LSS-2 givare ovan vattnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LSS-2 givare ovan vattnet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Verdt en kikk, selv om dette handler om DS vs DI:
    http://www.fishtec.co.za/downimaging...20downscan.htm
    en jäkla skillnad på bottenstrukturerna....använder dock nästan aldrig DS.....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      en jäkla skillnad på bottenstrukturerna....använder dock nästan aldrig DS.....
      Det er ved DS/DI at forskjellene er størst. Dette kommer av at Lowrance har en egen giver med tre elementer for jobben, mens Humminbird bruker en kombigiver med bare to elementer.

Lowrance har altså ett element for høyre, ett for venstre og ett for nedover i sin LSS-giver, mens Humminbird har ett for høyre og ett for venstre og så er DI bare en kombinasjon av bildet fra disse giverne. Fordelen med Humminbird sin løsning er at giveren rent fysisk er mindre.

Ved SS/SI er forskjellene knapt sporbare, jeg klarer i hvertfall ikke å se forskjell. Dessverre har jeg ikke prøvd SI på større dyp enn 10-15 meter mens jeg har prøvd SS helt ut til maks siden jeg har dette selv. Mitt sammenlikningsgrunnlag er derfor litt dårlig.

Det skjer ting hos Humminbird også om dagen, de har nettopp kommet med to serier med touch. Så vi skal ikke utelukke at de vil komme med en bedre løsning på DI, siden DI/DS er viktig for bass-markedet. (Men dette vet jeg ikke noe om, det er en ren antagelse fra min side.)

Som jeg har nevnt før, så tror jeg 2014 blir et spennende år for alle elektronikknerder.
      Team Colibri

Kommentera

Egentligen gillar jag inte touch, funkar fint om det är utan handskar men med är det inte kul! Föredrar fysiska knappar då det funkar även med vantar on, samt att vid grov sjö är det lättare att hitta rätt utan att trycka på fel..
        Nu har jag en köpare av mitt lod till våren så då får vi väl se vad det blir ist.
        Enda stora fördelen med touch serien jämfört med vanliga hds är enl mig just att den har structurescan ingyggd.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
          Egentligen gillar jag inte touch, funkar fint om det är utan handskar men med är det inte kul! Föredrar fysiska knappar då det funkar även med vantar on, samt att vid grov sjö är det lättare att hitta rätt utan att trycka på fel..
          Nu har jag en köpare av mitt lod till våren så då får vi väl se vad det blir ist.
          Enda stora fördelen med touch serien jämfört med vanliga hds är enl mig just att den har structurescan ingyggd.
          Se på Simrad (NSS-serien). Samme innhold (stort sett) som Gen 2 uten touch, men med både touch OG knapper. Legg til en StrucureScan eller Sonar Hub, og du har alle funksjoner som HDS Touch, men med knapper i tillegg. Humminbird sine nye touchmodeller har også knapper, hvis man ikke vil ha Navico-produkter.
          Team Colibri

Kommentera

inte varit så kallt än så man behövt handskar så den bedömningen lämnar jag därhän, annars funkar det klockrent med touch tycker jag....har inget som helst problem med det,gillar det faktiskt betydligt mer än små knappjäklar
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har kollat lite youtubefilmer(som man gör när man ska handla nått ) och har sett att amerikanarna ibland monterar givaren flush på botten av båten.

Är detta nån fördel? ser inte poängen med detta själv men.

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
                Har kollat lite youtubefilmer(som man gör när man ska handla nått ) och har sett att amerikanarna ibland monterar givaren flush på botten av båten.

Är detta nån fördel? ser inte poängen med detta själv men.
                Dette kommer litt an på skroget på båten, og til en hvis grad bruken. Feks er det en stor fordel at giveren ikke stikker ut bak på en båt som brukes mye til vannski og bading, siden folk har en lei tendens til å tråkke på den når de skal ombord i båten. Er du heldig, knekker bare giveren, er du uheldig river de løs braketten og du har to hull i skroget under vann. Samtidig får noen skrog veldig turbulent vann rett bak båten, og da kan det å "stikke giveren under skroget" gjøre at den går i mindre turbulent vann.

Av en eller annen grunn er typiske bassfiskere lite glade i gjennomgående givere. De vil enten aktermontere, eller montere innvending (shoot through), sistnevnte går ikke med høyfrekvent ekkolodd.
                Team Colibri

Kommentera

Ok var lite som jag tänkte med turbulenta vattnet. Resten ska man väl klara sig undan, man får ge fan i att rammla i vattnet.

Får nog bli att beställa en hds7 touch, habegäret börjat bli för stort!

Kommentera

En annan grej jag funderar på är var man kan köpa "plastblock" ?

Helt enkelt limma på båten och sen skruva givarna i. Sett flera som gör så och det verkar enklast.

Någon som har lite tipps var man kan köpa nått som skulle fungera till detta?

Kommentera

Det finnes "ferdige" løsninger å få kjøpt, SternSaver og SternMate er to eksempler, og skal du bare lime er det sikkert bra begge to. Men du kan like gjerne lage det selv av en bit Starboard (plastmateriale) eller tilsvarende og det får du kjøpt hos båtbutikker. (I hvertfall båtbutikker med respekt for seg selv....) Vær obs på at endel av disse kan være vanskelige å lime, så de bør festes med skruer eller gjennomgående bolt også.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri