Exportera sjölinjer från Google Earth till Reefmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exportera sjölinjer från Google Earth till Reefmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Exportera sjölinjer från Google Earth till Reefmaster

Som rubriken lyder: Exportera sjölinjer från Google Earth till Reefmaster. Det står i manualen att man ska kunna göra detta via nån polygongrej i google earth men fattar inte riktigt hur jag ska göra. För kartan i Reefmastern saknar lite detaljer som små öar och så vidare så jag hade velat tracea sjölinjerna från Google.

Nån som kan hjälpa mig? Eller i alla fall berätta hur jag går till väga?

Tack på förhand

På svenska blir det "Lägg till" > "Bana" eller bara tryck Ctrl+Shift+T

Rita strandlinjen på fri hand och spara den färdiga linjen som en KMZ-fil sedan.

Gör samma med Öarna men se till att inte strandlinjen hamnar i öarnas KMZ-fil utan håll dem separerade.

I Reefmaster väljer du bara om det är strandlinje eller öar du importerat
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
      På svenska blir det "Lägg till" > "Bana" eller bara tryck Ctrl+Shift+T

Rita strandlinjen på fri hand och spara den färdiga linjen som en KMZ-fil sedan.

Gör samma med Öarna men se till att inte strandlinjen hamnar i öarnas KMZ-fil utan håll dem separerade.

I Reefmaster väljer du bara om det är strandlinje eller öar du importerat
      Enig.

Men du kan lage en KMZ-fil med både strandlinje og øyer og eksportere alt i en fil og importere alt i en fil. Opprett en mappe i GE, og så lagrer du både plygon og stier under denne mappen. Når du er ferdig, høyre klikker du på mappen og velger "save as..." og lagrer på egnet sted så du kan importere inn i RM. Etter import i RM kan du velge hva som er strandlinje og øyer, siden de der vises enkeltvis. Dette er en grei måte å gjøre det på små vann med kun noen få øyer.

På større vann eller vann med mange øyer er det bedre å eksportere/ importere en etter en, siden det da er enklere å huske hva man har endret på dersom man må tegne på nytt i GE.
      Team Colibri

Kommentera

Tackar för infon! Tror jag fick rätt på det. Men där kommer säkert fler frågor sen.

Kommentera

Hej,

jag lånar tråden lite till en av mina frågor om Reefmaster.

Jag står inför ett köp av ekolod till min kajak.
          Jag fiskar mest i Trosa trakten i ett litet område, Mälaren i ett litet område, sen i en del mindre insjöar.

Insjöarna finns inte med på några sjökort alls.
          Trosa och Mälaren finns med på alla leverantörers kort.

Så frågan är då: behöver jag köpa nått kort alls, eller kan jag bara rita upp strandlinjer på de ställen jag ska fiska på och sen fylla på med djupdata själv vartefter jag varit ut, eller finns det nån begränsning när det gäller tex, Trosa (Östersjön) då det är vatten som påverkas av tidvattnet ?!

Jag tycker det är dumt att lägga ner 1000kr+ på ett sjökort som är alldeles till ytan för stort och som ändå visar 0, 3 eller 6 meter, när det är 4.5m djupt där jag är.

// Henrik

Kommentera

Jag har inget köpt kort då det inte finns alls på mina vatten. Ska man köra samma vatten och klarar sig bra med strandlinjer att börja med så funkar det fint.

Sjösätter man på samma plats så ta en referenspunkt och justera i reefmaster efter loggning så all data blir rätt varje gång.

Beroende på ekolod så går det justera. Humminbirds lod kan själva lägga om konturerna utefter vilket offset man ställt in för dagen så kartan alltid stämmer även i reglerande vatten.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Dååå ska jag bara välja vilket lod jag ska köpa och det är ju en mindre djungel.
              Lurar lite på Lowrances nya Elite-5 hdi, verkar vara ett bra pris för de funktionerna det har.

//HC

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Castenback Visa inlägg
                Dååå ska jag bara välja vilket lod jag ska köpa och det är ju en mindre djungel.
                Lurar lite på Lowrances nya Elite-5 hdi, verkar vara ett bra pris för de funktionerna det har.

//HC
                Vær obs på at du ikke kan logge dybdedata på en Elite 5, da må du opp på Elite 7 eller en HDS. Du kan med andre ord ikke lage egne dybdekart med Elite 5. Men bortsett fra det virker det som en glimmrende enhet.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Vær obs på at du ikke kan logge dybdedata på en Elite 5, da må du opp på Elite 7 eller en HDS. Du kan med andre ord ikke lage egne dybdekart med Elite 5. Men bortsett fra det virker det som en glimmrende enhet.
                  Hej,

Jag tänkte på det nya Elite-5 hdi lodet som kom nu tidig höst.

Eller funkar inte det ?

//hc

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Castenback Visa inlägg
                    Hej,

Jag tänkte på det nya Elite-5 hdi lodet som kom nu tidig höst.

Eller funkar inte det ?

//hc
                    Jeg leste igjennom bruksanvisningen, og ser ikke noe om muligheten for sonarlog der.

Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri