Två lod i båten, humminbird och lowrance - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två lod i båten, humminbird och lowrance

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Två lod i båten, humminbird och lowrance

Jag ställde typ samma fråga innan jag köpte två lod själv, men då var det samma märke. Har två Lowrance lod i båten och kan köra olika frekvenser, tyvärr blir det ändå lite störningar vilket är rätt irriterande. Är det någon som testat ett humminbird ihop med ett lowrance med olika frekvenser? Jag kikar lite på ett nytt lod inför nästa år och nu när humminbird fixar stöd för att göra egna kartor så faller ju valet på ett 898 och inte ett HDS7.
    Bloggen | Portfolio

Vilka lod kör du med? Kört med massor olika lod i flera säsonger nu men aldrig fått störningar så länge jag kör på olika frekvenser...

Kommentera

Just nu har jag ett Mark 5X (fast 200hz) och ett HDS5 som jag ställer om till 83hz. Får kontinuerliga sträck på skärmen, väldigt störande.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Är sträcken ungefär som ett ( roterat 90 grader så skall du ju stoppa båten å släppa ner jiggen...

Kör sjäv med två givare där jag sätter det ena på 83 å det andra på 200 och det fungerar utmärkt.

Det är inte så att mark 5x är analogt å på något sätt stör?

Polarn hade samma problem innan så fort jag kom närmare än 30m så blev mitt lod invaderat med brus. Han fick ordning på det med en mjukvaru uppdatering.

Kommentera

Jag antar att båda är digitala. Mark 5X går inte att uppdatera tyvärr. Vet inte varför det inte funkar bra, men det spelar inte så stor roll då jag ändå ska uppgradera.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
            Jag ställde typ samma fråga innan jag köpte två lod själv, men då var det samma märke. Har två Lowrance lod i båten och kan köra olika frekvenser, tyvärr blir det ändå lite störningar vilket är rätt irriterande. Är det någon som testat ett humminbird ihop med ett lowrance med olika frekvenser? Jag kikar lite på ett nytt lod inför nästa år och nu när humminbird fixar stöd för att göra egna kartor så faller ju valet på ett 898 och inte ett HDS7.
            Hej Joakim Åberg;

Det borde inte bli några störningar om du kör det ena Lowrance-ekolodet på den låga frekvensen 50 kHz och det andra Lowrande-ekolodet på 192 (200) kHz. Skulle du ändå få synliga störningar (vertikala streck och diffusa prickar) på displayen kan du köra det lågfrekventa ekolodet på en lång pulslängd genom att vrida på Supressor-ratten. Det högfrekventa Lowrance ekolodet kan du köra på normal eller hög pulslängd .... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm ...

Skulle du trots detta ändå få in störningar på det ena ekolodet kan detta bero på att du får in störningar bakvägen via strömkabeln från något annat dåligt avskärmat instrument ombord. VHF, kommunikationsradio, länspump kan orsaka störningar....

Ju mer du vet om ekolod ... därför Lowrance ombord!

Old Firehand

Kommentera

Jag tror inte att jag kan gå ner till 50 faktiskt, men jag är inte säker. Ska testa att ändra pulslängden. Annars är ju eldragningen en möjlig faktor som du säger, men jag är tveksam. De sitter visserligen på samma batteri, men kopplingarna är bra.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Er det HDS eller Mark du får forstyrrelser på, eller begge to?

HDS kan brukes på enten 50, 83 og 200 kHz avhengig av hvilken giver du har. (Pass på at du har valgt riktig giver i menyen.) De leveres med to forskjellige standardgivere, en som er 50/200 og en som er 83/200 men du kan sette på et stort utvalg av Airmargivere for bedre prestanda.

Jeg har veldig vondt for å tro at det er mulig å få forstyrrelser pga frekvens på to lodd som kjører med så ulike frekvenser uansett merke på ekkoloddet eller giveren. Forstyrrelsene dine vil jeg anta at, som OF sier, kommer av at det er for dårlig skjerming et sted. Det typiske er at to ledninger ligger for nær hverandre, enten en strømledning for nær ledningen til giveren, eller to giverledninger for nær hverandre.

Mitt forslag er at du tar giverledninger til det ekkoloddet du får forstyrrelser på, og legger den så langt unna andre ledninger du kan få til og så tester du igjen. Hvis forstyrrelsene er borte da, er det bare å komme opp med en smart måte å legge ledningen slik at det ikke blir forstyrrelser.
                Team Colibri

Kommentera

Jag tror inte att jag kan gå ner till 50 faktiskt, men jag är inte säker. Ska testa att ändra pulslängden. Annars är ju eldragningen en möjlig faktor som du säger, men jag är tveksam. De sitter visserligen på samma batteri, men kopplingarna är bra.
                  spelar ingen roll hur bra kopplingarna är om de sitter på samma batteri,har t.om sett andra elgrejer störa lodet även när de är kopplade till ett annat batteri men batterierna står för nära varandra....alternativt att kablarna ligger för nära varandra....
                  Senast ändrad av byggarn; 2013-09-24, 16:29.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Bare så vi forstår hverandre.
                    Om du kan kjøre på 50 eller 83 kHz som laveste frekvens på din HDS bestemmes av hvilken giver du har, IKKE av selve ekkoloddet.

Pulslengde er ikke justerbart på noen av ekkoloddene dine, men derimot så kan du justere pulsfrekvensen, dvs hvor ofte ekkoloddet sender ut en ekkoloddpuls via giveren din. I Lowrance sin verden kalles dette Ping speed og sier altså noe om hvor ofte pulsen sendes ut. Jeg vet ikke om du kan justere dette på Mark, men du kan i hvertfall gjøre det på HDS.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri