Tja ska till våren köpa mitt första riktiga ekolod men det är ju en hel djungel med modeller känns det som . Kommer mest fiska i insjö utan stora djup . Fiskesätten kommer vara lite blandat men skulle vilja kunna prova på vertikalfiske . Budgeten är väll runt 6000kr så vad bör jag välja ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra ekolod för nybörjare
Collapse
X
-
Du klarar dig med ett enkelt lod för det du ska använda det till, kör själv oftast med ett Eagle 5" svartvitt (motsvarar ett Mark-5x) som jag gav ~2000:- för för några år sen och det duger utmärkt till vertikalfiske och för att hitta grynnor/djukanter.
Jag har bara koll på Lowrance loden, men ett Elite HDI i varlfri storlek uppfyller alla krav, eller ett HDS5 som bör gå att få in i budgeten, fördelen med de loden är att du kan logga ekolods/GPS data till ett minneskort och bygga egna djupkartor om du köper programvaran.
HDS loden är dyrare men går att koppla ihop med andra lod, går att köpa till sidoseende och lite andra tillbehör, kan vara bra för framtiden, annars så får du nästan ett Elite 7 HDI för 6000:- och det är onekligen mycket lod (skärm) för pengarna.
Kommentera
-
Man tror bara att GPS inte är nödvändigt fören man har haft det i ekolodet ett tag
Mycket smidigt att kunna se vars man har kört tidigare så man kan/slipper trolla i samma spår igen, man kan markera grundtoppar/grynnor/djupkanter och slippa virra runt några minuter varje gång man ska tillbaks till en het plats.
Jag förstod inte vad jag skulle med en GPS till i ekolodet fören jag började fiska med en kompis som kör en HDS5. Jag skulle rekommendera att ta ett lod med GPS i, bättre att gå ner en storlek på skärmen och ta GPS.
Kommentera
-
Jeg er helt enig med Henrik i at en kombienhet er å anbefale, altså ekkolodd og kartplotter i en enhet. Da kan du legge inn punkter, bruke dybdekart og ikke minst lage egne dybdekart.
Innenfor budsjett og bruksområde, er det i praksis Lowrance, Garmin og Humminbird som er verdt en kikk. Raymarines Dragonfly
kan også brukes, men kan ikke brukes til å lage egne dybdekart.
Fra Lowrance er det to serier som kan være aktuelle, HDS og Elite HDI. HDS er den dyreste serien til Lowrance, men gir mulighet for å koble til masse artig leketøy for den som ønsker det. Et eksempel på leketøy som er aktuelt for vertikalfiske er Structurescan, dvs høyfrekvent ekkolodd som både ser rett ned (som det vanlige ekkoloddet) og ut til hver side av båten. For de som vertikalfisker med frontmontert elmotor, kan også funksjonen SpotLight Scan bli spennende, dette er høyfrekvent ekkolodd som "ser" 360 grader rundt båten. Men alt dette leketøyet koster penger, selv om man kan fordele investeringen over tid ved å kjøpe litt etter litt. (I lillebåten min har jeg utstyr som er fra 5 år tilbake blandet med helt nytt.)
Litt på kanten av budsjettet kan du kjøpe en HDS 5 Gen 2 med standardgiveren, dvs HST-WSBL som gir vanlig ekkolodd i frekvensene 83 og 200 kHz. Dette er et ekkolodd med 5" skjerm, kartplotter og giveren har stor kone som igjen er godt egnet for nettopp vertikalfiske. Modellen har vært på markedet i flere år, og er den samme jeg har min den minste båten min. Et av markedets beste ekkolodd, kombinert med en god kartplotter og altså med mulighet for å bygge ut på sikt.
Omtrent på budsjettet har du Elite 5 HDI med giver som gir 83/200/455/800 kHz. Ekkoloddet og skjermstørrelsen er det samme som på HDS 5, men du får i tillegg høyfrekvent ekkolodd som ser rett ned for "fotoliknende" bilder av bunnstruktur, vrak etc. Giveren har like bred kone som giveren jeg snakket om til HDS. Kartplotteren er litt tregere pga enklere prosessor, men absolutt god nok for båter som gjør under 40 knop. Jeg tror at Elite 5 HDI vil bli ett av de mest solgte ekkoloddene fra Lowrance i 2014.
Garmin har sluppet endel nye modeller nå i vinter, blant annet et som skal konkurrere med Elite 5 HDI. (Echomap 50dv og 50s) Jeg har ikke sett noen tester av disse enda, ei heller skjermbilder fra "vanlige" brukere, så det er litt tidlig å si om de faktisk er på høyde med ekolodddelen til Lowrance. Kartplotterdelen i disse er sikkert like bra som kartplotterne til Garmin pleier å være.
Humminbird kommer sikkert en av de andre til å redegjøre for.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 789 visningar
0 gillar