intressant tanke Hewster, dock måste jag ha ny givare oavsett vilket märke jag väljer så får pyssla med det i slutändan iallafall..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ännu en fråga om ekolod (köpa nytt)
Collapse
X
-
Her kommer det bastante meninger, så holde dere fast.
De beste 2D-ekkoloddene ("vanlig ekkolodd") er det Navico (Lowrance og Simrad) og Furuno som har, spesielt når man ser på ekkolodd i middels til høy prisklasse. Dette er godt dokumentert feks på THT, et amerikansk elektronikk- og båtnettsted. I luksusklassen, dvs to-kanals CHIRP, er resultatene mer usikre og ikke minst mer like for Garmin/Navico/Furuno.
I lavere prisklasser er det ofte litt værre å si noe bastant, rett og slett fordi det er få "ekkoloddnerder" som setter flere billige ekkolodd i båten, tester de mot hverandre og legger ut resultatet på nett. Skal man si noe som helst fornuftig om hva som er det beste ekkoloddet, MÅ man sammenlikne modeller montert i samme båt og kjørt over samme objekt i vannet. Hvis jeg skal mene noe, er det antydning til dødt løp mellom Garmin,Humminbird og Lowrance. Man skal være svært forsiktig med å konkludere med at effekt (W) har noe som helst med saken å gjøre, siden følsomheten på ekkoloddet og kvaliteten på giveren er vel så viktig. Dessverre opplyser sjelden produsentene noe om dette, til tross for at Q-faktor på en ekkoloddgiver har vært brukt av feks Airmar over lengre tid, som et kvalitetsmål på ekkoloddgivere. Til sammenlikning oppgis effekten på mine egne Lowrance HDS, som er relativt dyre, til kun 250W men overgår det meste annet i samme prisklasse pga sin store følsomhet. Med overgangen til CHIRP-teknolgi er effekt i W tilnærmet uinteressant, bortsett fra på ekstreme dyp.
Så tilbake til trådstarter.
Ett Lowrance HDS 5 med en Airmar P66 ekkoloddgiver hadde vært bortimot perfekt, eventuelt med OEM-83/200 giveren for større vinkel på konen ved vertikalfiske og lavere pris. I Norge koster HDS 5 med OEM 83/200-giveren 6.500,- Da har du et meget bra ekkolodd, kartplotter som aksepterer det meste av kart (blant annet gode kart for norskekysten Navionics/ Jeppesen C-map), mulighet for å lage egne dybdekart og mulighet for å bygge ut med alt fra radar, motordata på skjerm, Sidescan/Downscan, enkeltkanals CHIRP, stereoanlegg, autopilot etc. HDS 5 finnes også som rent ekkolodd under navnet HDS 5x, men jeg vil absolutt anbefale en kombimodell. Vær obs på at HDS-serien har geofencing, så det er kun x-modellene du kan kjøpe fra USA
Den samme gode ekkoloddmodulen, men med færre muligheter for ulike givere og utbygging, finner du i Elite 4,5 og 7 HDI. Elite 4/5/7 HDI har innebygget DownScan, uten at jeg ser på det som noe stort poeng ved nordisk sportsfiske. Litt tregere kartplotter enn i HDS, men gode alternativer for de som ikke ønsker/ trenger alle tilleggsmulighetene i HDS-serien. Modellene er like, med unntak av skjermstørrelse og at Elite 7 HDI kan bruke et veldig begrenset NMEA-nettverk mot andre enheter. (I praksis så begrenset at det ikke er noe poeng.) Også Elite finnes som rene ekkolodd, med en "x" i navnet. Alle tre tar Navionics-kart, og alle tre kan brukes til å lage egne dybdekart. Elite 4 HDI har ikke kommet på markedet i Norden enda. Elite har ikke geofencing.
Enda et hakk ned er Garmin sin Echo 500c og Humminbird sine 500-modeller verdt en kikk. Det du uansett bør gjøre, er å besøke en eller flere butikker med Garmin/Humminbird/Lowrance utstilt og prøve deg litt frem i menyer etc. Synes du enheten er brukervennlig? Kommer du til å kunne justere ekkoloddets følsomhet og filtre uten å slå opp i manualen? Er det lett å zoome inn og ut på både ekkolodd og kartplotter?Senast ändrad av Team Colibri; 2014-01-09, 13:41.
Kommentera
-
Har också kikat på dragonfly-lodet som verkar vara ett bra lod till rimligt pris då jag även vill ha med plotter (med karta) till mitt nästa ekolod. Tycker dock inte man hittar så många recensioner på nätet kring detta lod. Är det några som har erfarenhet av det? Har främst tänkt att använda det till vertikalfiske och trolling.
Kommentera
-
Så vitt jag så går det inte att skapa egna kartor med Dragonfly loden, borde rent teoretiskt gå med det saknas stöd för det i mjukvaran om det inte har ändrats. Så tycker man det är en viktig funktion så satsa på Lowrance eller Humminbird lod av "rätt" modell, tidigare har man behövt HDS eller Elite 7:an men nya Elite 5 HDI ska klara sig också om jag mins rätt, herr Team Colibri har säkert stenkoll.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lideri Visa inläggSå vitt jag så går det inte att skapa egna kartor med Dragonfly loden, borde rent teoretiskt gå med det saknas stöd för det i mjukvaran om det inte har ändrats. Så tycker man det är en viktig funktion så satsa på Lowrance eller Humminbird lod av "rätt" modell, tidigare har man behövt HDS eller Elite 7:an men nya Elite 5 HDI ska klara sig också om jag mins rätt, herr Team Colibri har säkert stenkoll.
Kommentera
-
Alle de tre siste talerne har rett.
Dragonfly: Kan ikke brukes til å lage kart per i dag, men i følge en Mail jeg fikk fra Raymarine for to måneder siden var det mulig at dette ville komme når neste oppgradering av deres operativsystem (Lighthouse) kommer. Merk "mulig", de ville ikke svare bastant.
Alle Elite HDI kan brukes, så lenge det er snakk om modellene MED kartplotter, altså IKKE de med en "X" i navnet. Elite 4 HDI vil som sådan være det rimeligste alternativet fra Lowrance med mulighet for å lage kart.
Litt på siden:
Strengt tatt kan du lage kart med alle kombimodeller fra alle merker så lenge de har NMEA0183 som gir posisjon og dybde, men det fordrer at man lager en kobling til PC og har med PC ut i båten. Jeg har testet dette selv med Lowrance HDS og PC med Reefmaster, men det er ikke noe jeg vil anbefale annet enn for båter med kabin.
Enda mer på siden:
Hvis noen vil låne bort et ekkolodd for å få det sammenliknet med Lowrance HDS, så er jeg med på det. I Silveren min har jeg opplegg for å kjøre med ulike givere og mulighet for provisorisk montering av ekkoloddskjermer og givere. (Silveren er min "teste utstyr båt"). En test består i å legge ut en nedsenket line med markører på, og så se hvordan det ser ut på skjermen. Vanligvis vil man bruke markører på 2,5 cm og opp til 10 cm, og så ser man hvor godt de ulike størrelsene vises på ekkoloddet samt hvor godt ekkoloddet skiller på om det er en eller flere markører. Siste test er å kjøre over områder med fisk, og se hvordan det ser ut sammenliknet med markørene. For høyfrekvente ekkolodd (type SI/DI/SS) kjører man forbi og over struktur ala bropilarer, brygger etc.Senast ändrad av Team Colibri; 2014-01-09, 17:40.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 789 visningar
0 gillar