Alandia varnar för Navionics - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alandia varnar för Navionics

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som sagt det var ju ingen nyhet direkt och det är inte bara Navionics kort utan det gäller alla fabrikat av elektroniska kort då allihopa bygger på papperskorten och dessa har aldrig och kommer aldrig att vara helt exakta!

Det finns en orsak till att man har olika färgkodning på korten för olika djup och det är ju så att den blå/gröna färgen på korten betyder att området är ofullständigt sjömätt och att det kan finnas grund som inte är utmärkta på kortet.
    Det har gällt på papperskorten i alla tider och det gäller i ännu högre grad på de elektroniska korten, så den som litar på ett elektronisk sjökort till 100% får anses mer än lovligt naiv!

Sedan har vi ett stort problem till och det är att kartmaterialet inte är korrekt i varken placering eller proportion så att öar och sund inte har den form eller storlek som de visas på kortet, samt att själva kartan i de flesta fall ligger snett i förhållande till den markering som plottern visar, för den positionspunkt som en modern GPS plotter som även använder Egnos för förbättrad exakthet stämmer oftast på 1-2m men vad hjälper det när kartan ligger allt mellan 0-100m fel åt okänt håll?!

Som nämnts ovan är sjökorten i första hand till för yrkessjöfarten och det som är viktigast för tillverkarna är att det stämmer inom sjömärkta farleder och in/ut från stora hamnar, resten av skärgården är av mindre betydelse och det står klart och tydligt i sjövägsreglerna att det är egen utkik, gott sjömanskap som gäller och att sjökortsinformationen kan avvika från verkligheten.

Vet inte om jag är ovanlig som läser villkor innan jag godkänner men när jag startade min plotter första gången och installerade kortet så fick jag kryssa i en ruta att jag godkände villkoren för kortet som bla innebar att tillverkaren inte garanterade att kortet var 100% korrekt och att de inte är ansvariga för ev skador som uppkommer pga sådana fel.
    Då jag godkänt dessa villkor så har jag ju också tagit på mig själv det yttersta ansvaret för att inte köra på grund och kan således inte skylla på sjökortstillverkaren oavsett vilken det är då alla har samma system med friskrivning!

Det är faktiskt pinsamt att Alandia går ut med denna varning då det avslöjar företagets bristande kunnande och oprofessionalism när det gäller detta ämne. Det är ju uppenbart för varje tänkande individ att det enbart är för att kunna skylla ifrån sig och slippa betala för skador uppkomna pga grundstötning i framtiden och såna metoder är typiska för oseriösa företag och det var just därför jag lämnade Alandia för länge sedan!

Något som alla båtförare måste känna till och agera utifrån är att elektroniska sjökort av konsumenttyp oavsett fabrikat inte är godkända som primärt navigeringssätt, de elektroniska korten får endast användas som sekundär källa vid navigering ihop med officiellt godkända papperskort och papperskort ska enligt reglerna alltid finnas ombord under färd!

Vill någon ändå använda elektroniska sjökort som primärt system så måste dessa uppfylla ENC standard http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...FQeQcgodAmsAQQ och användas ihop med speciella ECDIS plotters och senast jag kollade så var prislappen på den billigaste i den kvaliteten ca 100.000 kr sedan kostar korten några tiotusental kronor också plus att man måste enligt reglerna ha 2 sådana uppsättningar som körs helt separat för att det ska bli godkänt som primärt navigeringssystem, så bara att glömma för oss vanliga dödliga!

Med sunt förnuft och gott sjömanskap kommer man alltid längst och när plottern och verkligheten inte stämmer så är det faktiskt verkligheten som gäller, iaf i min värld.

Kommentera

Jag tycker att Alandias varning är klockren. De säger att navionics kartor inte visar allt i alla zoomnivåer. Att inga sjökort varken digitala eller papperskopior visar helt rätt och har med alla grynnor har inte med detta att göra.
      Grynnorna finns med och är utmärkta på rätt platts i navionics kort men de syns inte pga zoomningen. Som ni ser på mina bilder måste man zooma orimligt mycket för att se grynnorna. Vid denna zoomnivå tappar man ju helt orienteringen.
      Nu visste jag ju att jag var påväg in i ett grundområde och körde långsamt. Tanken var att fiska på grundflaket. Om dessa grynnor inte funnits med alls i kortet hade jag inte reagerat. Det är ett 3 meters område där det kan vara 0-3m. Jag känner till flera andra ställen med omarkerade stenar 0,5 m under ytan innanför 3m kurvan. Det som irriterar mig är att grynnorna finns med men inte alltid syns. Man undrar ju om det finns fler sådana här fällor i navionics. Förhoppningsvis inte utanför 3m kurvorna, men Alandia antyder att så är fallet.

Felet verkar vara rätt enkelt att fixa för navionics. Se till att denna typ av grynna\sten markeras med symbolen för grynna/sten. Nu är de markerade som små öar vilka försvinner vid en viss zoomnivå. Symbolerna för grynna/sten finns alltid med i alla zoomnivåer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
        Jag tycker att Alandias varning är klockren. De säger att navionics kartor inte visar allt i alla zoomnivåer. Att inga sjökort varken digitala eller papperskopior visar helt rätt och har med alla grynnor har inte med detta att göra.
        Grynnorna finns med och är utmärkta på rätt platts i navionics kort men de syns inte pga zoomningen. Som ni ser på mina bilder måste man zooma orimligt mycket för att se grynnorna. Vid denna zoomnivå tappar man ju helt orienteringen.
        Nu visste jag ju att jag var påväg in i ett grundområde och körde långsamt. Tanken var att fiska på grundflaket. Om dessa grynnor inte funnits med alls i kortet hade jag inte reagerat. Det är ett 3 meters område där det kan vara 0-3m. Jag känner till flera andra ställen med omarkerade stenar 0,5 m under ytan innanför 3m kurvan. Det som irriterar mig är att grynnorna finns med men inte alltid syns. Man undrar ju om det finns fler sådana här fällor i navionics. Förhoppningsvis inte utanför 3m kurvorna, men Alandia antyder att så är fallet.

Felet verkar vara rätt enkelt att fixa för navionics. Se till att denna typ av grynna\sten markeras med symbolen för grynna/sten. Nu är de markerade som små öar vilka försvinner vid en viss zoomnivå. Symbolerna för grynna/sten finns alltid med i alla zoomnivåer.
        Återigen så faller det på att Du och andra inte läst innantill, det framgår faktiskt i de av användarna godkända villkoren att det i vissa lägen tex vid zoomning kan uppstå lägen där viss kartinformation inte visas eller är ofullständig. Likväl som att i vissa zoomlägen försvinner andra detaljer som fyrsektorer, namninformation och andra detaljer och då man valt att använda produkten (det gäller samtliga fabrikat) så har man också accepterat att man som användare i vissa lägen inte får alla information visad på skärmen utan får hålla koll på vad som försvinner i samband med tex inzoomning.

Så varför skylla på tillverkarna när de faktiskt har talat om bristerna i systemen redan innan Ni börjat använda dem?

Kan man inte acceptera dessa villkor så köp inte en plotter av konsumenttyp utan navigera med papperskort och bestick samt kompass alltså Old school!

Kommentera

Håller med rospigg, ser inte riktigt problemet. Det finns för många felkällor som är accepterade i systemet redan för att jag ska orka bli irriterad på detta. Mottgning, kartor, magnetisk störning, vattennivå osv. Som rospigg och jag skrev tidigare, inte heller papperskorten som de digitala bygger på är exakta, ett platt
          kort av en rund glob ger ALLTID avvikelser/distortioner.
          Jag brukar alltid ha splitscreen vid högfarts trnsport för att inte tappa översikten. Till översikt är annars papperskorten överlägsna, där är ju grynnorna alltid synliga! Detaljnivån vid
          zoomning finns ju som sagt hos alla leverantörer.

Kommentera

Personligen åker jag aldrig fort innanför 6m kurvan, på nya områden och innanför 3m kurvan är det alltid största försiktighet som gäller. Även ute på djupa partierna har jag svårt för att ligga på när jag befinner mig utanför farleden dvs. Oavsett om man navigerar med elektronik eller manuellt så är man ju aldrig 100% säker, handen hjärtat oftast navigerar jag med hjälp utav plottern och det beror på att det är ganska bökigt att gört manuellt när man är ensam i en liten fiskebåt. Sen tror inte jag att så många kan navigera efter ett papperskort.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
              Personligen åker jag aldrig fort innanför 6m kurvan, på nya områden och innanför 3m kurvan är det alltid största försiktighet som gäller. Även ute på djupa partierna har jag svårt för att ligga på när jag befinner mig utanför farleden dvs. Oavsett om man navigerar med elektronik eller manuellt så är man ju aldrig 100% säker, handen hjärtat oftast navigerar jag med hjälp utav plottern och det beror på att det är ganska bökigt att gört manuellt när man är ensam i en liten fiskebåt. Sen tror inte jag att så många kan navigera efter ett papperskort.
              Det är vad man ser irl som gäller. På mitt kort är en hel Ö borta, oavsett zoomnivå. Den missen hem i mörker körandes efter plottern kan bli dyr. På andra ställen går färden över öar i plottern också oavsett zoomnivå fast jag kör i havet på 20-40m djup.

Grynnor både saknas och ligger fel på så väl papperskort som elektroniska. Detta vet varje sann båtvan person. Problemet uppstår när elektronik och gps är exakta på meter när och den som nyttjar tekniken inte inser att denna exakthet ska förhålla sig till en uppskattad och många gånger handritad kartbild.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Man vad är det ni skriver?

Det är ju ett fel/ bugg, varför skulle Navionics annars säga att de "kommer" fixa till det, annars skulle de ju bara hänvisat till "Texten/ Villkoren" man bara trycker bort vid första uppstarten.

Kommentera

Ursprungligen postat av patito Visa inlägg

Det är ju ett fel/ bugg, varför skulle Navionics annars säga att de "kommer" fixa till det, annars skulle de ju bara hänvisat till "Texten/ Villkoren" man bara trycker bort vid första uppstarten.
                  De säger ju bara att de känner till problemet och det gör ju alla som kan lite om detta ämne och de ska åtgärda den del de kan alltså få med all info i alla zoomlägen men de kan inte åtgärda att kartmaterialet i sig själv är ofullständigt och i stor grad felaktigt.

Så det enda Navionic och andra kan göra är alltså en buggfix i mjukvaran och det är dyrt så man har inte gjort något så länge det inte blivit "publikt hallå" som nu men det krävs åratal av omfattande sjömätning och rättning av sjökortsdatabasen innan det blir någorlunda korrekta sjökort men 100% blir de aldrig och speciellt inte utanför farlederna där majoriteten av fritidsbåtsägare och sportfiskare kör.
                  Sedan är det Sjöfartsverkets kartavdelning eller Transpoortstyrelsen som sköter det arbetet med sjömätning och pga kostnaden för det så kommer det aldrig att hända!

Så precis som jag skrev så är det bara ett sätt för Alandia att skapa ett argument för att slippa betala ut ersättning vid grundstötning och fler f-bolag lär hänga på och fler kartmaterial och plottertillverkare lär hamna på denna "varningslista" som i mina ögon är ett skämt.

Det finns bara en sjökortstillverkare som utför noggranna sjömätningar i områden utanför farlederna och det är Hydrographica http://www.hydrographica.se/ och deras kort ingår i bla Navionics elektroniska kort för de områden som är tillgängliga vilket tyvärr är ganska få och små än så länge men arbetet pågår så nya områden tillkommer vartefter därför är det mycket viktigt att alla användare löpande uppdaterar och rättar sina sjökort både pappers och elektroniska!

Detta görs via UFS http://www.sjofartsverket.se/ufs och sedan för rättelser http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...i-databasen12/ utifrån dessa uppgifter får man själv rätta sina kort för att vara uppdaterad.

Så hur många av Er här på FS har uppdaterat mjukvaran i sina plottrar efter köp, uppdaterat och rättat sina elektroniska sjökort i plottern samt även pappersvarianten som enligt lag ska finnas med ombord under färd?

Så visst buggarna kan fixas men så kommer nästa problem, hur får man alla användare att uppdatera sina plottrars mjukvara till den nya versionen?
                  De flesta båtägare har aldrig uppdaterat sin plotter eller lagt in sjökortsrättelser i den så då är det ingen som helst skillnad på funktionen vid navigering eller hur?

Kommentera

Men det stora problemet är ju att grynnor försvinner när man zoomar ut.

Som jag uppfattar det är det just den "buggen" den ska åtgärda, att kartorna inte stämmer till 100% är väl en sak, men ser man att det i närheten av där man ska passera finns grynnor reagerar man om det syns och saktar ner, väjer undan men ser man inget uppfattar man ju det som att det bara e o köra på, 3m djupt är ju inga problem för våra båtar o bränna över.

Som det är nu har man ju innan vart tvungen att kolla rutten man ska åka o kolla alla ställen under 3m så det är lugnt för grynnor, eller så kör man splitscreen där ena halvan är inzoomat så grynnor syns.

Jag tror inte det kommer lösas med en uppgradering av plotterns mjukvara, troligen får man köpa nytt Navionics kort, vad tror ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av patito Visa inlägg

Skulle nog ändå vilja påstå att det inte.är ett fel/bugg. Det är en egenskap hos korten. I kombination med hårdvaran. Att grynnor som är störe än markerade stenar men mindre än öar "försvinner" på plottern när man zoomar ut kan tom va tacksamt då skärmen annars blir väl plottrig. Om man inte har 10+" skärm. Att omvandla alla dessa till antingen undervattenssten eller brytande dito borde gå o scripta baserat på deras area, men det är nog ändå ett hästjobb. Att skriva om hur kortet visas är troligtvis enklare då de antagligen bara listar vilka klasser av föremål som e synliga vid varje zoomnivå. Problemet är att det blir så plottrigt. Och kanske inte ens är önskvärt, men det är troligtvis så att det kommer en hårdvatuuppdatering som gör att mindre föremål med area (markerade som stenar har ju ingen area men hänger vu kvar längre vid utzoomning redan) "hänger kvar" längre vid utzoomning. "visningsreglerna" skulle jag gissa ligger hos hårdvaran o inte korten men vet ju inte säkert.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 777 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17