Frågor runt bl.a. "Side Scanning" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor runt bl.a. "Side Scanning"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en HDS8M som jag kör structurescan på och en HDS5 som jag kör 200/50khz på och jag ångrar inte dom köpen en sekund. Jag prickskjuter sällan, men att hitta risvasar, betesfisk, bottenstruktur mm har ju aldrig vart smidigare. Nu kan jag änga min tid att fiska i stället för att leta och gissa.

Att givarna skall sitta nära varandra är ju för att du ska se samma sak på skärmarna. Sätter du en givare i fören och en i aktern så visar skrämarna lite olika.
    Så ska du bara prickskjuta så sätt båda givarna på din Z-baitshållare.
    Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Aj då .... Då känns denna eventuella investering sådär..... Tankarna var att behålla gamla Elite 5:an för själva "prickskyttet" och ha side scan och gps igång på Touchen...
      Som jag tolkar det behöver jag isf två "vanliga givare" men med olika frekvenser för att få allt att fungera ?
      Motorn på " lillbåten" har ingen elektrisk tilt och då blir det ett bökande med motorn (lång rigg därpå) för att den inte ska skymma vid akter montering...
      Känns det som rätt uppfattat?

Vore rätt mastigt och ha tre givare monterat på en sidohållare - orkar man ens lyfta det....

Kommentera

Blir lite mastigt att få Downscan imaging att funka och ha alla 3 givare på givarfästet. Men vill du bara köra Structure Scan + Gps på touchen borde det inte vara några problem att köra den givaren på givarfästet och elite 5:ans givare även den på givarfästet, i Z-baits konstruktion för 2 givare.

Dock skulle jag föreslå att sälja elite-5an och skaffa en äldre lowrance enhet med ethernet och köra den ihop med touchen. Som då använder både SS givaren samt den nyinskaffade enhetens 200/50khz givare. Blir mera flexibelt då + att du kan utnyttja downscan imaging om så önskas. Behöver inte bli någon extra kostnad om man hittar rätt grejer på blocket.

Kommer själv köra en touch 7a ihop med en äldre x510c framöver.
        - Fiske-Feber

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonathan Jansson Visa inlägg
          Blir lite mastigt att få Downscan imaging att funka och ha alla 3 givare på givarfästet. Men vill du bara köra Structure Scan + Gps på touchen borde det inte vara några problem att köra den givaren på givarfästet och elite 5:ans givare även den på givarfästet, i Z-baits konstruktion för 2 givare.

Dock skulle jag föreslå att sälja elite-5an och skaffa en äldre lowrance enhet med ethernet och köra den ihop med touchen. Som då använder både SS givaren samt den nyinskaffade enhetens 200/50khz givare. Blir mera flexibelt då + att du kan utnyttja downscan imaging om så önskas. Behöver inte bli någon extra kostnad om man hittar rätt grejer på blocket.

Kommer själv köra en touch 7a ihop med en äldre x510c framöver.
          Alternativt lägga till lite och få en begagnad hds 5a om det inte hittas någon äldre med ethernet.
          - Fiske-Feber

Kommentera

Ursprungligen postat av Feskarn1 Visa inlägg
            Hm... Nu när jag "läst runt" lite till så har det skrivits, som jag uppfattat det, att givarna bör sitta max 30 cm ifrån varandra.
            Innebär detta att jag kan inte sätta Lss 2 givaren tillsammans med annat lods "vanliga givare" på tex Z-baits vertikalhållare ?
            Hade tänkt att sätta " vanliga givaren" till Lowrance Touch lodet på akterspegeln - alltså separerat från Lss2 givaren....
            Poenget med å ha giverne nærme hverandre, er å bruke Downscan som overlegg på 2D-ekkoloddet. Hvis man uansett ikke skal gjøre dette, kan man ha større avstand.

På min egen båt har jeg minst en meter i forskjell på 2D-giveren og LSS-giveren. Konsekvensen er en tilsvarende forskyvning i Downscan og 2D-bildet, som gjør at skjermbildet blir utydelig hvis jeg bruker Downscan som overlegg. Jeg har dessverre ikke noen skjermbilder av dette, og nå står båten på land så det vil drøye litt før jeg får tatt flere skjermbilder.
            Team Colibri

Kommentera

Aj då .... Då känns denna eventuella investering sådär..... Tankarna var att behålla gamla Elite 5:an för själva "prickskyttet" och ha side scan och gps igång på Touchen...
              Som jag tolkar det behöver jag isf två "vanliga givare" men med olika frekvenser för att få allt att fungera ?
              Motorn på " lillbåten" har ingen elektrisk tilt och då blir det ett bökande med motorn (lång rigg därpå) för att den inte ska skymma vid akter montering...

Vore rätt mastigt och ha tre givare monterat på en sidohållare - orkar man ens lyfta det....
              Du tenker riktig. Elite har ikke ethernet, og kan derfor ikke dele ekkoloddata med andre enheter. Hadde du hatt to HDS, kunne du linket de med ethernet og brukt bare en 2D-giver og en LSS-giver.
              Team Colibri

Kommentera

Du har en givare till ditt Elite 5:an med 200/50khz eller 200/83khz och en givare till struckturescan (lss-2) 800/455khz. Vart får du den 3:e givaren ifrån?
                Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
                  Du har en givare till ditt Elite 5:an med 200/50khz eller 200/83khz och en givare till struckturescan (lss-2) 800/455khz. Vart får du den 3:e givaren ifrån?
                  för att få downscan imaging att funka ihop med lss-givaren på touchen + ha elite 5an som prickskjutelodet = tre givare, då elite 5an inte kan köras via ethernet eller nätverk.

Edit: var visst bara för overlay funktionen lss behövde köras ihop med vanlig givare. Så struntar man i det blev det enklare för feskarn1 att köra med sin tänkta setup.
                  Senast ändrad av Jonathan Jansson; 2014-01-05, 16:59. Anledning: Lite tokigt blev det
                  - Fiske-Feber

Kommentera

Hmmm......satt och funderade lite nu. Jag är som sagt nybörjare på LSS och har testat det under några få turer bara......
                    Men, en av setuperna jag kört med och som jag tyckte var ganska trevlig var att jag körde sidescan+downscan+plotter på min HDS 10:a, samtidigt som jag pricksköt via min HDS 5:a.
                    5:an var inte inkopplad via nätverk utan satt "för sig själv" med en egen givare. Alltså funkade downscanen på 10:an utan att en vanlig givare var inkopplad.
                    Så Erik har nog rätt (som vanligt) när han säger att det bara är för overlay-bilder givarna behöver sitta tillsammans.
                    Vid närmare eftertanke kör ju faktiskt brorsan med kombon LSS och Elite 7 vid sidan av.
                    Så jag rättar mitt tidigare inlägg om att givarna "måste" sitta tillsammans.
                    //Micke

Kommentera

Aha, då är jag med och får även jag korrigera mig lite.
                      - Fiske-Feber

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri