Jag kommer att byta ut kablaget från min elmotor till ett nyinköpt batteri. För att göra en lång historia kort så fick jag felaktig info från säljaren av min 2013 Linder Sp 400. De har kopplat all el på ett och samma start/förbrbatteri. Problemet är att elmotorn (minn kota 40) drar ur batteriet ganska fort och därav har jag nu köpt ett batteri för att använda enbart till elmotorn!
Elmotorn har en kontakt i slutet på sitt kablage, sedan har man monterat en kontakt i båten. Problemet är att kablaget sedan är ihopkopplat med annan el bakom gasreglaget. Så min tanke är att bomma igen den kontakten med sockerbit eller dyl. Detta då det känns lite riskabelt att börja plocka bort gasreglaget. Tanken jag har är sedan att dra nya kablar från kontakten ner till batteriet, separata kablar.
Så till frågan:
Var får jag tag på bra kablar anpassade för detta behov?
Idag sitter en röd/svart kabel med beteckningen boat (antar att det är någon standardkabel till minn kota?).
Vad heter kablarna? Vilken storlek behövs på kabeln?
Hoppas ni förstår mina frågor, är verkligen ingen expert på elektronik !
Med vänlig hälsning, Nyrre
Elmotorn har en kontakt i slutet på sitt kablage, sedan har man monterat en kontakt i båten. Problemet är att kablaget sedan är ihopkopplat med annan el bakom gasreglaget. Så min tanke är att bomma igen den kontakten med sockerbit eller dyl. Detta då det känns lite riskabelt att börja plocka bort gasreglaget. Tanken jag har är sedan att dra nya kablar från kontakten ner till batteriet, separata kablar.
Så till frågan:
Var får jag tag på bra kablar anpassade för detta behov?
Idag sitter en röd/svart kabel med beteckningen boat (antar att det är någon standardkabel till minn kota?).
Vad heter kablarna? Vilken storlek behövs på kabeln?
Hoppas ni förstår mina frågor, är verkligen ingen expert på elektronik !
Med vänlig hälsning, Nyrre
Kommentera