Navico MapCreator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Navico MapCreator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originalfilerna från reefmaster innan jag kört dem i IMC https://www.dropbox.com/s/kcunzed38p...2012.23.37.png
    har gjort raster och vector för sig i olika mappar enligt tutorialen och lägger vector large.at5 filerna in i maps0 https://www.dropbox.com/s/zc5a7xcb7q...2012.10.52.png sen där har jag lagt in mappen shadedrelief och där i är rasterfilerna sparade https://www.dropbox.com/s/fuf3p88o8o...2012.10.41.png Men det verkar som jag saknar nån xml fil som jag inte lyckas få till

så här ser det ut i emulatorn https://www.dropbox.com/s/u6hcauphl6...2012.14.59.png

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Her er bare Vectorfilen kommet opp, ikke rasterfilene. (Men det har du sikkert skjønt allerede Jonas). Har du fått ut rasterfilene fra IMC, og lagt de i en mappe som heter "Shadedrelief"?

Hvis svaret er ja, hvordan ser de originale rasterfilene fra Reefmaster ut? (Disse er png. Så de kan du åpne og vise rett på en PC uten emulator).
    Senast ändrad av FlueJonas; 2013-11-10, 12:25.

Kommentera

Jag blir inte klok på det :-S Det vill verkligen inte fungera.

Kommentera

XML-filen er der den, så den har du fått med. (Må huke av for "auto create XML i vectoroppsettet i IMC).

Det siste skjermbildet ditt, ser ut som om du kan ha glemt å huke av for "show excluded area as land i RM før du har eksportert?
        Team Colibri

Kommentera

Jag har gjort enligt konstens alla regler tror jag.Har kört atlas 10 och kryssat i vectoralternativet. Jag har sparat ut både shape och raster enligt guiden, och show excluded area as land har jag provat både avbockat och ibockat. Sen startat IMC och sparat rasterna i en fil och där har jag provat med allt ifrån 1-8 till 1-2 och 2-4 osv. Shapefilen har jag också sparat i en egen mapp för att sen lägga in den i maps0 och sen där har jag lagt in xml filen och large.at5 enligt bilden ovan samt gjort en mapp som heter shadedrelief och där i lagt filerna som heter _3dtexture_x.at5

Men i alla fall så får jag ju ut linjerna men inte rasterna så de kan visas i Elite 5 emulatorn. Anledningen till att bakgrundsfärgen ändrat sig från vitt enligt min första screenshot till grön som på den sista screenshoten är att jag ändrade färgen till färg nummer 24 när jag sparade shapefilen. Innan jag ändrade färgen till grönt så var det bara öar som var genomskinliga mot bakgrundskartan i plotterna. JAg har dessvärre inte tillgång till mitt hds lod för att kolla om det är emulatorn som buggar. Mitt os är win 8 om det kan vara till nån betydelse. Såg att i win 7 så var man tvungen att slänga in en .dll fil nånstans som fjordfisher på RM forumet fixat. Min skriftliga engelskan är inte på topp så därav anledningen till att jag postar här och inte på Reefmasters forum.

Vet inte varför, har du kollat så den väljer lowrance kartor och inte navico och satt den till att visa skuggade / shaded relief istället för 2 d, det var saker jag fick ändra på mitt lod, kan inte kolla emulatorn just nu.

Just detta alternativet kan jag inte hitta i Emulatorn. Kartan är inställd till Lowrance men shadedrelief alternativet kan jag då inte hitta.
          Senast ändrad av FlueJonas; 2013-11-11, 09:19.

Kommentera

Høres rart ut.

Jeg har HDS på "lillebåten" i garasjen, så jeg kan sjekke filene for deg hvis du vil. Trenger filene og en posisjon fra et eller annet sted i vannet så jeg finner igjen vannet på plotteren.

Det er flere på RM-forumet som har tilgang på HDS-emulatorer (en jobber i Insight-avdelingen til Navico, og minst en til er fullsponset.) Jeg ba Navico om en emulator, men fikk avslag dessverre. "Not publicaly available, pro staff only etc etc"
            Team Colibri

Kommentera

WGS 84 (lat, lon):
              N 56° 20.870', E 13° 39.344'

Kommentera

Har lagret filene nå Jonas, tar en kikk i morgen.
                Team Colibri

Kommentera

Kalas Erik. Jag har med mig datorn på jobbet imorgon där jag har all kartdata om det behövs kompletteras med nåt

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkjonas Visa inlägg
                    Kalas Erik. Jag har med mig datorn på jobbet imorgon där jag har all kartdata om det behövs kompletteras med nåt
                    Sjekket i HDS 5 Gen 2 før jeg dro på jobb i dag, kartet fungerer fint og rasteroverlegget fungerer som det skal. Jeg tok noen skjermbilder som jeg kan sende til deg i kveld. (Har ikke PC med SD-leser på jobben). For morro skyld skal jeg teste det i min Globalmap 5300 også, men det rakk jeg ikke i morges.
                    Team Colibri

Kommentera

Okej det var ju skönt att höra :-) Så då med andra ord så är det bara emulatorn som inte funkar som den ska då. Då behöver jag inte slita av mig håret i ren frustration då :-P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17