Behöver hjälp med ampere mätare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med ampere mätare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
    Anledningen till att jag vill kunna se hur mycket amp det är kvar i batteriet är för att veta när det är dax att byta batteri. Sägs ju att man inte ska gå under 50% av batteriet kapacitet och om då jag har ett 80Ah batteri är det ju väldigt lätt att se när man närmar sig 50%. Fast det finns kanske något volt tal man kan ha som riktlinje också för att veta när man närmar sig 50% av batteriets kapacitet?
    Jag har i tidigare trådar pratat om hur mycket man kan dra ur ett batteri innan det börjar bli skadligt.
    Med skadligt menar jag att man förkortat batteriets livslängd radikalt.

Det man ska ha i åtanke är att ett batteri inte håller för evigt och det är av största vikt att direkt när man kommer hem efter en fisketur så ska man absolut ladda batteriet det första man gör.
    Det finns inget som är så skadligt för ett batteri som att låta det stå oladdat.

Strävar man att hålla sig kring 12,2-12,4v i spänning som lägst då kommer man att få ett batteri som håller väldigt bra om man sköter laddningen som man ska.

Drar man ur det frekvent lägre än så samt kanske inte är noga med laddningen då törs jag nästan lova att man halverar livslängden.

Det finns enkla uträkningar man kan göra om man vet vad ens förbrukare, förbrukar.
    Kika på www.exide.nu
    Där står det mycket matnyttigt.

Kommentera

Så det finns inget sett att se hur mycket ampere som är kvar i ett batteri?
      Återigen, det du har kvar i kapacitet i batteriet är Amperetimmar Ah
      Hur mycket något drar för stunden är Ampere.

Som HenkeW skrev, du är mer betjänt av att se hur många Volt du har kvar i batteriet.

Kommentera

Litt generelt om batterier og gjenværende effekt (ampere):
        Spenningen på et godt batteri, uten belastning eller lading tilkoblet, er ca 12,75V. Et 70% batteri har ca 12,48V og et 40% batteri har ca 12.24V osv. Kort sagt har Henke helt rett.

Når batteriet er tilkoblet en lader, enten hjemme eller fordi du kjører med en motor som lader batteriet, bør spenningen være ca 14,4-14,7V, da lader batteriet ok. Noe særlig under 14,2V og du er i ferd med å få et problem, enten fordi batteriet er gåent, batteriet er for kaldt til å ta i mot lading eller fordi at det du lader med gir lite strøm. Særlig for oss som kjører båt i minusgrader, skal man være obs på at kalde batterier ikke tar til seg lading.
        Team Colibri

Kommentera

Okey vilken tur att jag köpte två volt mätare då. Då kan jag ha en till elmotor batterierna och en till start batteriet. Men om jag nu vill ha ampere mätaren så jag ser hur mycket ström elmotorn drar medans den är igång, hur kopplar jag då? Kan vara kul att se hur mycket ampere den drar när man kör spot lock t,ex.

På mätaren finns det 2 röda kablar och 2 svarta. En svart och röd är lite vekare och dom är bara ström till själva mätaren antar jag.

Kommentera

Kan vara kul att se hur mycket ampere den drar när man kör spot lock t,ex.
            Men va f-n!
            Berätta lite mer om det där tack !
            :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              J

Strävar man att hålla sig kring 12,2-12,4v i spänning som lägst då kommer man att få ett batteri som håller väldigt bra om man sköter laddningen som man ska.
              Hur funkar voltmetern som är inbyggd i lodet? När jag ser på den är ju lodet i gång, nu har jag ett 7,5 Ah batteri till mitt Elit 7 lod, det är inget övrigt kopplat till batteriet.
              Mao kan jag med Voltmetern som är på lodet jämföra med dina siffror? Ett batteris volttal brukar ju stiga när man slår av förbrukningen..

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                Hur funkar voltmetern som är inbyggd i lodet? När jag ser på den är ju lodet i gång, nu har jag ett 7,5 Ah batteri till mitt Elit 7 lod, det är inget övrigt kopplat till batteriet.
                Mao kan jag med Voltmetern som är på lodet jämföra med dina siffror? Ett batteris volttal brukar ju stiga när man slår av förbrukningen..
                Prinsippet er helt likt som ellers.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Prinsippet er helt likt som ellers.
                  Och där brast mina kunskaper i norska. Vad menar du?

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
                    Och där brast mina kunskaper i norska. Vad menar du?

Du svarer egentlig selv. Du kan beregne statusen på batteriet fra hva loddet ditt viser, men må huske på at det at loddet er tilkoblet i seg selv drar ned. (Batteriet har det med andre ord litt bedre enn det ekkoloddet sier.)
                    Team Colibri

Kommentera

Testade mäta hur många volt mitt lithiumbatteri som använder till lodet hade då jag helt plötsligt ej fick igång det. 10V, hur kan det komma sig, batteriet är knappt 1 år gammal och använt kanske 20 gånger på sin höjd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17