Alandia varnar för Navionics - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alandia varnar för Navionics

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alandia varnar för Navionics

    http://www.di.se/artiklar/2014/2/5/v...=1391904000051

  • #2
    Jag blir bekymrad när jag läser svaret: "Vi kände delvis till problemen..."
    För höge farao.
    Ni säljer en produkt som människors säkerhet beror på.
    Ni har uppenbarligen misslyckats med att testa er produkt ordentligt, men känner delvis till problemen...
    har ni varnat folk?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      fattas bara att Alandia vägrar ersätta skador om man ändå använder dessa kort och sedan går på ett av grunden ...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Vilken tur att man inser att gps och elektronisk navigering ligger längst ner på prioriteringslistan.

        Känner man inte till området så använder man sunt förnuft, tar det jävligt lugnt och helst tar hjälp av någon som känner till stället.

        Är väl ingen nyhet att elektroniska kartor felar ofta.

        Hade man navigerat bilen efter vägkartorna så hade man garanterat förverkat några fordon per år.
        Då snackar vi inte öde vägar utan asfalterade allmänna vägar och där satellitkartor finns att tillgå.

        Den som tror att det är bättre under ytan med mycket mindre kundmarknad anser jag som naiv.

        Är det förresten bara i mina plottrar och gps:er som man får börja med att acceptera att inte köra efter kartorna utan sunda förnuftet i första hand?
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #5
          Inte någon direkt nyhet. Var mycket nära att smälla på en sten utanför Gävle för två år sedan. Stenen fanns inte med på plottern i det zoomläget jag använde. Han få stopp och lyfta motorn. Men det var ytterst nära. När jag zoomade in så dök inte bara stenen upp på skärmen, utan 5-6 stycken till som jag passerat.

          Detta skedde på en fisketävling, hade aldrig tidigare varit i Gävles skärgård. Hade inget papperssjökort över området. Plottern var sprillans ny för året och jag hade ingen tidigare erfarenhet av GPS plottrar.

          Jag drog slutsatsen att man inte kan lita på navionics på grunt vatten. Problemet verkar mest uppstå för stenar och grynnor innanför 3m kurvan. Så håller man sig på djupare vatten är det inga problem med navionics. Men när man ska in på grundare områden bör man titta i papperskortet eller zooma ordentligt. Stenarna finns med i plottern men inte i alla zoomlägen.

          Sen kan man ju konstatera att noggrannheten i navionics inte är så fantastisk. Enligt plottern åker jag på land varje gång jag passerar sunnaböbadet i öregrund.Click image for larger version

Name:	1393063951301.jpg
Views:	1
Size:	491,6 KB
ID:	1771883
          Click image for larger version

Name:	1393064070613.jpg
Views:	1
Size:	545,8 KB
ID:	1771884
          Senast ändrad av Team Isotopes; 2014-02-22, 11:16.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
            Vilken tur att man inser att gps och elektronisk navigering ligger längst ner på prioriteringslistan.

            Känner man inte till området så använder man sunt förnuft, tar det jävligt lugnt och helst tar hjälp av någon som känner till stället.

            Är väl ingen nyhet att elektroniska kartor felar ofta.

            Hade man navigerat bilen efter vägkartorna så hade man garanterat förverkat några fordon per år.
            Då snackar vi inte öde vägar utan asfalterade allmänna vägar och där satellitkartor finns att tillgå.

            Den som tror att det är bättre under ytan med mycket mindre kundmarknad anser jag som naiv.

            Är det förresten bara i mina plottrar och gps:er som man får börja med att acceptera att inte köra efter kartorna utan sunda förnuftet i första hand?
            Precis, vem tror att man kan navigera felfritt med gps? Sunt förnuft! För mång felkällor, originalkortorna, digitalisering, kartans positionering, din gps osv. Att navionics gartan inte visar all info i alla zoomlägen va väl ingen överraskning. Säg den karta som gör det. Förutsätter ju en gigantisk skärm med supersnabb processor... Sen att olika koartor e konfigurerade olika, det får man väl lära sig tolka. Rätt zoomnivå till rätt användningsområde. Tex kan man ju ha splitscreen på detalj/översiktsnivå när man kör snabbare. Men man kommer låNgt med sunt förnuft!

            Kommentera


            • #7
              Så här ser det ut utanför Gävle. Först en bild med normal zoom. Nästan lite för inzoomat vid transport körning. Man får rätt dålig överblick. Men stenarna syns inte i denna zoomnivå.
              Click image for larger version

Name:	1393065055746.jpg
Views:	1
Size:	520,1 KB
ID:	1771885
              Så här ser det ut om man zoomar lite. Det är inga öar utan stora stenrösen strax under ytan.
              Click image for larger version

Name:	1393065197559.jpg
Views:	1
Size:	599,0 KB
ID:	1771886
              Så åk aldrig innanför 3 m kurvan utan att zooma och panorera först.
              Senast ändrad av Team Isotopes; 2014-02-22, 11:39.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                Vilken tur att man inser att gps och elektronisk navigering ligger längst ner på prioriteringslistan.

                Känner man inte till området så använder man sunt förnuft, tar det jävligt lugnt och helst tar hjälp av någon som känner till stället.

                Är väl ingen nyhet att elektroniska kartor felar ofta.

                Hade man navigerat bilen efter vägkartorna så hade man garanterat förverkat några fordon per år.
                Då snackar vi inte öde vägar utan asfalterade allmänna vägar och där satellitkartor finns att tillgå.

                Den som tror att det är bättre under ytan med mycket mindre kundmarknad anser jag som naiv.

                Är det förresten bara i mina plottrar och gps:er som man får börja med att acceptera att inte köra efter kartorna utan sunda förnuftet i första hand?
                Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                Så här ser det ut utanför Gävle. Först en bild med normal zoom. Nästan lite för inzoomat vid transport körning. Man får rätt dålig överblick. Men stenarna syns inte i denna zoomnivå.
                [ATTACH=CONFIG]64522[/ATTACH]
                Så här ser det ut om man zoomar lite. Det är inga öar utan stora stenrösen strax under ytan.
                [ATTACH=CONFIG]64523[/ATTACH]
                Så åk aldrig innanför 3 m kurvan utan att zooma och panorera först.
                Helt unikt att det kan vara så dåligt. Självklart gäller sunt förnuft, men att visa grund och grynnor är väl A och O för elektronik som används av småbåtsägare och sportfiskare. Är Navionicskorten så dåligt 'gjorda' att de gömmer/visar viss info beroende på zoomnivå. Jag trodde att digitaliserade sjökort sedan länge var uppbygda av information och att det var upp till elektroniken (tex Lowrance el Humminbird) att tolka och visa denna info enligt inställningar gjorda av användaren, men så är tydligen inte fallet. Är det 'scannade' platta bilder som används från pappersförlagor ser jag klara begränsningar där när detta sedan används i elektroniskt utrustning.

                Off topic, men jag är också skeptisk till att nya funktionen att göra egna sjökort med tex Navionics, Humminbird och Lowrance kräver att man laddar upp data till dem. Uppenbart att de samlar in data för att kunna användas i kommersiellt syfte. Hade räckt med en app/program på paddan eller PC:n för att göra detta.
                Senast ändrad av RichardR; 2014-02-22, 13:07.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                  Helt unikt att det kan vara så dåligt. Självklart gäller sunt förnuft, men att visa grund och grynnor är väl A och O för elektronik som används av småbåtsägare och sportfiskare. Är Navionicskorten så dåligt 'gjorda' att de gömmer/visar viss info beroende på zoomnivå. Jag trodde att digitaliserade sjökort sedan länge var uppbygda av information och att det var upp till elektroniken (tex Lowrance el Humminbird) att tolka och visa denna info enligt inställningar gjorda av användaren, men så är tydligen inte fallet. Är det 'scannade' platta bilder som används från pappersförlagor ser jag klara begränsningar där när detta sedan används i elektroniskt utrustning.

                  Off topic, men jag är också skeptisk till att nya funktionen att göra egna sjökort med tex Navionics, Humminbird och Lowrance kräver att man laddar upp data till dem. Uppenbart att de samlar in data för att kunna användas i kommersiellt syfte. Hade räckt med en app/program på paddan eller PC:n för att göra detta.
                  For Lowrance/ Insight Genesis kan du selv velge å gjøre dataene tilgjengelige for andre enn deg selv. Men ønsker du full kontroll løser du det med Reefmaster.

                  Det overrasker meg at noen tror de kan stole på kartene fra Navionics, eller noen andre for den saks skyld... Papirkart er ikke noe bedre,det er kartets grunndata som betyr noe her, ikke formatet.

                  Husk på at sjøkart flest er laget for YRKESTRAFIKK, det er med andre ord fartsleden man har prioritert å kartlegge. Resten er i beste fall å anse som omtrentlig informasjon. For et skip på 50 tonn spiller det ingen rolle om det er 0,2 eller 2 meter dypt, det vil gå på grunn der uansett. Ergo har kartmålere aldri brydd seg spesielt mye med den forskjellen de heller...
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Här i blekinge är det många grynnor som inte är med på navionics korten över huvud taget, det gäller både innanför och utanför 3m kurvan. Jag känner till ett antal och hittar fortfarande nya. Att ha en structurescan i båten är väldigt avslöjande när det gäller sjökortens kvalitet.

                    Så första gången du kör i ett nytt område, ta det lugnt och lägg ett rent spår så du hitter ut igen.
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    10 svar
                    2 895 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn
                     
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                    32 svar
                    3 411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    63 svar
                    4 760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
                    3 svar
                    329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X