Portabelt bra ekolod?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt bra ekolod??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tror jag verkligen det gör, mitt har laddats ur 2 eller 3 gånger men funkar efter fullladdning igen minst 7 timmar till mitt Elite 5x

Sjukt smidigt att bara koppla in och ladda den i vägguttaget!

Du kopplar batteriet med DC kontakter från plus och minus kabeln, man kan löda eller skruva på en kontakt
    Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av Freey Visa inlägg
      http://www.ebay.com/itm/Super-Rechar...item35c997338d

tror jag verkligen det gör, mitt har laddats ur 2 eller 3 gånger men funkar efter fullladdning igen minst 7 timmar till mitt Elite 5x

Sjukt smidigt att bara koppla in och ladda den i vägguttaget!

Du kopplar batteriet med DC kontakter från plus och minus kabeln, man kan löda eller skruva på en kontakt
      Ser helt klart intressant ut, 9.8Ah är ju riktigt bra för den storleken. Men nog bör du kunna köra länge än 7 timmar? Ditt elite 5x skall typiskt dra runt 250mA och bör då räcka närmare 40 timmar på det batteriet.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Jag köpte ett sånt batteri för någon månad sen men fick tyvärr ett måndags ex tror jag för det tar inte laddning. Säljaren ville inte skicka ett nytt men fick tillbaka 50% av vad jag betalade iaf.

Kommentera

Känns även som kapaciteten på dessa batterier är lite "saltade"?
          Ser fram emot mitt nya lod men hängde ikväll med en arbetskamrat som likt jag är novis på ekolod och jag försökte efter bästa förmåga få till något bra på hans Mark x5 pro men lyckades inte riktigt. Experimenterade med känslighet, frekvenser, störningsfilter mm. Fick tillslut fram något men såg ut som om botten låg en bit över vad den visade att djupet var typ som om det vore enorma mängder betesfisk med vissa "korvar" runt. Vet inte om detta faktiskt var betesfisk och enstaka stora eller om jag fick in det helt galet.
          Vad bör man ställa in lodet på för att se jiggar och sånt för vi provade men vi såg bara jiggen som en typ vitt band mitt i massa störning vid ett tillfälle. Drog ner känsligheten men då såg vi inget alls istället.
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
            Känns även som kapaciteten på dessa batterier är lite "saltade"?
            Ser fram emot mitt nya lod men hängde ikväll med en arbetskamrat som likt jag är novis på ekolod och jag försökte efter bästa förmåga få till något bra på hans Mark x5 pro men lyckades inte riktigt. Experimenterade med känslighet, frekvenser, störningsfilter mm. Fick tillslut fram något men såg ut som om botten låg en bit över vad den visade att djupet var typ som om det vore enorma mängder betesfisk med vissa "korvar" runt. Vet inte om detta faktiskt var betesfisk och enstaka stora eller om jag fick in det helt galet.
            Vad bör man ställa in lodet på för att se jiggar och sånt för vi provade men vi såg bara jiggen som en typ vitt band mitt i massa störning vid ett tillfälle. Drog ner känsligheten men då såg vi inget alls istället.
            Har du givaren placerad vid sidan om båten eller rakt bak? Vilket djup fiskar du över?

Brukar ställa in känsligheten så att det precis börjar bli kluttrigt på skärmen. Fiskar jag på olika platser/djup på en dag ställer jag om känsligheten så att bilden blir anpassad. Ställer väldigt ofta om känsligheten på lodet under fisketur.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Har du givaren placerad vid sidan om båten eller rakt bak? Vilket djup fiskar du över?

Brukar ställa in känsligheten så att det precis börjar bli kluttrigt på skärmen. Fiskar jag på olika platser/djup på en dag ställer jag om känsligheten så att bilden blir anpassad. Ställer väldigt ofta om känsligheten på lodet under fisketur.
              Under kvällen fiskade vi mest på mellan 2-7m. De "korvar" å sånt såg vi vid 6m djup på ca 4-5m djup, språngskiktet?
              Tyckte det var väldigt svårt att se något överhuvudtaget på under 3m djup.

Kommentera

Under kvällen fiskade vi mest på mellan 2-7m. De "korvar" å sånt såg vi vid 6m djup på ca 4-5m djup, språngskiktet?
                Tyckte det var väldigt svårt att se något överhuvudtaget på under 3m djup.
                Fiskar sällan under 3 m men brukar ställa in lodets maxdjup på 3 m då det händer.
                Skruva du ner känsligheten stegvis? tycker det går bra att urskilja språngskikt och fisk då. Fisk ger en starkare signal.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Fiskar sällan under 3 m men brukar ställa in lodets maxdjup på 3 m då det händer.
                  Skruva du ner känsligheten stegvis? tycker det går bra att urskilja språngskikt och fisk då. Fisk ger en starkare signal.
                  Ok nja provade lite olika inställningar av känslighet osv. Tror vi hade typ 65% känslighet och medel störfilter på när vi såg dessa fenomen med "korvar" samt kluster som gjorde att det såg ut som att det var botten vid 4m även fast lodet annars sa 6m.

Kommentera

Ser helt klart intressant ut, 9.8Ah är ju riktigt bra för den storleken. Men nog bör du kunna köra länge än 7 timmar? Ditt elite 5x skall typiskt dra runt 250mA och bör då räcka närmare 40 timmar på det batteriet.
                    Kanske det ska, har iallafall laddat det efter varje tur för att vara på säkra sidan. Det är sjukt värt dock för 300 sek att ha ett sånt batteri. Brutalt smidigt om man vill ha det portabelt.
                    Go Fish!

Kommentera

Når du sier at jiggen blir en strek (band), så er det helt naturlig. De bananformede ekkoene av fisk er en konsekvens av at fisken kommer inn i konen under ekkoloddgiveren, og så går ut av konen. En jigg eller en fisk som står permanent i konen vil tegnes som en strek på tvers av ekkoloddskjermen.

De fleste ekkolodd får problemer på virkelig grunt vann. Dette er ikke ekkoloddets feil, men skyldes "ringing" i selve ekkoloddgiveren. Husk at ekkoloddgiveren er både en høyttaler (når den sender ut et ekko) og en mikrofon (når den tar i mot returekkoet.) Når ekkoloddgiveren sender ut ekkoloddsignalet, gjør den det ved å vibrere slik som membranen i en høyttaler. Når ekkoloddgiveren mottar retursignalet, gjør den det ved at returekkoet får den til å vibrere på nytt. Ekkoloddgiveren kan ikke ta i mot et returekko før den har sluttet å vibrere etter å ha sendt et ekkosignal, tiden den bruker på å slutte å vibrere kalles ringing. Dette måles på flere måter, men kort sagt så vil feks en Airmar P66 giver ha kortere ringing enn de fleste OEM-givere. Men selv den sliter på grunnere vann enn 2 meter.

På grunt vann kan det være lurt å slå ned pinghastigheten (dersom dette er mulig). Da går det lengre tid mellom hvert ekko som sendes ut fra ekkoloddgiveren, ergo får den litt bedre tid på seg til å slutte å ringe.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri