Portabelt bra ekolod?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt bra ekolod??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Portabelt bra ekolod??

Hejsan
    Sitter och är ruskigt sugen på ett ekolod, har aldrig ägt ett men känner att det kanske skulle höja fisket.
    Jag vill ha det smidigt och lätt så att montera ett lod med stort blybatteri och givare på en lång pinne känns sådär.
    Jag söker därför ett lod man kan köpa en batteriväska till med sugkoppsfäste så att det är lätt och smidigt att ta med.
    Lodet kommer användas vid allt båtfiske för att hitta branter, grund osv och det skall kunna visa betesfisk och även kunna användas till vertikalfiske om man får suget efter att prova det någon gång.
    Sitter och kollat på antingen ett Lowrance mark 5x eller elite 5x, vad tycker ni om dessa eller har ni helt andra förslag?
    Helst vill man ju komma under 5000kr men det går väl att tänja på om det verkligen skulle behövas.

/skitfiske Kenta
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Elite 5x och mark 5x pro är två utmärta val. Har fiskat med båda och mer lod för pengarna går ej att få i den prisklassen.
    I mitt tycke är mark5x pro ett av de mest prisvärda loden som nånsin gjorts.
    För det fisket du efterlyser passar båda loden. Något jag tycker är ovärderligt när man fiskar och vill lägga pussel över var fisken befinner sig är en gps där man kan spara waypoints.

Kommentera

Jag bifaller föregående svar. En inbyggd GPS kan verkligen göra en STOR skillnad.

Kommentera

Ser nu när jag kollat runt lite bland försäljare att elite 5x nog inte finns längre tyvärr. Utgår enligt Lowrance för att bytas ut mot elite 5 hdi. Den verkar dock vara ruskigt trevlig, verkar vara elite 5x men med down scan och gps. Nackdelen är man då måste trixa ihop ett portabelt kit själv. Ser dock när jag kollat på specifikationerna för detta lod och det drar 1.1A mot 250mA för elite 5x. Kräver ett stort tungt batteri då.
        Skulle vara om man köper ett mark 5x pro och batteriväska med sugkoppsfäste till det då. Känns ju som en enkel och bra lösning?
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Efter en del forskning bland olika ekolod så la jag faktiskt om kursen helt. Beställde igår ett Garmin 550c med väska för att göra det portabelt. Tänkte väl garmin? Njää men efter att ha läst på lite så verkar det vsra riktigt bra. Ska bli intressant att testa. :-)

Kommentera

Garmin 550c er ikke i i samme liga som nye Elite 5 HDI, hva gjelder ekkolodd. Det vanlige ekkoloddet i Elite 5 og 7 HDI er mer følsomt enn i 550c. Det som er bedre med 550c, bortsett fra prisen, er at menyene er veldig lettfattelige. Det er derfor meget brukervennlig, og godt egnet for folk som ikke vil lese bruksanvisninger eller sette seg inn i teknologien.

Du må opp på 527xs før ekkoloddfunksjonen til Garmin virkelig blir bra, med det loddet kan man faktisk få glede av CHIRP-teknologien også, i en litt "nedskalert" form. (Ekte fullskala CHIRP betyr en tilnærmet urealistisk velfylt bankkonto....)
            Team Colibri

Kommentera

Glöm tunga blybatterier, jag beställde ett lätt (300g) Litium 12v från kina på ebay. mycket bättre!
              Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av Freey Visa inlägg
                Glöm tunga blybatterier, jag beställde ett lätt (300g) Litium 12v från kina på ebay. mycket bättre!
                hur många ah? tål det djupare urladdningar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Garmin 550c er ikke i i samme liga som nye Elite 5 HDI, hva gjelder ekkolodd. Det vanlige ekkoloddet i Elite 5 og 7 HDI er mer følsomt enn i 550c. Det som er bedre med 550c, bortsett fra prisen, er at menyene er veldig lettfattelige. Det er derfor meget brukervennlig, og godt egnet for folk som ikke vil lese bruksanvisninger eller sette seg inn i teknologien.

Du må opp på 527xs før ekkoloddfunksjonen til Garmin virkelig blir bra, med det loddet kan man faktisk få glede av CHIRP-teknologien også, i en litt "nedskalert" form. (Ekte fullskala CHIRP betyr en tilnærmet urealistisk velfylt bankkonto....)
                  Då jag läste mycket gott om 550c så gick jag på det. Jag vet att elite 5 hdi lodet är vassare men då det krävdes att jag skulle få fixa i ordning något portabelt själv med batteri och fäste för givare så föll ändå valet på garmin lodet. Duger nog gått åt mina ändamål.

Kommentera

Ursprungligen postat av Freey Visa inlägg
                    Låter intressant men har svårt att tänka mig att det inte når upp i samma kapacitet och ett litiumbatteri mår väl inte så bra att riktigt urladdas helt
                    ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17