LSS-2 givare ovan vattnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LSS-2 givare ovan vattnet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ser poenget med å "spare" en boks. MEN det er alltid noe å gruble over der også, bortsett fra plassen.

Fordelen med boksen er at SS da er uavhengig av din MFD (MFD=multi function display, dvs slike som HDS). Utviklingen i 2D ekkolodd er i ferd med å ta et kvantesprang med CHIRP, og 2014 kan bli det mest spennende året for oss elektronikknerder siden Navico slapp sine første broadbandenheter. Jeg har INGEN tro på at Navico (og forsåvidt Furuno) vil sitte og se på at Garmin og Raymarine tar mellomklassemarkedet med sine CHIRPvarianter uten konkurranse.

Samtidig er jeg en halvgammel tulling som liker knapper og ikke touch, den typen meninger er et privilegium som er forbeholdt oss som er gamle nok til å ha hatt ekkolodd som skrev skjermbildene på papir. LCD er newschool nok, Touch er jeg skeptisk til.

Når det kommer til P66, så skal jeg prøve å få tatt noen skjermbilder som viser forskjellen. Det forutsetter dog at jeg legger båtene mine ved siden av hverandre, og det er ikke noe jeg gjør hver dag. Ikke hold pusten mens dere venter.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-09, 20:12.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      sorry Numse....läste nog för fort, tyckte Erik skrev "något annat jag sett du har på önskelistan..." som svar till dig...
      Inga problem

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Ser poenget med å "spare" en boks. MEN det er alltid noe å gruble over der også, bortsett fra plassen.

Fordelen med boksen er at SS da er uavhengig av din MFD (MFD=multi function display, dvs slike som HDS). Utviklingen i 2D ekkolodd er i ferd med å ta et kvantesprang med CHIRP, og 2014 kan bli det mest spennende året for oss elektronikknerder siden Navico slapp sine første broadbandenheter. Jeg har INGEN tro på at Navico (og forsåvidt Furuno) vil sitte og se på at Garmin og Raymarine tar mellomklassemarkedet med sine CHIRPvarianter uten konkurranse.

Samtidig er jeg en halvgammel tulling som liker knapper og ikke touch, den typen meninger er et privilegium som er forbeholdt oss som er gamle nok til å ha hatt ekkolodd som skrev skjermbildene på papir. LCD er newschool nok, Touch er jeg skeptisk til.

Når det kommer til P66, så skal jeg prøve å få tatt noen skjermbilder som viser forskjellen. Det forutsetter dog at jeg legger båtene mine ved siden av hverandre, og det er ikke noe jeg gjør hver dag. Ikke hold pusten mens dere venter.
      Tusan, det där är precis det jag är orolig för att något nytt revolutionerande skall komma till marknaden strax efter att jag uppgraderat. Det känns nästan dags för det i och för sig, något nytt alltså. Men jag hade gärna inte fått den smällen efter att ha lagt ut 20000kr på nya prylar. Och på det sättet så kanske en Box är ett bättre val. Men samtidigt, om de nu släpper nya enheter med ny teknologi för Lowrance, tror du inte att LSS är inbyggt i dem?

Haha, jag är också lite tveksam till touch om jag ska vara ärlig. Men min Iphone fungerar ju fint än så länge. Dock har jag inte testat den i ösregn

Det hade varit grymt med en jämförelse av givarna. Jag ska ta och läsa på om P66 först och främst.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg

Tusan, det där är precis det jag är orolig för att något nytt revolutionerande skall komma till marknaden strax efter att jag uppgraderat. Det känns nästan dags för det i och för sig, något nytt alltså. Men jag hade gärna inte fått den smällen efter att ha lagt ut 20000kr på nya prylar. Och på det sättet så kanske en Box är ett bättre val. Men samtidigt, om de nu släpper nya enheter med ny teknologi för Lowrance, tror du inte att LSS är inbyggt i dem?

Haha, jag är också lite tveksam till touch om jag ska vara ärlig. Men min Iphone fungerar ju fint än så länge. Dock har jag inte testat den i ösregn

Det hade varit grymt med en jämförelse av givarna. Jag ska ta och läsa på om P66 först och främst.
        Hva som vil tilbys i 2014 er det nok bare R&D i Navico som vet noe om, jeg har bare vondt for å tro at de ikke vil kontre. De har et CHIRP-produkt i dag, BSM-2, som offisielt er Simradkompatibelt men som også fungerer på Lowrance. Skal vi tippe at BSM-2 vil komme integrert i en MFD-serie? Skal vi virkelig tippe, så vil den komme i HDS uten Touch og uten LSS integrert, mens HDS Touch går uendret en sesong eller to til. Hvis de gjør dette, vil Touch fortsatt apellere til det enorme walleye- og bassmarkedet i USA, mens HDS Gen3(?) vil ta markedet for saltvann og dypere ferskvann.

På den annen side kan det hende at jeg er helt på jordet også, det har skjedd før....

Angående P66. Jeg skal ikke kjede dere med de tekniske forskjellene på pietzocermaiske elementer etc i ekkoloddgivere, da mister tråden sine siste lesere. Men P66 har lengre levetid enn 83/200 giveren, den har mindre ringing, den sporer bunnen på større dyp, den har noe høyere målseparasjon, den er kort sagt bedre bygd. Sammenliknet med 50/200-giveren til Lowrance er forskjellene mindre.

Angående touch. Har du prøvd å bruke IPaden din i regnvær med fiskeslim på fingrene og måkeskit på skjermen? Ikke gjør det heller.
        Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-09, 21:08.
        Team Colibri

Kommentera

Hva som vil tilbys i 2014 er det nok bare R&D i Navico som vet noe om, jeg har bare vondt for å tro at de ikke vil kontre. De har et CHIRP-produkt i dag, BSM-2, som offisielt er Simradkompatibelt men som også fungerer på Lowrance. Skal vi tippe at BSM-2 vil komme integrert i en MFD-serie? Skal vi virkelig tippe, så vil den komme i HDS uten Touch og uten LSS integrert, mens HDS Touch går uendret en sesong eller to til. Hvis de gjør dette, vil Touch fortsatt apellere til det enorme walleye- og bassmarkedet i USA, mens HDS Gen3(?) vil ta markedet for saltvann og dypere ferskvann.
          Touchen är ju relativt ny och borde hålla sig ett tag till på marknaden. I vilket fall som helst så orkar jag inte vänta på eventuella nyheter, men jag hoppas att det inte kommer något nytt revolutionerande inom en snar framtid för jag har svårt för känslan att "ligga efter" med utrustningen. Man är ju prylgalen och är övertygad om att man måste ha senaste ekolodet för att hänga med Sveriges sponsrade fiskestjärnor

Angående P66. Jeg skal ikke kjede dere med de tekniske forskjellene på pietzocermaiske elementer etc i ekkoloddgivere, da mister tråden sine siste lesere. Men P66 har lengre levetid enn 83/200 giveren, den har mindre ringing, den sporer bunnen på større dyp, den har noe høyere målseparasjon, den er kort sagt bedre bygd. Sammenliknet med 50/200-giveren til Lowrance er forskjellene mindre.
          Haha, jag tror tråden går på sista valsen med allt tekniktjafs.
          P66 har ju 50/200 som det ser ut, och 50hz ligger på 45 grader. En standard 83/200 har väl 60/20 graders konvinkel?
          Att få mindre störningar över större djup är för mig väldigt intressant. Just nu måste jag köra med lågt störningsfilter om jag söker pelagiska ekon över 25 meter och djupare, för det blir ordentliga störningar. Om jag jämför med en kompis 10" Garmin (vet ej modell) så har han inga störningar alls, någonstans..

Angående touch. Har du prøvd å bruke IPaden din i regnvær med fiskeslim på fingrene og måkeskit på skjermen? Ikke gjør det heller.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ok, du ba om det.

Deler av dette vet du sikkert allerede, men jeg tar hele leksa her for eventuelle kommende elekronikknerder.

Standardgiveren til HDS finnes i to varianter, 83/200 (HST-WSBL) og 50/200 (HST-DFSBL). Som du er inne på er det ikke bare frekvensen som er forskjellig, men også vinkelen på konen. Til trolling og fiske på relativt grunt vann er ikke 50/200 giveren ideell, siden den har en vinkel på 35/12 mot 83/200 sin 44/20. Jeg ser at det er flere som referer til at 83/200 skal ha 60 grader ved 83 kHz, men dette er ukjent for meg. I spesifikasjonen til min egen 83/200 står det 44/20.

Det er også en teknisk forskjell i hvordan disse to giverene er bygget, som igjen kommer frem i prisen på de og i den fysiske størrelsen. 83/200 er billigere og synlig mindre enn 50/200. 50/200 er rent teknisk nærmere Airmar P66 enn 83/200, og kvalitetsforskjellen mellom 50/200 og P66 er derfor minimal. (Men 50/200 har altså smalere kone enn både 83/200 og P66 som også er en 50/200-giver.)

I tillegg til de to standardgiverene kan man altså velge blant et utvalg av Airmar sine ettermarkedsgivere, som er tilpasset Lowrance og kommer med den riktige blå kontakten for plug and play. Airmar leverer givere tilpasset Lowrance fra P66 og opp til givere med tilnærmet profesjonell kvalitet og dertil hørende prislapp.

En ekkoloddgiver har to funksjoner, nemlig å sende ut et ekko (en lyd) og å ta i mot returekkoet. Hvis vi sammenlikner med et platestudio, så består platestudioet av høytaler, en opptaks og miksepult og en mikrofon. Alle delene er like viktige, det spiller ingen rolle om man har verdens beste miksepult dersom mikrofonen er elendig eller dersom høytaleren forvrenger lyden så du uansett bruker miksepulten feil. I vår sammenlikning er HDSen miksebordet, mens ekkoloddgiveren er både høyttaler (når den sender ut ekko) og mikrofon (når den tar i mot returekkoet).

Når giveren fungerer som høyttaler, altså sender ut ekkoet, skjer det ved at ekkoloddet sender en elektrisk impuls via kabelen til giveren, impulsen går fra kabelen via et nett (sølvaktig belegg) ned i giverens kjeramiske element og dette gjør at elementet vibrerer. Vibrasjonen skaper en lydbølge, tilsvarende det høyttalermembranen gjør på stereoanlegget ditt. Lydbølgen forplanter seg nedover i vannet, og når den treffer noe slår den tilbake. Dette returekkoet er VESENTLIG svakere enn det opprinnelige ekkoet (noen hundredeler av det opprinnelige eller enda svakere).

Når giveren har sendt ut ekkoet, skifter den til å være en mikrofon, som altså lytter etter returekko. Tiden giveren bruker på å omstille seg fra å sende til å motta kalles ringing og måles med noe som kalles Q-faktor. Akkurat som når du slår på en metalflate, tar det litt tid fra giveren begynner å vibrere (lage lyd) og til den stopper å vibrere (lytter). Det sier seg egentlig selv, at så lenge giveren fortsatt vibrerer (ringer), kan den ikke lytte, og det er derfor en fordel om vibrasjonen er så kort som mulig for at giveren skal fange opp returekko fra rett under båten. Dette er en av grunnene til at ekkolodd sliter på veldig grunt vann, giveren rekker ikke å slutte å ringe før returekkoet kommer tilbake, og giveren tror erfor at den ikke får returekko i det hele tatt og du mister bunnkontakten. Problemet er altså ikke egentlig ekkoloddet, men giveren.

For å kontrollere ringingen finnes det flere løsninger. Den billigste løsningen er å pakke inn det kjeramiske elementet i plast, og så bruker man tykkere plast på sidene siden man ikke ønsker at lyden skal gå til siden men rett ned. Mer avanserte givere bruker kork eller dyrere materialer med bedre "støtdempende" egenskaper. Det er også stor forskjell på kvaliteten på det kjeramiske elementet ("hjertet" i giveren), og ikke minst antallet elementer i giveren.

Bedre kvalitet på det kjeramiske elemtet gir bedre styring av konen, kortere ringing og mindre frekvensvandring. Frekvensvandring sier noe om avviket mellom ønsket kHz (feks 200 kHz) og hva giveren FAKTISK sender ut. Alle givere vil ha litt frekvensvandring, noe som er uheldig siden ekkoloddet ditt ikke har det.... Alle givere vil også få økt frekvensvandring over tid, men de dyre giverne har MINDRE vandring enn de billige og du beholder derfor de gode egenskapene lengre.

De giverne vi snakker om her er alle givere med ETT kjeramisk element. Det betyr altså at det samme elementet skal kunne sende begge frekvensene man bruker, feks 50 og 200. Når du kjører med splittscreen, skal elementet faktisk produsere ekko og ta i mot returekko for begge frekvensene samtidig OG ekkoloddet ditt skal tyde alt dette uavhengig av hverandre. Hvis vi begynner å se på "High End" givere (feks TM260 og TM 265 som er chirpvarianten av 260) har man flere kjeramiske elemter i giveren, samt at dempingen og de elektriske komponentene har høyere kvalitet. Dette betyr på norsk/ svensk at giveren blir flere titals ganger mer følsom kontra feks 83/200 giveren til Lowrance.

HDS-serien sin store styrke som ekkolodd kommer av følsomheten til systemet. Fordelen med et følsomt system, er at man ikke trenger så høy effekt (W) bak ekkoet som sendes ut, siden systemet fanger opp selv svake returekko. På et mindre følsomt system må man øke effekten for å generere et sterkt nok returekko. Men dette forutsetter selvfølgelig at selve ekkoloddgiveren henger med i svingene...
            Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-10, 09:49.
            Team Colibri

Kommentera

Intressant Erik, vi får tacka för lektionen

83/200 har alltså 20 grader och 50/200 12 grader på 200.....själv har jag inte märkt någon skillnad mer än att 50/200 givaren
              verkar fungera mycket bättre, skiftar man från 83/200 till 50/200 givaren kan man dra ner känsligheten betydligt och ändå
              få samma tydliga bilder....men jag undrar om den verkligen är så mycket smalare i konen....

angående touchskärm och kladd på skärmen har du tyvärr rätt....gillar den bra ändå man får torka fingret på byxorna innan man
              "knappar" och se till att hålla skärmen någorlunda ren, så blir det lite bättre...
              Senast ändrad av byggarn; 2013-10-10, 11:01.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Mycket intressant, tack för information!

Vilken konvinkel har P66 på 50 respektive 200kHz?

I och med kvalitetsskillnaden så är jag helt såld på en P66, men konvinkeln är för mig väldigt viktig. Jag vill helst inte gå mycket smalare än 83kHz på standardgivaren.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

En side med tabeller for alle Airmar sine givere:

Du må ta tre valg i menyene til høyre, monteringsmåte (transom mount er det mest aktuelle), hvilket merke du har på din MFD, og motortype. Da får du opp tilgjengelige givere for deg som er plug and play.

Spesifikasjon på P66:

Dette er en 50/200 giver, med vinkel 45 grader ved 50 kHz og 11 grader ved 200 kHz. Den har med andre ord en grad STØRRE vinkel ved 50 kHz enn 83/200 giveren til Lowrance og 10 grader STØRRE vinkel ved 50 kHz enn 50/200 giveren til Lowrance. For 200 kHz har den en grad SMALERE kone enn 50/200 giveren til Lowrance og 9 grader SMALERE kone enn 83/200 giveren.

Merk at vinkelen på konen måles forskjellig hos ulike merker av ekkolodd når det kommer til OEM-giverne (altså de som leveres i pakke sammen med MFDen.) Airmar (og Navico) oppgir vinkelen ved -3 dB, mens feks Garmin måler ved en annen dB. Dette betyr at man ikke kan si at en Garmingiver med 60 grader er "bedre" enn en Airmar/ Navico på 45 grader, uten å regne seg om til vinkel ved samme dB. Vær også obs på at stor vinkel på konen er en ULEMPE på dybt vann, siden signalet vil sprees på et enormt område og dataene må derfor komprimeres tilsvarende enormt for å "få plass" på skjermen din. De vinklene vi snakker om her, når målet er å se fisk ikke bare bunnen, er for dybder (veldig grovt angitt) under 60-70 meter.

NB! Pass på å velge riktig giver i din HDS. Det er meget viktig at man velger riktig giver i menyen i HDS (uansett type eller generasjon).

Som nevnt før bruker jeg 50 (eller 83) med sin brede kone til å lete etter fisk, og 200 med smalere kone og bedre målseparasjon når jeg er over fisken. Det geniale med splittscreen er selvfølgelig at du da feks ser fisken først på 50, og så må du finmanøvrere til den synes på 200 før du slipper på fisken.

Det er også mye lettere å få "fine" bilder på 50/83, dvs det er lettere å få "bananene" man ser på reklamebildene for ekkolodd siden pulsen er lengre på 50 kHz enn 200. Men dette med pulsbredde kontra energi kontra konevinkel får vi ta i leksjon to ifm at vi må lage en egen tråd om chirp snart.

Jeg tror at i fremtiden kommer ekkoloddgiveren til å levere/motta signalene fra/ til ekkoloddet ditt trådløst. Da blir alt dette styret med å dra kabler og å passe på at man har riktige kontakter historie. Det kommer nok til å ta en sesong eller fem før vi kommer dit, men med en industristandard for ethernet på vei inn vil dette være en naturlig utvikling. Da kan man kanskje også dele sonardata og kartdata mellom skjermer med ulikt fabrikat, siden en standard for ethernet vil motvirke dagens Appleeffekt, dvs at produsentene låser brukeren fast for "evig tid". Det er lov å håpe i hvertfall.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2013-10-10, 13:23.
                  Team Colibri

Kommentera

Teknik, visst är det bra utan tvekan men vad gäller fiske finns inget som slår datorn mellan öronen lovar, många timmar på rätt vatten levererar betydligt bättre iaf sett på sikt, att köpa värstinggrejor hjälper inte så där direkt, om isf kan du redan tolka dem på rätt sätt och detta kommer som sagt av lång tid på vattnet, det finns inga genvägar......
                    Din absolut bästa investering, (skulle möjligen vara nåt specialfall då i vertikalfiske eller så...) är en mycket bra GPS kartplotter med bra sjökortsunderlag, denna maskin är om du vet att använda den din absolut mest värdefulla tillgång tillsammans med timmarna, resten är bara appar, tvärsäker
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Teknik, visst är det bra utan tvekan men vad gäller fiske finns inget som slår datorn mellan öronen lovar, många timmar på rätt vatten levererar betydligt bättre iaf sett på sikt, att köpa värstinggrejor hjälper inte så där direkt, om isf kan du redan tolka dem på rätt sätt och detta kommer som sagt av lång tid på vattnet, det finns inga genvägar......
                      Din absolut bästa investering, (skulle möjligen vara nåt specialfall då i vertikalfiske eller så...) är en mycket bra GPS kartplotter med bra sjökortsunderlag, denna maskin är om du vet att använda den din absolut mest värdefulla tillgång tillsammans med timmarna, resten är bara appar, tvärsäker
                      Jeg er 100% enig i at det er helt verdiløst å kjøpe dyrt ekkolodd hvis man ikke også tar seg tiden til å lære å bruke det. Punkt en er å lese bruksanvisningen....

For trolling i grunne og middels grunne områder, og forsåvidt vanlig spinnfiske, er jeg enig i at en kartplotter med et godt dybdekart er viktigere enn ekkolodd. For trolling på store overflater med store dyp, heller jeg nok mer mot et godt ekkolodd og gjerne Sidescan for å spore stimer med byttefisk.

For vertikalfiske er selvfølgelig en kartplotter med ett godt dybdekart gull verdt, men bare frem til man begynner å bli kjent. Derfra og ut er ekkoloddet din beste venn. Til prickskytte er ekkoloddet den desidert viktigste komponenten.

Men bortsett fra til nevnte prickskytte, hvor ekkolodd er et must, er det liten tvil om at det er prosessoren, mykvaren og minnet i fiskerens hode som betyr mest.

En annen ting er at for noen, meg inkludert, så er båtelektronikk en hobby i seg selv. Jeg understreker dog at dyr elektronikk ikke er en forutsetning for (vellykket) sportsfiske, det er kun et hjelpemiddel. Jeg fikk fisk før jeg hadde båt og elektronikk også.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 777 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri