Som sagt det var ju ingen nyhet direkt och det är inte bara Navionics kort utan det gäller alla fabrikat av elektroniska kort då allihopa bygger på papperskorten och dessa har aldrig och kommer aldrig att vara helt exakta!
Det finns en orsak till att man har olika färgkodning på korten för olika djup och det är ju så att den blå/gröna färgen på korten betyder att området är ofullständigt sjömätt och att det kan finnas grund som inte är utmärkta på kortet.
Det har gällt på papperskorten i alla tider och det gäller i ännu högre grad på de elektroniska korten, så den som litar på ett elektronisk sjökort till 100% får anses mer än lovligt naiv!
Sedan har vi ett stort problem till och det är att kartmaterialet inte är korrekt i varken placering eller proportion så att öar och sund inte har den form eller storlek som de visas på kortet, samt att själva kartan i de flesta fall ligger snett i förhållande till den markering som plottern visar, för den positionspunkt som en modern GPS plotter som även använder Egnos för förbättrad exakthet stämmer oftast på 1-2m men vad hjälper det när kartan ligger allt mellan 0-100m fel åt okänt håll?!
Som nämnts ovan är sjökorten i första hand till för yrkessjöfarten och det som är viktigast för tillverkarna är att det stämmer inom sjömärkta farleder och in/ut från stora hamnar, resten av skärgården är av mindre betydelse och det står klart och tydligt i sjövägsreglerna att det är egen utkik, gott sjömanskap som gäller och att sjökortsinformationen kan avvika från verkligheten.
Vet inte om jag är ovanlig som läser villkor innan jag godkänner men när jag startade min plotter första gången och installerade kortet så fick jag kryssa i en ruta att jag godkände villkoren för kortet som bla innebar att tillverkaren inte garanterade att kortet var 100% korrekt och att de inte är ansvariga för ev skador som uppkommer pga sådana fel.
Då jag godkänt dessa villkor så har jag ju också tagit på mig själv det yttersta ansvaret för att inte köra på grund och kan således inte skylla på sjökortstillverkaren oavsett vilken det är då alla har samma system med friskrivning!
Det är faktiskt pinsamt att Alandia går ut med denna varning då det avslöjar företagets bristande kunnande och oprofessionalism när det gäller detta ämne. Det är ju uppenbart för varje tänkande individ att det enbart är för att kunna skylla ifrån sig och slippa betala för skador uppkomna pga grundstötning i framtiden och såna metoder är typiska för oseriösa företag och det var just därför jag lämnade Alandia för länge sedan!
Något som alla båtförare måste känna till och agera utifrån är att elektroniska sjökort av konsumenttyp oavsett fabrikat inte är godkända som primärt navigeringssätt, de elektroniska korten får endast användas som sekundär källa vid navigering ihop med officiellt godkända papperskort och papperskort ska enligt reglerna alltid finnas ombord under färd!
Vill någon ändå använda elektroniska sjökort som primärt system så måste dessa uppfylla ENC standard http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...FQeQcgodAmsAQQ och användas ihop med speciella ECDIS plotters och senast jag kollade så var prislappen på den billigaste i den kvaliteten ca 100.000 kr sedan kostar korten några tiotusental kronor också plus att man måste enligt reglerna ha 2 sådana uppsättningar som körs helt separat för att det ska bli godkänt som primärt navigeringssystem, så bara att glömma för oss vanliga dödliga!
Med sunt förnuft och gott sjömanskap kommer man alltid längst och när plottern och verkligheten inte stämmer så är det faktiskt verkligheten som gäller, iaf i min värld.
Det finns en orsak till att man har olika färgkodning på korten för olika djup och det är ju så att den blå/gröna färgen på korten betyder att området är ofullständigt sjömätt och att det kan finnas grund som inte är utmärkta på kortet.
Det har gällt på papperskorten i alla tider och det gäller i ännu högre grad på de elektroniska korten, så den som litar på ett elektronisk sjökort till 100% får anses mer än lovligt naiv!
Sedan har vi ett stort problem till och det är att kartmaterialet inte är korrekt i varken placering eller proportion så att öar och sund inte har den form eller storlek som de visas på kortet, samt att själva kartan i de flesta fall ligger snett i förhållande till den markering som plottern visar, för den positionspunkt som en modern GPS plotter som även använder Egnos för förbättrad exakthet stämmer oftast på 1-2m men vad hjälper det när kartan ligger allt mellan 0-100m fel åt okänt håll?!
Som nämnts ovan är sjökorten i första hand till för yrkessjöfarten och det som är viktigast för tillverkarna är att det stämmer inom sjömärkta farleder och in/ut från stora hamnar, resten av skärgården är av mindre betydelse och det står klart och tydligt i sjövägsreglerna att det är egen utkik, gott sjömanskap som gäller och att sjökortsinformationen kan avvika från verkligheten.
Vet inte om jag är ovanlig som läser villkor innan jag godkänner men när jag startade min plotter första gången och installerade kortet så fick jag kryssa i en ruta att jag godkände villkoren för kortet som bla innebar att tillverkaren inte garanterade att kortet var 100% korrekt och att de inte är ansvariga för ev skador som uppkommer pga sådana fel.
Då jag godkänt dessa villkor så har jag ju också tagit på mig själv det yttersta ansvaret för att inte köra på grund och kan således inte skylla på sjökortstillverkaren oavsett vilken det är då alla har samma system med friskrivning!
Det är faktiskt pinsamt att Alandia går ut med denna varning då det avslöjar företagets bristande kunnande och oprofessionalism när det gäller detta ämne. Det är ju uppenbart för varje tänkande individ att det enbart är för att kunna skylla ifrån sig och slippa betala för skador uppkomna pga grundstötning i framtiden och såna metoder är typiska för oseriösa företag och det var just därför jag lämnade Alandia för länge sedan!
Något som alla båtförare måste känna till och agera utifrån är att elektroniska sjökort av konsumenttyp oavsett fabrikat inte är godkända som primärt navigeringssätt, de elektroniska korten får endast användas som sekundär källa vid navigering ihop med officiellt godkända papperskort och papperskort ska enligt reglerna alltid finnas ombord under färd!
Vill någon ändå använda elektroniska sjökort som primärt system så måste dessa uppfylla ENC standard http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...FQeQcgodAmsAQQ och användas ihop med speciella ECDIS plotters och senast jag kollade så var prislappen på den billigaste i den kvaliteten ca 100.000 kr sedan kostar korten några tiotusental kronor också plus att man måste enligt reglerna ha 2 sådana uppsättningar som körs helt separat för att det ska bli godkänt som primärt navigeringssystem, så bara att glömma för oss vanliga dödliga!
Med sunt förnuft och gott sjömanskap kommer man alltid längst och när plottern och verkligheten inte stämmer så är det faktiskt verkligheten som gäller, iaf i min värld.
Kommentera