LSS-2 givare ovan vattnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LSS-2 givare ovan vattnet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker du skall läsa på lite TamTam....både Humminbird och Lowrance säljer givarswitchar både för skifte mellan två givare till samma lod och två lod till samma givare....

Håller med dig om att strömsatta givare skall hållas i vatten och inte i luften, troligen håller de betydligt längre så....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Og dette er altså ikke noe problem, du kan slå av LSS-giveren via menyen i HDSen.
      Men jeg synes fortsatt ikke det er en god ide å begrense LSS til kun å brukes ved vertikalfiske.
      Det låter ju fint. Men 83/200 givaren är fortfarande strömförsörjd ifall man stänger av LLS2?
      Jag kommer använda sidogivaren för trolling också aktergivaren är egentligen bara för att förflytta sig och hitta rätt djup/plats så fort som möjligt.

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      lss givaren på ett fäste efter sidan på båten som klarar upp mot 5-6 knop tycker jag är idealiskt, har haft den monterad på aktern och en 83/200 givare efter sidan, men då skiljer det nästan 2m mellan dom vilket inte är optimalt vid just vertikalfisket....därför har jag flyttat även lss givaren till sidofästet och har precis som Joakim tänker göra, en ensam 83/200 givare kvar på akterspegeln som
      jag switchar över till när jag skall förflytta mig snabbare än 5-6-7 knop
      Sidofästet bör dock som sagt hålla för i alla fall 5-6 knop för att kunna användas även vid lite snabbare trolling såväl som till att leta fisk eller annat i någorlunda snabb hastighet....
      Nej precis, att ha dem 2 meter ifrån varandra är inget alternativ. Jag har köpt en aluprofil och skall göra ett stadigt sidofäste som förhoppningsvis klarar 7-8 knop utan problem. Just nu söker jag i 4 knop och tycker det är lagom. Tack för bilden också, ser bra ut.

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Hmmm, om du har en "givarswitch" inblandad torde denna sända ström till den givare du vill ha aktiverad och den andra sover tills du slår över till just denna, dock notera givarswitch, gamla grejor, har inte hört talas om dem på många år i princip, lowrance hade sådana runt 1802 eller så att de finns idag känns märkligt.
      Iaf om givare ikke i vatten inte är strömsatt torde den ej heller ta skada på något vis, är den strömsatt och OVAN ytan känner jag på mej att detta är ett recept för snart utbyte av densamma, de är gjorda för att fungera i vatten inte i luft.....

Bloggen | Portfolio

Kommentera

Man stänger av 2d och Si på ekolodet med " stoppa ekolod ( tror jag det står) . Man måste dock stänga av 2d och lss givaren för respektive fönster.

En switch funkar fint om man vill ha en givare i aktern och e n mitt på båten.

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
        Det låter ju fint. Men 83/200 givaren är fortfarande strömförsörjd ifall man stänger av LLS2?
        Jag kommer använda sidogivaren för trolling också aktergivaren är egentligen bara för att förflytta sig och hitta rätt djup/plats så fort som möjligt.

Nej precis, att ha dem 2 meter ifrån varandra är inget alternativ. Jag har köpt en aluprofil och skall göra ett stadigt sidofäste som förhoppningsvis klarar 7-8 knop utan problem. Just nu söker jag i 4 knop och tycker det är lagom. Tack för bilden också, ser bra ut.

http://www.ssbilbehor.se/lowrance-om...218-c-167.aspx
        http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Slik ser det ut på skjermen når begge giverne er stoppet:

Click image for larger version

Name:	Steinsfjorden_05.10.13 005.png
Views:	1
Size:	265,6 KB
ID:	1770661

Som andre har nevnt:
          - en giver det ikke står strøm på er ikke noe å bekymre seg for
          - 2D-giveren og LSS-giveren slås av hver for seg via menyen som kommer opp når du trykker "Menu" med bilderammen for ønsket giver markert. (For å bytte mellom hvilke bilder som er markert; hold inne "Page")

Jeg får gi meg når det kommer til å sette LSS-giveren på akterspeilet.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Tycker du skall läsa på lite TamTam....både Humminbird och Lowrance säljer givarswitchar både för skifte mellan två givare till samma lod och två lod till samma givare....

Håller med dig om att strömsatta givare skall hållas i vatten och inte i luften, troligen håller de betydligt längre så....
            Haha ja får väl lov att böja mej för riktig insikt i detta fallet!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Sitter och tittar på Lowrance lod nu och om jag inte misstar mig så har HDS-7 Touch inbyggd StructureScan, men HDS-7 Gen2 och HDS-8 Gen2 har det inte. Hur kommer det sig att HDS-8 är så förbannat mycket dyrare trots att enheten inte har StructureScan?

Jag tänkte kanske välja en HDS-8 istället för en HDS-7, men det finns ju ingen HDS-8 Touch.. och HDS-8 Gen2 med StructureScan blir dyrare än ett HDS-9 Touch. Verkar jättekonstigt..

Eller har jag missat något?
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                Sitter och tittar på Lowrance lod nu och om jag inte misstar mig så har HDS-7 Touch inbyggd StructureScan, men HDS-7 Gen2 och HDS-8 Gen2 har det inte. Hur kommer det sig att HDS-8 är så förbannat mycket dyrare trots att enheten inte har StructureScan?

Jag tänkte kanske välja en HDS-8 istället för en HDS-7, men det finns ju ingen HDS-8 Touch.. och HDS-8 Gen2 med StructureScan blir dyrare än ett HDS-9 Touch. Verkar jättekonstigt..

Eller har jag missat något?
                har du räknat med LSS givaren på touchen då? prissättningen förvånar dock inte...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Just det, den följer ju inte med. Ja då var det mer logiskt. Synd bara att de inte har en touch i 8.4 tum. Lär bli en 7:a då.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

har ett sånt...lite liten skärm...men det funkar,har du möjlighet så spara ditt nuvarande hds och kör det parallellt i 2D läge
                    och touchen i structureläge....

Kommentera

Mm det är det jag är orolig över, och det var därför jag ville ha ett HDS-8 Touch. Och samtidigt.. köpa något för 17-18000kr bara för StructureScan? Det känns tungt för plånboken.

Tanken är att flytta mitt nuvarande HDS-5 till fronten för eventuellt båtsällskap. Dessutom vet jag inte om det finns plats för både HDS-5 och HDS-7 vid relingen. Linder 400 är ju inte enorm, och jag har loden precis framför mig på samma sida, till skillnad från amerikanska alubåtar där de flesta har loden på barbord sida.

*suck*.. man vill ju inte köpa något så dyrt för att sedan ångra sig. Det enda jag har att jämföra med är en polares Humminbird 10". Men det är ju stor skillnad på 10" och 7".
                      Senast ändrad av Numse; 2013-10-07, 14:53.
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri