Någon vänlig själ som är bra på 12v el? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon vänlig själ som är bra på 12v el?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon vänlig själ som är bra på 12v el?

Goddag!

Jag håller på att dra el i båten men känner mig lite tveksam och tänkte höra med er som är duktiga!
    Har dragit lite el i bilar förr med bilstereo mm, vill dock inte göra några tabbar i båten av säkerhetsskäl!

Det jag skall koppla in till att börja med är vhf, stereo och en hds touch.
    Mina tankar är ungefär följande.

Vhf max 25w
    Stereo max 160w
    Hds max 10w

Tot 195w/12= 16,25A

Jag tänker mig att sätta en huvudsäkring nere vid batteriet och säkra av med 50A
    Från säkringspanelen och fram till pulpeten är det ca 2,5m så tar jag det gånger två så ska jag enl ett nomogram klara mig gott med en 16mm2 kabel.
    Väl framme vid pulpeten tänkte jag sätta en säkringspanel dit jag kan dra kablarna från de olika förbrukarna och säkra av dem individuellt!

Frågor:

När jag jordar säkringspanelen uppe vid pulpeten bör jag gå direkt till batteriet eller bör jag gå "via jord på panelen nere vid batteriet först?

Den kabel som jag tar från batteriets pluspol till säkringspanelen, kan jag gå via båtens ordinarie huvudströmbrytare eller bör jag sätta dit en egen till dessa?

Är det overkill med en säkringspanel uppe vid pulpeten, borde jag ist dra tre st separata 4mm2 kablar till var och en av förbrukarna nere från panelen vid batteriet och endast sätta hängsäkringar uppe vid pulpeten med rätt säkring i?

Tänker jag rätt kring detta eller cyklar jag? :P

Tacksam för hjälp!

Jag skulle dra fram kräm från batteriet till säkringspanel i pulpeten. Därifrån separat kabel till förbrukarna.
    Jag ser inte vitsen med att säkra av mellan batteri och säkringspanel men det kanske någon mer insatt gör?
    Den skadar ju inte men det känns som hängsle och livrem.
    Fråga ett fattar jag inte riktigt men jag antar att du idag har någon form av kopplingsplint där?
    Om ja så spelar det ingen roll, källan är ju densamma.
    Vad bryter den befintliga huvudbrytaren för förbrukare idag?
    Känns som om det är mycket smidigare att dra fram en + och - än att dra ett gäng med mindre area.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Jag har fått lära mig att man ska säkra av så nära batteriet som möjligt, därav två paneler.
      Skulle jag sätta en 3A säkring nere vid batteriet (som Hds ska ha) så skulle det bli en flaskhals, därav en grov där nere och en klen rätt säkring för ändamålet uppe vid apparaten.
      Men det kanske är som du säger att det duger gott med endast en säkring vid pulpeten.
      Men hur blir det då om jag får en skada på kabeln mellan batteri och säkring? Nu är ju iof inte det något problem då jag kommer dra dom skyddade i installationsslang som är godkänd för 230v samt att det är plast i skrovet och inte jordar men ändå..

Andreas

Kommentera

Click image for larger version

Name:	så.jpg
Views:	1
Size:	15,3 KB
ID:	1770675

Det jag menar är om det går att jorda som i ex till höger, dvs hoppa över den första panelen eller om jag bör göra som tv och ta med den i kretsen?

Kommentera

Ja vad tycks, ska jag skippa huvudsäkringen nere vid batteri och endast köra en med individuella uppe vid pulpeten?

/Jazze

Kommentera

Jag tycker du ska ha en huvudsäkring vid batteriet för att skydda kabeln mellan batteriet och kopplingsdosan. Om du får en skada på kabeln och den lyckas få kontakt med jord så kan man nog få ganska bra med kräm genom en 16 mm2 kabel även om den "bara" är kopplad till ett 12 V batteri. Det är ju inte så att det är en stor kostnad/komplikation att sätta dit den.

Så egentligen har du ju bara huvudsäkringen för att skydda kabeln, och sen småsäkringarna för att skydda förbrukarna/klena kablarna till dem.

Obs, jag är ingen elektriker

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
              Ja vad tycks, ska jag skippa huvudsäkringen nere vid batteri och endast köra en med individuella uppe vid pulpeten?

/Jazze
              Huvudsäkringen ska du ha kvar & den ska vara placerad nära batteriet . Skulle du inte ha den & det skulle bli kortis i kabeln då har du en härlig kabelbrand & den blir rejält varm innan den brinner av .

Kommentera

Ok, tack för det boys

Kommentera

En 16mm² brinner inte av i första taget, däremot -ej avsäkrad, blir det en fin alldeles hemmagjord infravärmare

Peter

Kommentera

Som så många andra säger så SKA du ha en huvudsäkring på kabeln! Helt rätt tänkt! Och jag skulle göra som du tänker, (gjort så i min båt) dra en kraftig strömmatning och dela upp det i en säkringsdosa till förbrukarna. Ang jord så spelar detta mindre roll om du drar en separat direkt från batteriet eller om du jordar i den där panelen och i sin tur jordar den till batteriet. De du ska tänka på är kabelarean till den panelen. Så att den panelen inte är jordad med en lite 4 mm2 du ska ha lika grova kablar på både plus och minus sidan. Ang huvudströmbrytaren så brukar jag alltid vilja ha en huvudbrytare så nära batteriet som möjligt så att man kan stänga av all ström. Du måste inte ha huvudströmbrytaren på plussidan. Går lika bra att ha denna på minus! Inget fel med detta.
                    Använd lite sunt förnuft så kommer de att gå bra!
                    Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 682 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri