LSS-2 givare ovan vattnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LSS-2 givare ovan vattnet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Det är ett lod med integrerat LSS HD som jag tittar på. Men om det vanliga lodet stängs av så är funktionen meningslös.

Hmm.. kanske får bli så att jag skippar aktergivare helt istället och säljer av switchen. Finns egentligen ingen poäng med aktergivare längre.
    Så det er HDS Touch vi snakker om.
    Hvorfor må den tørrkjøres? Hvis det er dårlig plass på styrbord kan du montere den på babord i steden. LSS kobles til HDS Touch med en annen plugg (9 pin mens den tradisjonelle giveren er 7 pin), så vær litt obs på det hvis du planlegger å koble LSS mot en switch.
    Team Colibri

Kommentera

Jag kommer ha en givare och LLS-2 på samma fäste på styrbord sida, och sen en givare i akter. Det var så tanken var. Sen skulle jag switcha mellan dem. När jag då använder aktergivaren så kommer LSS-2 givaren på styrbord sida vara uppfälld tillsammans med den vanliga givaren där.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag kommer ha en givare och LLS-2 på samma fäste på styrbord sida, och sen en givare i akter. Det var så tanken var. Sen skulle jag switcha mellan dem. När jag då använder aktergivaren så kommer LSS-2 givaren på styrbord sida vara uppfälld tillsammans med den vanliga givaren där.
        Så tanken din er å kun bruke LSS-giveren ved slowtrolling og vertikalfiske, hvis jeg forstår deg riktig?

Tror jeg hadde tenkt en gang til på det oppsettet. Nå er jeg kanskje over middels interessert i ekkolodd, men jeg vil ikke være foruten LSS-giveren i normal trollingfart eller når jeg leter etter fisk i 4-5 knop. Mine 2 cent hadde vært å få den på akterspeilet, og aller helst på en justerbar skinne siden den er følsom for "skygge" fra motoren og man må derfor påregne endel justering vertikalt før man har optimalt resultat.

Jeg har dessverre ikke bilder av akterspeilet på den båten jeg har LSS-1 på, men når jeg skal sette dette på den lille båten min, vil jeg bruke samme skinne som jeg har på den vanlige giveren.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	355,3 KB
ID:	1770658

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	506,0 KB
ID:	1770659
        Team Colibri

Kommentera

Galet att ingen Svensk pro staff, eller återförsäljare eller generalagent kan skutta in i tråden för att berätta hur deras skitdyra lod funkar. Istället skall vi behöva gissa..... Vem får tummen ur och tar bollen!?! Kanske någon proffsig fiskebutik som vill sälja mer!?
          //D
          >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
            Galet att ingen Svensk pro staff, eller återförsäljare eller generalagent kan skutta in i tråden för att berätta hur deras skitdyra lod funkar. Istället skall vi behöva gissa..... Vem får tummen ur och tar bollen!?! Kanske någon proffsig fiskebutik som vill sälja mer!?
            //D
            Ikke svensk, og ikke pro, men sitter i båten nå og har testet litt.

- hvis du trykker "stopp sonar" i det vanlige 2D-bildet stoppes KUN den giveren dvs 50/200 eller 83/200 avhengig av hvilken giver du har.
            - hvis du trykker "stop sonar" i SS-bildet stoppes KUN den giveren, dvs 455/800.

Dette på en HDS 8 Gen 1 med LSS-1, men Gen 1/Gen 2 og Touch har samme menyfunksjoner (med unntak av å ta skjermbilde), så dette vil også gjelde for Gen 2 og Touch.

Jeg har tatt noen skjermbilder, skal prøve å få lastet de opp etterhvert for å vise menyvalgene.
            Team Colibri

Kommentera

Jag ska försöka förklara tydligare Erik.

Just nu har jag ett HDS 5 med två givare och en givarswitch. En givare i aktern och en givare på styrbord sida. Aktergivaren använder jag när jag flyttar på mig, eller när jag trollar. Givaren på styrbord sida använder jag bara när jag vertikalar.

När jag köper ett lod med StructureScan så kommer jag sätta LSS-2 givaren på styrbord sida, för att främst användas vid vertikalfiske. Men, jag vill även ha en vanlig 83/200 givare i aktern, så att jag kan switcha till den när jag skall flytta på mig. Problemet är ju då att lodet fortfarande sänder ut signaler från LSS-2 givaren, som jag tagit upp ur vattnet. Då hade jag gärna velat stoppa signalerna från den, men inte från 83/200 givaren i aktern.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Min lss1 har en styrkabel som används för att styra om lss enheten ska vara av eller på, på min var det en gul tråd. Är det ingen spänning på den tråden så stänger lss enheten av. Normalt är den kopplad till hds enheten som fjärrstyr lss enheten, om du enkelt vill kunna slå av lss enheten så koppla den via en strömbrytare, när du vill flytta på dig och slå av lss enheten så slår du bara av switchen.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag ska försöka förklara tydligare Erik.

Just nu har jag ett HDS 5 med två givare och en givarswitch. En givare i aktern och en givare på styrbord sida. Aktergivaren använder jag när jag flyttar på mig, eller när jag trollar. Givaren på styrbord sida använder jag bara när jag vertikalar.

När jag köper ett lod med StructureScan så kommer jag sätta LSS-2 givaren på styrbord sida, för att främst användas vid vertikalfiske. Men, jag vill även ha en vanlig 83/200 givare i aktern, så att jag kan switcha till den när jag skall flytta på mig. Problemet är ju då att lodet fortfarande sänder ut signaler från LSS-2 givaren, som jag tagit upp ur vattnet. Då hade jag gärna velat stoppa signalerna från den, men inte från 83/200 givaren i aktern.
                  Og dette er altså ikke noe problem, du kan slå av LSS-giveren via menyen i HDSen.
                  Men jeg synes fortsatt ikke det er en god ide å begrense LSS til kun å brukes ved vertikalfiske.
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Og dette er altså ikke noe problem, du kan slå av LSS-giveren via menyen i HDSen.
                    Men jeg synes fortsatt ikke det er en god ide å begrense LSS til kun å brukes ved vertikalfiske.
                    lss givaren på ett fäste efter sidan på båten som klarar upp mot 5-6 knop tycker jag är idealiskt, har haft den monterad på aktern och en 83/200 givare efter sidan, men då skiljer det nästan 2m mellan dom vilket inte är optimalt vid just vertikalfisket....därför har jag flyttat även lss givaren till sidofästet och har precis som Joakim tänker göra, en ensam 83/200 givare kvar på akterspegeln som
                    jag switchar över till när jag skall förflytta mig snabbare än 5-6-7 knop
                    Sidofästet bör dock som sagt hålla för i alla fall 5-6 knop för att kunna användas även vid lite snabbare trolling såväl som till att leta fisk eller annat i någorlunda snabb hastighet....

mitt fäste för lss + en 50/200

Name:	givarf&amp;#228;ste.jpg
Views:	2
Size:	85,3 KB
ID:	1770660
                    Senast ändrad av byggarn; 2013-10-05, 16:21.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hmmm, om du har en "givarswitch" inblandad torde denna sända ström till den givare du vill ha aktiverad och den andra sover tills du slår över till just denna, dock notera givarswitch, gamla grejor, har inte hört talas om dem på många år i princip, lowrance hade sådana runt 1802 eller så att de finns idag känns märkligt.
                      Iaf om givare ikke i vatten inte är strömsatt torde den ej heller ta skada på något vis, är den strömsatt och OVAN ytan känner jag på mej att detta är ett recept för snart utbyte av densamma, de är gjorda för att fungera i vatten inte i luft.....
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17