Lowrance X510c , problem med djup och tempvisning ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance X510c , problem med djup och tempvisning !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance X510c , problem med djup och tempvisning !

Halloj !

Bytade min 83/200 givare för ett tag sedan till en helt ny. Monterad precis som min gamla. Dock så märkte jag ganska snabbt att tempvisningen bara syntes lite sporadiskt då och då. Efter det så har även djupvisningen uppe i vänstra hörnet börjat strula. Drivfiskar jag och lodar t.ex ett större stim med betesfisk så börjar djupvisningen balla ur. Fiskar jag på t.ex 10m djup, så räknar djupvisningen upp mot 0m. Grundalarmet går in vid 2m som jag ställt det på. Som sagt så händer detta oftast när det finns fisk under båten ? Har "resetat" ekolodet utan någon förbättring. Ringde Sportmanship Marin, men dom hade inte hört talas om detta..... Söker man på nätet kan man hitta samma fenomen på olika Lowrance modeller. Men jag hittar ingen direkt lösning på problemet. Givaren är som sagt helt ny, inte skadad och använd kanske 15gånger. Har kollat över kablage samt smörjt upp kontakterna med CRC 6-66 trots att de såg bra ut. Uppdatera enheten verkar inte vara lönt enligt vad jag läst och hört. Verkar även som att man får skicka in sin X510c för uppdatering. Hittade ingen fil på någon sida.

Någon som har erfarenhet av samma problem och kanske till och med en lösning ? Känns ju lite som ett lotteri om det är något med givaren. Hur många ska man köpa innan man får en som fungerar ?

Tacksam för tips/hjälp !

Er du helt sikker på at den giveren er kompatibel med den enheten? Hva er artikkelnavnet på giveren du har kjøpt? Hvorfor byttet du giver?

Hvis ikke jeg husker helt feil, er X510c ett rent 200 kHz lodd, men kan i teorien fungere med en 83/200 giver ved å bare bruke 200 kHz-delen av giveren. Modellene som kunne bruke to frekvenser har DF (Dual Frequenzy) i navnet sitt. Jeg er langt i fra sikker på at temperaturdelen kommer til å fungere med noe annet enn originalgiveren, og det er tydeligvis ikke den du har kjøpt.
    Team Colibri

Kommentera

Hej Erik !

Jag bytade givare för att den gamla gick sönder när båten stog hemma på gården. Någon ? har förmodligen stött emot den så att fästet brutits. Jag ska kolla för säkerhets skull vad givaren heter, men har bestämt för mig att den gamla (som följde med) hette 83/200 och att jag köpte samma. Temperaturdelen fungerar i alla fall lite när den vill och det känns som att den visar rätt temperatur. Sökte bara snabbt på 83/200 givare och det står att den är kompatibel med X510c.

The Lowrance 106-72, HST-WSBL, is a 83/200khz transom mount transducer for depth and temp. It also comes with the transom mouting bracket and 20' cable. The Lowrance 106-72 is compatible with Lowrance HDS-10, HDS-5, HDS-5x, HDS-7, HDS-8, LCX-110C, LCX-111C HD, LCX-112C, LCX-113C HD, LCX-17M, LCX-...

Kommentera

Ser ut til å stemme at HST-WSBL (106-72) er riktig giver. Prøv en reset, dvs med enheten av holder du inne "Mode" og "Power" til den slår seg på, så slipper du begge knappene. Dette gjenoppretter alle fabrikkinnstillingene. Bortsett fra det har jeg ikke noen gode forslag dessverre.
        Team Colibri

Kommentera

Erik, jag har gjort en "reset" på enheten, utan att det hjälpte.

Kommentera

Da må du nok sette din lit til julenissen er jeg redd. (Enheten er gammel, så kanskje på tide å oppgradere uansett. Hvis det er noen trøst bytter jeg ca hvert tredje år.)
            Team Colibri

Kommentera

Jo, klart man kan köpa nytt. Men det här problemet finns ju tydligen på HDS också verkar det som. Har för mig att jag köpte det 2009 och anser då att det borde fungera några år till. Jaså, du byter vart tredje år...... Du måste gilla att handla elektronik

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
                Jo, klart man kan köpa nytt. Men det här problemet finns ju tydligen på HDS också verkar det som. Har för mig att jag köpte det 2009 och anser då att det borde fungera några år till. Jaså, du byter vart tredje år...... Du måste gilla att handla elektronik
                HDS (i likhet med alle andre avanserte ekkolodd) er følsom for feil oppsett. Jeg tror at i 90% av tilfellene er problemer med at man mister bunnkontakten brukerfeil. Feil montering av ekkoloddgiveren er kanskje det vanligste, men folk kan rote seg litt bort i innstillingene også. Sistnevnte er grunnen til at du nesten alltid vil se at noen foreslår en reset av enheten, siden man da gjenoppretter fabrikkinstillingene. Men det hender selvfølgelig at det er noe galt også, jeg har opplevd å måtte sende inn ekkolodd til reparasjon to ganger (en HDS og en Furuno), men må nok sees på som en "ekstrembruker".

Jeg har en viss interesse for ekkolodd, og da er det naturlig å bytte når det kommer noe jeg synes virker spennende. Med tanke på hvor ofte folk bytter mobil, er ikke tre år så ekstremt lenge. Men som småbarnsfar har jeg mine begrensninger rent finansielt også.

Etterhvert som ekkoloddene har blitt mer avanserte, har de nok også blitt mer utsatt for feil. Det holder feks at man har vært litt uheldig og fått irr i kontaktene så får man problemer, problemer som man ikke opplevde da signalbehandlingen i ekkoloddet var enklere og mindre følsom.
                Team Colibri

Kommentera

Kolla över ström försörjningen! Hade en dålig plus kontakt till batteriet och på det lodet krånglade djupet ibland! Var nåt lowrance i 500serien! Bytte kontakter och klanderfritt efter det!

Kommentera

Halloj Robert !

Tycker att poler och polskor ser bra ut, men kan byta för att utesluta det. Är ju ingen större kostnad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17