Lämpligt ekolod för studentbudget? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpligt ekolod för studentbudget?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämpligt ekolod för studentbudget?

Som rubriken lyder så är jag student, har en relativt liten plånbok och vill skaffa ett ekolod till min lilla motorbåt som ligger i en grund insjö.
    Jag har en smärtgräns1500kr
    Har tittat lite på "Lowrance x-4 portabel" men det finns så lite recensioner lätttillgängligt..
    Vad rekommenderar ni erfarna ekolodare mig att införskaffa?
    Senast ändrad av Kalastajat; 2013-09-01, 13:29.

Hva har du brukt av ekkolodd før, har du brukt noe du synes fungerte bra? Til 1.500,- hadde jeg ikke satset på en "portabel" løsning, men heller laget det portabelt selv. Med lite budsjett bør hver krone gå til selve ekkoloddet, ikke til en veske som uansett bør byttes ut med en kasse/ boks. (Min subjektive mening.)

Skal jeg være helt ærlig, hadde jeg ikke kjøpt et så billig ekkolodd i det hele tatt. Ta heller å les pensum neste helg, og dropp ølen, så har du spart nok til et Elite 4x, som er et STORT steg opp. Her i Norge koster dette 1.900,- og gir deg et bedre ekkolodd og fargeskjerm. Bedre ekkolodd betyr at du faktisk vil kunne se fisk ned mot 20-30 meters dyp, og fargeskjerm gjør det mye lettere å tyde hva ekkoloddet viser. Feks blir det lettere å vurdere om det du ser på skjermen er en stor fisk, eller en stim med mindre fisk, og det er lettere å se typen bunn (hard/ myk).
    Team Colibri

Kommentera

lowerace mark 5x

Kommentera

Har aldrig använt ekolod själv innan och då det är tänkt att användas till grunt insjöfiske fiske så det är inga värsting grejer jag är ute efter. Hittade den du nämnde för ett helschysst pris http://www.ssbilbehor.se/lowrance-el...428-c-160.aspx Har tyvärr ingen inkopplad el i båten så en egenbyggd portabel lösning är det väl vad det får bli. Räcker det med detta jag länkade och sen att koppla det till ett MC-batteri?
        Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Hva har du brukt av ekkolodd før, har du brukt noe du synes fungerte bra? Til 1.500,- hadde jeg ikke satset på en "portabel" løsning, men heller laget det portabelt selv. Med lite budsjett bør hver krone gå til selve ekkoloddet, ikke til en veske som uansett bør byttes ut med en kasse/ boks. (Min subjektive mening.)

Skal jeg være helt ærlig, hadde jeg ikke kjøpt et så billig ekkolodd i det hele tatt. Ta heller å les pensum neste helg, og dropp ølen, så har du spart nok til et Elite 4x, som er et STORT steg opp. Her i Norge koster dette 1.900,- og gir deg et bedre ekkolodd og fargeskjerm. Bedre ekkolodd betyr at du faktisk vil kunne se fisk ned mot 20-30 meters dyp, og fargeskjerm gjør det mye lettere å tyde hva ekkoloddet viser. Feks blir det lettere å vurdere om det du ser på skjermen er en stor fisk, eller en stim med mindre fisk, og det er lettere å se typen bunn (hard/ myk).

Kommentera

Tackar för tipset, ska kolla upp lite priser och info om den!
          Ursprungligen postat av Micke8003 Visa inlägg
          lowerace mark 5x

Kommentera

Et MC-batteri går helt fint, og holder til maaange timer. De på Biltema er både billige og av ok kvalitet for dette bruket.
            Bare husk å lade batteriet etter bruk, batteriet tåler ikke å stå.
            Team Colibri

Kommentera

Jag har ett portabelt lowrance 4x från förra säsongen som jag inte har till någon användning då jag köpt ett nytt. Kanske är till intresse?
              Mvh Viktor

Kommentera

Hej Husflon! tackar för erbjudandet men nej tack. Vilket ekolod ersatte det gamla och hur funkar det?
                Mvh Tobbe!
                Ursprungligen postat av Husflon Visa inlägg
                Jag har ett portabelt lowrance 4x från förra säsongen som jag inte har till någon användning då jag köpt ett nytt. Kanske är till intresse?
                Mvh Viktor
                Senast ändrad av Kalastajat; 2013-09-02, 17:36.

Kommentera

Lowrance Elite 7 hdi. Ett plotter/ekolod som i mitt tycke är en av de bästa loden för ett ganska lågt pris. Gillar att det är en relativt stor skärm så fast man har splitscreen så ser man ändå detaljer väldigt bra.
                  Mvh Viktor

Kommentera

Ursprungligen postat av Husflon Visa inlägg
                    Lowrance Elite 7 hdi. Ett plotter/ekolod som i mitt tycke är en av de bästa loden för ett ganska lågt pris. Gillar att det är en relativt stor skärm så fast man har splitscreen så ser man ändå detaljer väldigt bra.
                    Mvh Viktor
                    ...fast det ligger ju en bra bit över TS budget på 1500:-.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 822 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10