Två lod i båten, humminbird och lowrance - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två lod i båten, humminbird och lowrance

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Bare så vi forstår hverandre.
    Om du kan kjøre på 50 eller 83 kHz som laveste frekvens på din HDS bestemmes av hvilken giver du har, IKKE av selve ekkoloddet.

Pulslengde er ikke justerbart på noen av ekkoloddene dine, men derimot så kan du justere pulsfrekvensen, dvs hvor ofte ekkoloddet sender ut en ekkoloddpuls via giveren din. I Lowrance sin verden kalles dette Ping speed og sier altså noe om hvor ofte pulsen sendes ut. Jeg vet ikke om du kan justere dette på Mark, men du kan i hvertfall gjøre det på HDS.
    minns jag rätt går det att ändra pingen även på Mark5X lodet....tror även,om jag fortfarande minns rätt... det är så att Mark lodet såldes/säljs som antingen
    50/200 eller 83/200 på frekvenserna...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för svaren. Först och främst byggarn så tror jag att det är Mark-5x Pro du tänker på då det är möjligt att byta frekvens på den. Mark-5x är låst till 200. Om det inte är så att man kan byta givare till Mark-5x och få en valmöjlighet, det är jag osäker på.

Men det är HDS-en jag får störningar på, inte Mark-5x. Angående 83 eller 50hz så är jag medveten om att det beror på givaren, men jag är inte säker på vilken jag fick med i köpet. Och av någon anledning så kan jag inte minnas ifall jag kan välja 50hz, trots att jag varit inne och pillat i menyn hundra gånger..

Om det inte är troligt att det är frekvenserna som stör varandra så bör det väl vara kablarna då. De ligger väldigt tätt. Ska rota fram en bild..

Kablarna från ekoloden går direkt till en säkringshållare som sitter till höger om det nedersta batteriet på bilden. Därefter går de till en kopplingsplint och sen vidare till batteriet med två snabbkopplingar.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

du har rätt, pro modellen jag tänkte på....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Du har forstyrrelser uansett om motoren er i gang eller ei?

HDS har ekstremt følsom behandling av returekkoet. Fordelen er ett meget følsomt ekkolodd til tross for lav effekt, man kan få veldig gode resultater med selv de rimelige ekkoloddgiverene som følger med i pakken.

Ulempen er et de er følsomme for forstyrrelser, og det er nok det som skjer her. Hvis du har tilgang på en ekstra ekkoloddgiver, så kan du koble til den og slippe den rett over ripa på båten din, med Mark-enheten i gang som vanlig. Jeg vil tippe at du ikke får forstyrrelser i det hele tatt.

Hvis du ikke har tilgang på en ekstra giver (du kan låne en av meg, men i kjøre til Oslo med båten på slep blir kanskje litt tungvint....), så er det bare å skru av den giveren du har montert i dag, slipp den over ripa (langt fra andre kabler) og se hva som skjer. Hvis du fortsatt har forstyrrelser, ligger synderen i strømforsyningen, men det tror jeg ikke. Jeg tror problemet er at kabelen til giveren ligger for tett på en annen kabel, enten en strømkabel eller kabelen til ekkoloddgiveren på din Mark.
          Team Colibri

Kommentera

Jag har faktiskt två givare till min HDS monterat redan, tillsammans med Lowrance givarswitch. En givare i aktern och en på styrbord sida. Jag har bara testat att använda den ena givaren (styrbord) tillsammans med min Mark-5x. Kan testa att switcha till den andra givaren nästa gång jag är ute och se om det hjälper.

Givarkablarna för Mark-5x och HDS ligger på helt olika sidor av båten, så att de skulle störa varandra har jag svårt att tro.

Jag hoppas att strömkablarna inte är problemet, för jag är inte sugen på att dra om det igen.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Jag har faktiskt två givare till min HDS monterat redan, tillsammans med Lowrance givarswitch. En givare i aktern och en på styrbord sida. Jag har bara testat att använda den ena givaren (styrbord) tillsammans med min Mark-5x. Kan testa att switcha till den andra givaren nästa gång jag är ute och se om det hjälper.

Givarkablarna för Mark-5x och HDS ligger på helt olika sidor av båten, så att de skulle störa varandra har jag svårt att tro.

Jag hoppas att strömkablarna inte är problemet, för jag är inte sugen på att dra om det igen.
              Og giverkablene til HDS er ikke i nærheten av noen strømførende kabler eller magnetiske felter (feks ekstern GPS-antenne)?

Det blir spennende å høre hva som skjer når du tester den andre giveren. Lykke til!
              Team Colibri

Kommentera

Humminbird kanske har något som reducerar störningar. Spelar ingen roll på mina 800-enheter om man kör båda givarna på 83 eller 200 i frekvens.

Inte ens om man ligger reling mot reling med annan båt som kör 200 så det är 3 aktiva givare inom ett par meter.

Det som stör är frontmotorn som ger lite lite "dimma" men blev mycket bättre när störningsfiltret kom på plats. Tilten till bensinaren stör som fan när man använder den. Då är det SI frekvenserna vi pratar om 83/200 är fortfarande opåverkade.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Og giverkablene til HDS er ikke i nærheten av noen strømførende kabler eller magnetiske felter (feks ekstern GPS-antenne)?

Det blir spennende å høre hva som skjer når du tester den andre giveren. Lykke til!
                  Nej, ingen ström alls i närheten av givarkablarna. Ska ut i morgon, får se om det blir bättre!

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                  Humminbird kanske har något som reducerar störningar. Spelar ingen roll på mina 800-enheter om man kör båda givarna på 83 eller 200 i frekvens.

Inte ens om man ligger reling mot reling med annan båt som kör 200 så det är 3 aktiva givare inom ett par meter.

Det som stör är frontmotorn som ger lite lite "dimma" men blev mycket bättre när störningsfiltret kom på plats. Tilten till bensinaren stör som fan när man använder den. Då är det SI frekvenserna vi pratar om 83/200 är fortfarande opåverkade.
                  Åfan, inga störningar trots samma frekvens? Det låter ju grymt. Om jag kör samma frekvens på mina lowrance så ser jag inte vad som händer på skärmen, de flippar ur helt.

Har du ett 898cx HD SI? Det är ett sånt jag kikar på.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    Nej, ingen ström alls i närheten av givarkablarna. Ska ut i morgon, får se om det blir bättre!

Åfan, inga störningar trots samma frekvens? Det låter ju grymt. Om jag kör samma frekvens på mina lowrance så ser jag inte vad som händer på skärmen, de flippar ur helt.

Har du ett 898cx HD SI? Det är ett sånt jag kikar på.
                    Stämmer bra det. Sen köpte jag en 858 som extraskärm och kör den givaren till vertikalfiske. Behöver knappast två SI givare så för 7500;- är jag nöjd som f-n. De sitter i nätverk så 858an kan ju visa allt ändå.

Kör hellre dubbla skärmar för nästan samma pris som en 1 tum större 998 hade kostat.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Smart val. Synd att dom inte säljer en skärm billigt som går att använda som ja, bara en slavskärm. Den hade sålt som smör.
                      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri