LSS-2 givare ovan vattnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LSS-2 givare ovan vattnet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ekolod Erik i Oslo, räcker med enkla grejor lovar det kan till och med vara svartvitt lovar igen, de äldre burkarna upptäcker precis samma saker som nya färglod, de ser inte lika flashiga och nya ut direkt medges men om du lärt dej tolka dem ger de precis lika bra information som något "toppmodernt" idag, lovar garanterar, det enda som tillkommer med "moderna" grejor är möjligen förmåga att presentera en "modern" bild dvs sidescan bla bla osv.
    Äldre grejor då i första hand Lowrance/Eagle som jag i första hand känner till kan vi säga väl här.....
    Finns inget som undslipper ett ca 15 år gammalt lod av nämnda fabrikat, notera dessa känner jag mycket väl till, andra fabrikat reserverarar jag mej emot.
    Ta som exempel Eagle Fishmark 480, skitgrejor med dagens mått rent skrattretande troligen, dock burken ifråga om du kan tolka den upptäcker ALLT i vattnet inunder, till minsta luftbubbla lovar återigen, tveklöst den är lika bra som något modernt på grunda vatten lovar återigen grundligt.
    Har själv en Eagle Fishmark 500C billiga grejor visst men bygger på samma grejor som tidigare nämnda 480, färgskärm mycket roligare att titta på visst men till tolkningen tillför den inte ett skit, allt framgår precis lika bra på den gamla 480 om man lärt sej läsa den tro mej.
    Bästa hälsningar till dej Erik Colibri i Oslo, skulle tro vi går bra ihop!!!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

@Erik
      Hmm, att P66 har en såpass mycket smalare kon vid 200kHz blev jag inte nöjd över. Jag använder inte 200kHz nu men jag misstänker att jag övergår till det när jag väl har SC, och då känns 11 grader lite tight.. I övrigt så är jag helt såld på P66.

Du har inte övervägt att sälja ekolod Erik?

Wireless givare hade varit underbart. Och om 20 år har vi förhoppningsvis trådlös elförsörjning också
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Ekolod Erik i Oslo, räcker med enkla grejor lovar det kan till och med vara svartvitt lovar igen, de äldre burkarna upptäcker precis samma saker som nya färglod, de ser inte lika flashiga och nya ut direkt medges men om du lärt dej tolka dem ger de precis lika bra information som något "toppmodernt" idag, lovar garanterar, det enda som tillkommer med "moderna" grejor är möjligen förmåga att presentera en "modern" bild dvs sidescan bla bla osv.
        Äldre grejor då i första hand Lowrance/Eagle som jag i första hand känner till kan vi säga väl här.....
        Finns inget som undslipper ett ca 15 år gammalt lod av nämnda fabrikat, notera dessa känner jag mycket väl till, andra fabrikat reserverarar jag mej emot.
        Ta som exempel Eagle Fishmark 480, skitgrejor med dagens mått rent skrattretande troligen, dock burken ifråga om du kan tolka den upptäcker ALLT i vattnet inunder, till minsta luftbubbla lovar återigen, tveklöst den är lika bra som något modernt på grunda vatten lovar återigen grundligt.
        Har själv en Eagle Fishmark 500C billiga grejor visst men bygger på samma grejor som tidigare nämnda 480, färgskärm mycket roligare att titta på visst men till tolkningen tillför den inte ett skit, allt framgår precis lika bra på den gamla 480 om man lärt sej läsa den tro mej.
        Jag håller inte med dig i det resonemanget TAMTAM, precis som du har jag använt just Lowrance/Eagle hela tiden, ända sedan
        Green Box dök upp via blinklod och Mach1 som skrev på papper till dagens färglod....och visst ser du mer detaljer på dagens färglod, de separerar fisk från botten och varandra och olika bottnar långt bättre än något svartvitt jag provat i alla fall...
        Du kan lova vad du vill,själv tycker jag att du lovar runt och håller tunt med det resonemanget och det konstiga är att vi
        jämför samma grejer så antingen var jag ordentligt dålig på att läsa de svartvita lod jag ägt och som byttes till färglod bara för några få år sedan, eller så är du skitdålig på att tyda färgloden...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          @Erik
          Hmm, att P66 har en såpass mycket smalare kon vid 200kHz blev jag inte nöjd över. Jag använder inte 200kHz nu men jag misstänker att jag övergår till det när jag väl har SC, och då känns 11 grader lite tight.. I övrigt så är jag helt såld på P66.

Du har inte övervägt att sälja ekolod Erik?

Wireless givare hade varit underbart. Och om 20 år har vi förhoppningsvis trådlös elförsörjning också
          Jeg drev riktignok med salg av sportsutstyr, deriblant fiskeutstyr, frem til for ca 8 år siden, men ekkolodd har jeg aldri solgt. Det kunne vært artig å prøvd seg innen bransjen, men det får bli i neste liv.

Siden du snakker om et oppsett med to givere, kan du alltids sette P66 bak og ha 83/200 på siden hvis du er bekymret for vinkelen.
          Team Colibri

Kommentera

Vi to har diskutert litt på andre forum før, og er nok mer enige enn man skulle tro ut i fra postene i denne tråden.

Til ditt forsvar, så er/ var de Eagleloddene slettes ikke værst. Som nevnt fikk jeg fisk med vårt første "papir graph" også, hvor ekkoloddet skrev grafen på papir og man måtte bytte blekkpatron og papirrull jevnlig. Dette var i min fars 18' Hansvik hvor jeg bokstavelig talt vokste opp. Det første ekkoloddet jeg hadde med LCD-skjerm var en Lowrance, og det ekkoloddet leverer varene den dag i dag på på båten til en av mine venner. Det sporer bunnen ned til 300 meter, og fisk ned til 20-30 meter, men spesielt lett å tyde er det ikke.

En ting er jeg dog ganske bestemt på, fargeekkolodd ER bedre enn sort-hvitt. Ja, du ser fisken på begge, men det er lettere å tyde bunntypen på fargeskjermen og det er lettere å tyde om fisken er rett under båten eller ut mot en av sidene. Noe gjetning er det fortsatt, men langt mindre.

Kombinerer man fargeskjerm med et følsomt ekkolodd (god målseparasjon), blir det også enklere å se om ekkoet er en stor fisk, eller en kompakt stim med små.

Tre tiår (+) etter er jeg fortsatt fascinert av livet under vann.
            Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-10, 21:29.
            Team Colibri

Kommentera

Jag sitter och kikar lite på givarna. Du sa att 50/200 är typ samma kvalitet som Aimars P66? P66 har för smal kon vid 200kHz är jag rädd, men 50/200 har ju en vinkel på 35 grader vid 50kHz. Det känns som en väldigt bra kompromiss.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                Jag sitter och kikar lite på givarna. Du sa att 50/200 är typ samma kvalitet som Aimars P66? P66 har för smal kon vid 200kHz är jag rädd, men 50/200 har ju en vinkel på 35 grader vid 50kHz. Det känns som en väldigt bra kompromiss.
                Enig.

Jeg vet ikke hvem som lager 83/200-giveren til Lowrance, men det er Airmar som lager 50/200-giveren.
                Team Colibri

Kommentera

Okej, kanon. Då får det bli en 50/200
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Jag håller inte med dig i det resonemanget TAMTAM, precis som du har jag använt just Lowrance/Eagle hela tiden, ända sedan
                    Green Box dök upp via blinklod och Mach1 som skrev på papper till dagens färglod....och visst ser du mer detaljer på dagens färglod, de separerar fisk från botten och varandra och olika bottnar långt bättre än något svartvitt jag provat i alla fall...
                    Du kan lova vad du vill,själv tycker jag att du lovar runt och håller tunt med det resonemanget och det konstiga är att vi
                    jämför samma grejer så antingen var jag ordentligt dålig på att läsa de svartvita lod jag ägt och som byttes till färglod bara för några få år sedan, eller så är du skitdålig på att tyda färgloden...
                    Har du använt dem på isen? både sv och färg?
                    Då de sitter i fasta hål (givarna) och det enda som rör sej inunder är mål som lodet ser?
                    Jag har gjort det av och till vintertid med både sv och färg när jag jagade gös från isen på pimpel, man lär sej ett och annat om vad lod upptäcker och presenterar lovar.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har du använt dem på isen? både sv och färg?
                      Då de sitter i fasta hål (givarna) och det enda som rör sej inunder är mål som lodet ser?
                      Jag har gjort det av och till vintertid med både sv och färg när jag jagade gös från isen på pimpel, man lär sej ett och annat om vad lod upptäcker och presenterar lovar.
                      Har endast använt svartvitt från isen så jag kan inte jämföra,här talar vi dock båtfiske och färgloden är betydligt bättre än
                      svartvita....därmed inte sagt att man inte klarar sig alldeles utmärkt även med ett svartvitt, men färgloden gör det så mycket lättare....TAMTAM,jag lovar
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17