ju innan vart tvungen att kolla rutten man ska åka o kolla alla ställen under 3m så det är lugnt för grynnor, eller så kör man splitscreen där ena halvan är inzoomat så grynnor syns.

Jag tror inte det kommer lösas med en uppgradering av plotterns mjukvara, troligen får man köpa nytt Navionics kort, vad tror ni?
            Innanför tremeterskurvan ska du vara försiktig med att bara "köra på" iaf om du är rädd om båten och dess besättning. Även om de grund som finns med i kartmterialet skulle visas och stämma geografiskt så är det bara en bråkdel av de som finns under ytan. De som vistas mkt på Hjälmarens grunda områden vet extra väl hur det kan vara.

Jazze

Kommentera

Med sunt förnuft och gott sjömanskap kommer man alltid längst och när plottern och verkligheten inte stämmer så är det faktiskt verkligheten som gäller, iaf i min värld.
              Bosse har helt enkelt rätt i sitt inlägg. Plottern är ett hjälpmedel, inte något man kan förlita sig blint på. Vill man ha instrument som visar verkligheten så är det ekolod och radar som gäller. Men även med de hjälpmedlen så gäller det att visa gott sjömanskap. Innanför 3 meterskurvan kan vara allt mellan 0-3 meter, så egentligen är det lyxigt och positivt att vissa stenar finns utsatta, då det i princip gäller för hela ytan att här kan det var 0 meter djupt, eller 0,3 meter eller 2,75 och allt däremellan, så det är bara att använda ögon, öron, och de hjälpmedel man har tillgängliga så fort man närmar sig en 3meterskurva... känner du inte vattnet, så ner med farten och stå upp i båten för bättre översikt.....

Ibland kanske det skulle vara bra med krav på kompetensbevis / utbildning för alla som skall framföra båtar..... Varför inte ta ett förarbevis och en kustskeppare för att lära er mer om de navigatoriska grunderna och gott sjömanskap??

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                Lite offtopic: Det skrämmer mig lite att folk kör innanför 3 meterskurvan på okända platser och bara tittar i sin plotter. 3 meters-kurvan markerar att det kan vara 0-3 meter djupt i dessa områden.
                Arbetar själv på havet och vet att i mitt område (Västerbotten) så kan man inte vara säker bara för att det inte är någon sten utmarkerad på plottern.

Så till er som bränner runt inne på 3 meterskurvan vill jag bara säga LYCKA TILL!
                Jag får en känsla av att många missuppfattar buskapet. Risken med felaktig info i dessa elektroniska plottrar har Inte med 3m kurvan att göra. Felvisning, försvunna öar, grynnor mm kan visa lika mycket fel Oavsett djup.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Saxat ur texten i länken...
                  Ett elektronisk sjökort stack ut – italienska Navionics – som inte visade alla grund.

”Det höll inte alls vad det lovade. Konkret innebar felet att vissa kobbar, djupområden och djupsiffror inte visas i alla zoomlägen”, säger Jan-Erik Sundberg.

Nu går Alandia med cirka 20 procent av marknaden för större fritidsbåtar i Sverige ut och varnar sina kunder för Navionics sjökort.
                  Låter lika mycket som ett handhavande problem som ett problem för Navionics. Vet inte om jag missuppfattar det, men som jag tolkar texten finns informationen på/i kortet men visas inte i alla zoomlägen. Alltså gäller det för användaren att känna sina instrument, att arbeta så mycket med sin utrustning så man vet när information försvinner eller kommer tillbaka.....

Pappersjökorten innehåller som jag uppfattar det den information som finns tillgänglig och som man i stort sett behöver. Vissa delar av Navionics kort som täcker Blekinge visar mer information än i något tillgängligt pappersjökort som går att köpa över disk.
                  Det är säkert möjligt att det finns missar också, men det är fortfarande så att en plotter med tillhörande elektroniskt sjökort inte är tänkt att användas som huvudsakligt navigationsmedel. Jag ser Plottern med tillhörande kort som ett enkelt hjälpmedel att hålla koll på positionen i kända vatten. Men ger jag mig in i okända vatten så är det ögon, öron, papperskort, som gäller, har jag tillgång till ekolod och radar så tar jag till dessa, och i sista hand litar jag till plottern...

Kommentera

Jag tycker inte man ska överdriva heller, i de flesta fall stämmer plottern ganska bra. Man kan ju lika gärna göra en felberäkning när man navigerar manuellt! Vet man inte vad man pysslar med så är nog faktist plottern tom bättre, låt säga att man lyckas få till en felaktig deviationstabell så är ju det tillräckligt för att hamna åt skogen! Dock kan det ju vara bra att känna till vad som kan bli galet när man använder en plotter samt följa med i sjökortet, om inte annat så kan de ju vara till fördel ifall elektroniken får för sig att kasta in handduken.

Jazze

Kommentera

Är det inte lite surt att man ska betala 700:- eller vad det kostar för att uppdatera navionicskorten och sen ändå inte veta hur mycket som fortfarande är fel eller om något blivit förbättrat?
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 777 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri