Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Två saker som jag inte riktigt förstår, vid loggning skall jag sätta djupet på auto, men vet jag att sjön inte är djupare än 6 meter kan jag ändå sätta djupet på ex. 6 meter, varför inte sätta den manuellt på 6 meter redan från början, vad har auto funktionen för betydelse i det hela?
    Vid merge av 3 loggfiler får jag 3 val som kan kryssas i, de två sista gör att det tar längre tid, om jag inte kryssar i alla kan jag ändå senare se hårdhet och vegetation, eller försvinner den möjligheten då? ��

Kommentera

• Om man vill kunna beräkna bottenhårdhet (composition i Insight Genisis) är det nog bra att ha det inställt på auto. Det bör nämligen vara inställt på drygt det dubbla djupet för att bäst kunna mäta på "andrastudsekot" som uppstår när sonarpulsen efter att ha studsat i botten, sedan studsar i vattenytan och tillbaka på botten igen. Alternativt att tänka på att ha det inställt så manuellt... Så är det 6 m djupt bör det vara inställt på minst 15 m.

Om du vill se bottenhårdhet och/eller vegetation, måste du kryssa i dessa val i IG. Eller missförstod jag frågan?

Kommentera

• Tack Mattias, du förstod mig rätt, jag kryssade i alla tre valen, för misstänkte att det skulle behövas för att få med allt, tack för tipsen om djup oså :-)

Kommentera

• Ved logging til IG bør du ha dybde på auto uansett. Logaritmen de bruker for å beregne bunnkomposisjon er sannsynligvis ikke basert på skyggebunnen (E2). Jeg er ikke sikker, men jeg tipper de bruker Peak SV og/eller E1, IKKE E2.

Hvis du kjører manuelt, vil dataene for Peak SV og E1 bli sterkere enn ved auto, fordi ekkoloddet sender med større effekt enn det ellers hadde gjort. Dvs du vil få forskjeller i komposisjon som ikke er relle.

Dette var sikkert "to much information", men moralen er: Bruk auto.
          Team Colibri

Kommentera

• Tack Erik :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              Hook 4 ska vara kombinerad ekolod/plotter, hook 4x är enbart ekolod och lite billigare.

Har du plotterversionen så är det ganska simpelt.

1. Registrera dig på insight genesis/social map
              2. registrera ditt ekolod med korrekt ID
              3. ladda ner valfri djupkarta från social map
              4. för över till micro SD-kort
              5. sätt i minneskortet i ekolodet och välj "lowrance" som karttillverkare
              Hjälp

Har följt guiden
              1. Registrera mig på insight genesis/social map
              2. registrera mitt ekolod med korrekt "serenummer" och även "Enhets ID"
              3. laddade ner den karta jag ville ha
              4. förde över kartan till mitt mineskort. jag döpte inte om något och jag la filen rakt upp och ner i SD kortet, dvs ingen mapp eller liknande
              5. får inte upp någonting på plottern, har både testa med kartan som heter "navionic" och även den som heter "lowrance".

Vad gör jag för fel???

Kommentera

• uppdatera programvara från lowrance hemsida,då kommer varje individuellt sjökort upp i den menyn.

när du startar den uppdaterade enheten kommer tillgängliga kartor upp i ett meddelande ca 30s efter att lodet startats

Kommentera

• Hejsan! Ja kör IG och det har funkat klockrent, tills idag när jag skulle ladda upp filer, hittar inte längre där man kryssar i "privat" ser att de ändrat lite på sidan sen sist jag var inne, någon mer med samma problem ?

Kommentera

• Som over, pass på ha oppdatert programvare.

Men den vanligste feilen er atman har lagt inn feil serienummer eller innholds-ID, så dobbelt og trippelsjekk det. Du skal BARE bruke det som står i Om-menyen til plotteren, ikke det som står på esken eller noe annet sted.
                    Team Colibri

Kommentera

• Og før noen spør.

Premium-delen av IG er flyttet til www.genesismaps.com
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15