Strandlinje till kraftigt reglerade sjöar/vattenmagasin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strandlinje till kraftigt reglerade sjöar/vattenmagasin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strandlinje till kraftigt reglerade sjöar/vattenmagasin

Min tro är att gröna kartan, Eniro och Google Earth visar strandlinje vid maxnivå. Om jag då vill göra min djupkarta för fiske vid t ex 10 meter lägre nivå finns det något bra sätt förutom att gå runt sjön med handgps vid rätt nivå. Det är inte möjligt att logga vid maxnivå pga restriktioner och is
    Det enda alternativ jag kommer på, är att göra en djupkarta för maxnivån med första djupkurvan där jag vill ha nästa nivå och ta den djupkurvan som ny strandlinje. Den djupkurvan/strandlinjen blir ju väldigt osäker beroende på hur botten ser ut och hur nära man loggat samt hur karteringsprogrammet interpolerar.
    Någon som har något tips ?

Förstår inte riktigt hur du menar i din beskrivning "göra en djupkarta för maxnivån med första djupkurvan där jag vill ha nästa nivå och ta den djupkurvan som ny strandlinje". Jag skulle gjort så att jag loggar vid en viss nivå, säg -6 meter, och skapar en karta för -10 genom att dra bort differensen så att djupen blir rätt. Sen lägger man strandlinjen på den djupkurva som blir 0 meter efter att differensen tagits bort. Det borde ju ge en ganska bra strandlinje om man har nog många mätpunkter vid "strandlinjen", i det här fallet där det är ca 4 meter djupt vid loggningen.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ber om ursäkt för en dålig/luddig förklaring.
      Mina karteringsprogram flyttar inte strandlinjen utan det som jag kallar strandlinje är den linje programmet interpolerar mot. Strandlinjen har nivån 0, men programmet har ingen uppgift hur den nivån ligger i förhållande till min karteringsnivå. Det här har ingen betydelse i sjöar med små variationer, men när skillnaden är i storleksordningen 25-30 meter kan strandlinjen flytta sig mer än 100-200 m. Här kommer ytterligare ett problem därför att programmen interpolerar max 200 eller 250 meter
      Det är därför jag måste göra en djupkarta på maxnivå, och sedan ta t ex 10m kurvan som ny strandlinje. Här finns nästa problem att omvandla djupkurvan till ett filformat som karteringsprogrammen kan läsa utan allt för mycket arbete.
      Hoppas att det blev tydligare.
      Någon med tips?

Kommentera

Okej, nej jag förstår att strandlinjen är fixerad och inte kompenserar för nivåskillnader. Så problemet ligger i att konvertera en djupkurva till strandlinjen? Jag har ingen erfarenhet av programvaran och vilka filformat som används till den men borde inte både djupkurvornas och strandlinjens koordinater representeras på samma sätt i filen? Hur skapar du strandlinjen i normala fall från en karta?

"Det är därför jag måste göra en djupkarta på maxnivå"
        Varför måst du det? Det går väl lika bra att skapa en djupkarta för någon annan godtycklig nivå så länge du vet vad nivån är. Att ta maxnivån är ju iofs det enda sättet att kunna räkna om strandlinjen vid alla lägre nivåer, annars missar man ju dom som är mellan max och den nivå man loggade vid. Så maxnivån är väl bäst såklart.
        Senast ändrad av HR; 2013-12-06, 17:37.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Nederst til venstre i kartbildet i Google Earth har du et lite klokkesymbol (urskive) og et årstall. Klikk på dette, så åpner det seg en meny hvor du kan se om det finnes bilder fra andre tidspunkter enn standardbildet. Har du litt flaks, så er et av disse bildene fra et tidspunkt med "riktig" vannstand.

Dette har jeg ikke prøvd, men det kan være en løsning:
          Dersom du er godt kjent, kan du kjøre rundt vannet med båten din ved høy vannstand, der strandlinjen vil være ved lav vannstand. I en HDS lagres ruten din som et spor (eng; track), og dette kan du eksportere i et format som heter usr, som bare inneholder posisjoner. Denne kan du så bruke som strandlinje i kartprogrammet, etter å ha lagt den inn i Google Earth og gjort den om til et polygon der.
          Team Colibri

Kommentera

Dersom du er godt kjent, kan du kjøre rundt vannet med båten din ved høy vannstand, der strandlinjen vil være ved lav vannstand
            Tror att det ger mer problem än hjälp.
            Hur ska jag veta var jag ska köra. Ekolodet ger ju ingen förvarning hur jag ska svänga för att befinna mig på rätt djup.
            I mitt fall så går det inte, som jag skrev tidigare, därför att när det är högvatten är sjön islagd i alla fall längs stränderna och vägarna till naturramperna är oplogade. Dessutom är det otroligt mycket sten, stubbar och annat skräp där vattnet endast finns under senhöst och förvinter.
            Någon med fler förslag?

Kommentera

Her ser du bilder av Femsjøen i Norge fra Google Earth.

For denne sjøen lå det bilder tatt ved tre ulike datoer, og som du ser er det litt forskjellig tid på året. På bildet i midten har jeg lagt en rød ring rundt det du skal trykke på for å se om det finnes flere bilder av det du ser på. Sjekk dette for din sjø.

Click image for larger version

Name:	Femsjøen_1.jpg
Views:	1
Size:	81,8 KB
ID:	1771188

Name:	Femsjøen_3.jpg
Size:	106,1 KB
ID:	1771189

Name:	Femsjøen_2.jpg
Size:	78,9 KB
ID:	1771190
              Team Colibri

Kommentera

Jag vet vad du menar, men hittar inget som passar. Det skiljer 8 till 10 meter mellan min och maxnivå samma datum senaste 12 åren, så man måste ha enorm tur om det ska stämma

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
                  Jag vet vad du menar, men hittar inget som passar. Det skiljer 8 till 10 meter mellan min och maxnivå samma datum senaste 12 åren, så man måste ha enorm tur om det ska stämma
                  Da er du tilbake ved håndholdt GPS og tursko....
                  Team Colibri

Kommentera

Metoden att lägga en djupkurva på den nivå som man vill ha strandlinjen fungerar om man har bra loggdata. Metoden är arbetskrävande då man måste rita av djupkurvan och radera djup som får fel tecken. Det här gäller i alla fall om man använder DrDepth

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17