Vinterförvaring av batterierna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvaring av batterierna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Off topic; när vi ändå har batteri expertisen på tråden.
    jag kör min elmotor på ett 90ahs AGM batteri.
    är det farligt att ladda det inomhus i bostaden?
    utvecklar det också knallgas?
    har än så länge bara laddat det i förrådet. för att undvika att sova i husvagn under renovering.

Kommentera

Självurladdningen när det står svalt är mycket liten. Koppla bort pluspolen. Om möjligt kolla vilospänningen en gång per månad (12,6 -12,8V beroende på batteri), ladda med en flerstegsladdare vid behov. Att aldrig ta ut mer än 50% av kapaciteten maximerar livslängden, ett AGM klarar djupare urladdningar utan att skadas lika mycket.

@Krokodiljägaren
      Du kan lugnt ladda det inomhus. Vi har 3x92Ah batterier som laddas under färd/camping i husbilen. Däremot så ska du se till att du har rätt laddare till rätt batteri, vi överladdning gasar det och det kan bli spännande i slutna utrymmen .

Peter

Kommentera

Ursprungligen postat av wolw Visa inlägg
        Självurladdningen när det står svalt är mycket liten. Koppla bort pluspolen. Om möjligt kolla vilospänningen en gång per månad (12,6 -12,8V beroende på batteri), ladda med en flerstegsladdare vid behov. Att aldrig ta ut mer än 50% av kapaciteten maximerar livslängden, ett AGM klarar djupare urladdningar utan att skadas lika mycket.

@Krokodiljägaren
        Du kan lugnt ladda det inomhus. Vi har 3x92Ah batterier som laddas under färd/camping i husbilen. Däremot så ska du se till att du har rätt laddare till rätt batteri, vi överladdning gasar det och det kan bli spännande i slutna utrymmen .

Peter
        jag har en c-tek 5ah nån mx serie. kommer inte exakt ihåg va den heter

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
          jag har en c-tek 5ah nån mx serie. kommer inte exakt ihåg va den heter
          Mycket bra laddare !

Kommentera

Vintern är en j**la tortyr mot batterierna. Visst, de större batterier klarar sig bättre men mindre är väldigt känsliga.
            I våras fick jag köpa nya batterier till ena quaden och nyaste hojen för 899:- respektive 1095:- stycket och då är det nästan nya batterier som underhållsladdades under förra vintern men i kallgarage.

Jag tar det säkra före det osäkra och förvarar även större batterier i minst +5c och underhållsladdar de stora 2-3 gånger på vintern och de mindre batterierna nästan en gång i månaden. (De mindre får inte stå mer än 3 månader även i värme enl manual)

Sålde lilla båten i somras så nu är det bara 22st batterier att hålla koll på. För mycket pengar att spela med och framförallt opraktiskt att springa runt med laddare mellan prylarna.

Har precis konstaterat att även batteriet till en av fyrhjulingarna dött pga dåligt underhåll, självurladdning på ett par månader och tar nu ej emot laddning. Från och med nu är ALLA batterier förutom personbilen enligt laddningsschema inomhus.

Tar inte många minuter att plocka i när man ska åka.

Så oavsett om det är 7A eller 95A så plockas alla bort!

Click image for larger version

Name:	batterier.jpg
Views:	1
Size:	417,6 KB
ID:	1771145

Alumacraftens 4 batterier och startbatterierna till de mest använda leksakerna får stå i gamla vardagsrummet och numera hobbyrum.
            Resten i frostfri miljö...
            Senast ändrad av Tybling; 2013-12-01, 17:26.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Team T ! Jag tror du blandar äpplen och päron.

Du säger att vintern är tortyr för batterierna. Ja dom som används under den periden. Men inte dom som lagras. Precis som några redan sagt så är självurladdningen mindre ju lägre temp. är. Lagrar du dom i frysen så står tiden stilla och du behöver inte underhållsladda på hela vintern. Man ska ju ha klart för sig att även laddning tär lite på batteriet, billiga dåliga laddare kan tom göra slut på dina batterier. Det som dock gäller för alla batterier är att dom ska vara i bra kondition och 100% fulladdade innan förvaring.

Däremot ska man inte ladda det genomkalla batteriet. Men förvaras det varmt är självurladdningen större. Det jag tror hänt dina batterier är inte vintern och kylan utan krypströmmar som dragit ur batterierna. Ett friskt batteri självurladdas inte speciellt mycket ens i rumsvärme på någon månad

Det många förväxlar med att kylan förstör batteriet är att kapaciteten sjunker med tempen. Även den mängd ström du kan ta ur batteriet tex. vid start minskar drastiskt vid låg temp. Som i bilen när det är kallt så snurrar det långsamt. Vid minus 20 grader så kan stömstyrkan bara vara 1/3 mot ett varmt batteri. Kapaciteten brukar minska med 1%/grad räknat från 25 grader, då kan man gissa vad det innebär vid -25. Detta ska inte förväxlas med att batteriet far illa av låg temperatur. Batteriet är fortfarande fulladdat. Kapaciteten och ström-förmågan försvinner inte, det blir åter 100% så snart batteriet återfår sin beräknade temp, vilket oftast är 25 grader. Många tar sina iskalla batterier från uteförrådet sätter i båten och tror det är slut när motorn knappt går runt. Batterier ska lagras kallt men nyttjas varma.

Däremot far batteriet illa av ideliga ur och i-laddningar. Varje batteri har ett begränsat antal cykler som det klarar. Även dålig laddning (läs billiga laddare) och överladdning är en vanlig orsak till att batteriet ger upp. Den vanligaste orsaken till att batterier plötslig är slut är oftast att man tömt batteriet för DJUPT och man har lämnat batteriet urladdat en längre tid.

Ett friskt och fulladdat batteri kan förvaras 5-6 månader (KALLT) utan att underhållsladdas. I rumstemp så kan batteriet självurladdas ca: 50% på 3 mån. I minus 20 bara några % på samma tid. AGM batterier lär vara ännu tåligare, mindre självurladdning.

Batterier som redan skadats och blivit kraftigt sulfaterade uppvisar ibland bilden av att vara fulladdade vilket inte är fallet. Ställer man undan ett sånt batteri så är det oftast helt dött efter några månader.
              Senast ändrad av Exxet; 2013-12-01, 19:59.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Flertalet av de mindre batterierna laddas sakta ur med larm eller startspärr mm.

Det lilla uttaget gör att de tar rejält med stryk av kylan och är död på någon vecka på vintern men håller länge på sommaren.

Att ett helt fulladdat batteri i bra kondition klarar kyla bra är jag helt med på.

Men oftast gäller det att man tar bort anslutningen till batteriet och då kan jag lika gärna ta hem det också
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                  Flertalet av de mindre batterierna laddas sakta ur med larm eller startspärr mm.

Det lilla uttaget gör att de tar rejält med stryk av kylan och är död på någon vecka på vintern men håller länge på sommaren.

Att ett helt fulladdat batteri i bra kondition klarar kyla bra är jag helt med på.

Men oftast gäller det att man tar bort anslutningen till batteriet och då kan jag lika gärna ta hem det också
                  Sorry missförstod ditt förra inlägg och trodde du menade ren lagring. Håller med dig om detta.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Batterier ska lagras kallt men nyttjas varma.

Däremot far batteriet illa av ideliga ur och i-laddningar. Varje batteri har ett begränsat antal cykler som det klarar. Även dålig laddning (läs billiga laddare) och överladdning är en vanlig orsak till att batteriet ger upp. Den vanligaste orsaken till att batterier plötslig är slut är oftast att man tömt batteriet för DJUPT och man har lämnat batteriet urladdat en längre tid.

Ett friskt och fulladdat batteri kan förvaras 5-6 månader (KALLT) utan att underhållsladdas. I rumstemp så kan batteriet självurladdas ca: 50% på 3 mån. I minus 20 bara några % på samma tid. AGM batterier lär vara ännu tåligare, mindre självurladdning.

Batterier som redan skadats och blivit kraftigt sulfaterade uppvisar ibland bilden av att vara fulladdade vilket inte är fallet. Ställer man undan ett sånt batteri så är det oftast helt dött efter några månader.
                    Som exxet skriver gäller det ju att skilja på äppel och päron. När batterier gett upp för mig, i bilar, båtar, husvagnar etc, har det ofta varit vintertid, men problemet har vid närmare undersökning inte varit kylan i sig, utan en dåligt fungerande generator/laddare, slarv med koll på vätskenivån, krypströmmar etc, ...... Ett väl fungerande system, bra (rätt ) laddare, friskt batteri som inte blir stående urladdat klarar de flesta utmaningar som svenska temperaturer utsätter det för....enligt mina erfarenheter iaf.
                    Och givetvis som ni skriver, rätt batteri för rätt uppgift, inga djupa urladdningar av startbatterier etc......... ett batteri som används för fel uppgift och därmed fel laddningsrutiner tar man snabbt knäcken på.......så som fricampare sitter inga vanliga blyackar i min husvagn, det blir för dyrt att byta varannan säsong.....

Kommentera

Som du säger Sparetime, så är det lätt att pajja batterier. Det är en sak att veta HUR man ska göra, men en annan sak att verkligen göra det. Glömmer själv nått batteri i fel läge ibland. Ej fulladdat som blir stående. Mm. Batterier är som barn, kräver ständig skötsel och omvårdnad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17