Vinterförvaring av batterierna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvaring av batterierna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterförvaring av batterierna?

Kan man ha batterierna sittande i båten på laddning i ett kallgarage eller ska man ta ut dom och ta in dom så dom är i plus grader?

Har du underhållsladdning så kan de sitta i båten.
    Batteriet skadas inte av kylan förrän det är urladdat.

Kommentera

Japp det har jag. Jag har en ctek 7000

Kommentera

Ursprungligen postat av mj4x4 Visa inlägg
        Kan man ha batterierna sittande i båten på laddning i ett kallgarage eller ska man ta ut dom och ta in dom så dom är i plus grader?
        Hej M.J.;
        För att undvika krypströmmar och självurladdning:Ta ut batterierna från båten under vintern och ställ dem på en dubbel plywoodskiva eller tjock planka på garagegolvet och underhållsladda dem varannan månad. Så har jag gjort med mina Tudor Marin marinbatterier sedan de presenterades på båtmässan "Allt för sjön" våren 1974. Då håller Tudor-batterierna 8-10 år innan du måste köpa nya.

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Om man väljer (vilket jag alltid rekommenderar mina kunder ) att ta ur batteriet ur båten på vintern så ska man förvara det torrt och kallt. ( 0 - 10 grader ) Och som OF sa: på något underlag. Batteriet skadas om det inte är tillräckligt laddat. Om du har en Ctek 7.0 (tidigare 7000) så har du ett recond läge som ibland kan vara bra att använda. Det beror dock på om du har ett riktigt marin batteri, gel, AGM eller bly/syra. Jag antar att du har ett marin batteri. Ett marint batteri tål att djupurladdas till viss del för att sedan laddas upp igen. Du kan då koppla på en glödlampa någon gång under vintern för att ladda ur batteriet helt, för att sedan ladda upp det igen. Det förhindrar att ett batteri sulfaterar och skadas. Ett batteri är som en muskel och behöver dras ur och byggas på igen, för att inte stelna och bli svag. Blir det svagare
          Krypström kan ske i samband med fukt, orena poler och minusgrader. Akta dig för gnistbildning och svets loppor knallgas kan vara lättantändligt och syra är inte bra för något utanför batteriet.

Kommentera

Du har fel - ett blyacc har ett antal laddningscykler i sin livslängd - ett startbatteri har väldigt få - ett fritidsbatteri mycket flera.
            Skillnaden är att fritidsbatteriet saknar CCA/MMA kapacitet som ett startbatteri där det är prioriterat - något måste man ge avkall på.

Man skall inte slita på batteriets cykler och ladda ur och ladda upp....

Blyaccar skall lagras fullt laddade i någorlunda kallt utrymme ,självurladdningen minskar - man kan möjligtvis ha batterier i kyla hela vintern utan och ladda - sök självurladdning/bly accar Versus temperatur.
            Man skall koppla ur ena polen och se till att batteriet är rent på ovansidan(mellan polerna),tvättas av för och ta bort syra som leder till urladdning.

1.Att ha en laddare inkopplad sliter mera än passiv förvarning i kyla.

2.Ett batteri är inte en muskel , varje gång den används blir det lite sämre

3.Ett batteri är som en spann vatten som krymper varje gång man använder det

4.På grund av ovanstående skall man inte motionera det genom att ladda ur det
            och sedan ladda upp det igen

5.Blybatterier älskar att stå fullt laddade i kyla - då står tiden stilla

Kommentera

Jag vill varken bekräfta, dementera eller rekommendera något men jag har aldrig ens tagit ur batteriet ur båten på 6 år. Det sitter där inkopplat året om (under presenning på vintern), i ur och skur, svinkyla och värme och externladdas endast en gång innan första turen på våren. Möjlig att det kommer att säcka ihop lite tidigare jmf med om man vårdat det enligt konstens alla regler men eftersom jag är lat av naturen så får det vara värt det i så fall...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                Jag vill varken bekräfta, dementera eller rekommendera något men jag har aldrig ens tagit ur batteriet ur båten på 6 år. Det sitter där inkopplat året om (under presenning på vintern), i ur och skur, svinkyla och värme och externladdas endast en gång innan första turen på våren. Möjlig att det kommer att säcka ihop lite tidigare jmf med om man vårdat det enligt konstens alla regler men eftersom jag är lat av naturen så får det vara värt det i så fall...
                Hej Olle Fonzarelli;

Var och en blir salig på sin tro... eller hur Jönköpingsbo!

De flesta båtägare, cirka 99 % brukar plocka ur marinbatteriet från båten när den tagits upp från sjön. Att underhållsladda batteriet (batterierna)några gånger under vintern ökar batteriets totala livslängd. Dessutom har du högre total kapacitans hos batteriet under hela båtsäsongen om batteriet sköts och är fulladdat hela året. Det kommer du att märka den gången du befinner dig några distans från land och motorn är lite trög och svårstartad....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
                  Då bor du antagligen i de södra delarna av landet, som inte har "riktig" vinter. Jag har varit med om minst 2 st batterier som frusit ihjäl när man lämnat dem i ouppvärmda utrymmen över vintern och de tappat så mycket laddning att de frusitsönder, min tolkning av vad som hänt, eller batterierna fungerade i alla fall utmärkt innan vintern och var stendöda efter.

Så jag skulle rekommendera att om man lämnar batterierna i utomhustemperatur att man åtminstone underhållsladdar dem några gånger under vintern.

Kommentera

Hej å hå.

Så va alla sanningar, lögner, myter och rena trosföreställningar om batterier igång igen.

Bara på dessa 9 inlägg så förekommer det första "sanningar" i betydligt mindre omfattning än övriga.

Turner:s inlägg står för de flesta sanningar (och några viktiga sådana)

Den som vill läsa mycket om batterier kan söka genom att skriva "batterikunskap" i rutan "Tagg" under avancerad sökning.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 765 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17