Insight Genesis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Samma här, ser växtlighet på tre områden innan jag mergeade ihop fem st filer. Nu ser jag bara ett område och bottenhårdheten fungerar inte alls på den mergeade...

Kommentera

• Kan tänka mig två saker som kan orsaka att hårdhet inte kommer med även om man har Premium.
      1. Att man inte valt det i alternativen i listan när man väljer att Merga filer (include composition)
      2. Att man har 2D-lodet inställt så att Range-inställningen är på mindre än dubbla djupet. En parameter för att beräkna hårdheten kan nämligen vara "andragångsekot" man får när sonar-pulsen reflekteras i sjöbotten-båtbotten-sjöbotten igen-givare. Jag vet dock inte hur IG gör exakt när de beräknar hårdhet, men det kan ju tänkas vara en faktor.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
        Kan tänka mig två saker som kan orsaka att hårdhet inte kommer med även om man har Premium.
        1. Att man inte valt det i alternativen i listan när man väljer att Merga filer (include composition)
        2. Att man har 2D-lodet inställt så att Range-inställningen är på mindre än dubbla djupet. En parameter för att beräkna hårdheten kan nämligen vara "andragångsekot" man får när sonar-pulsen reflekteras i sjöbotten-båtbotten-sjöbotten igen-givare. Jag vet dock inte hur IG gör exakt när de beräknar hårdhet, men det kan ju tänkas vara en faktor.
        1. Det har jag gjort! Men kan inte se något mer än djupkurvor.

2. Jag har ett HDS Gen 3! Kan vara så att jag har stängt av bottenhårdhet och växtlighet när jag loggat.

Får helt enkelt ut och pröva nytt vatten.

Nästa fundering jag har är om social Maps kartor! Finns inte bottenhårdhet loggat i dessa? Måste varje enskild person logga sin egna? Om det finns tar jag gärna emot tips på sjöar som har! Så man kan se hur det ska se ut på plottern. ��

Kommentera

• Social Map innehåller nog ingen växtlighet eller bottenhårdhet. Jag har ju för mig att detta med växtlighet/hårdhet är en Premium-feature, som då inte finns på Social Map, som är fri för alla med konto.

Både växtlighet/hårdhetberäknas fram av Navicos servrar utifrån de inskickade 2D-loggarna, så det är inget som ska processas i ekolodet i båten.

Som jag skrev, så det enda jag tror kan ha betydelse för hårdhetsinfo, är djupinställningen i lodet kontra verkliga djupet. Jag brukar oftast ha det på auto och då funkar det. Om det är djupt (>50 m) och mjuk botten brukar jag dock ibland få problem med att IG inte vill ge någon hårdhet.

Kommentera

• Når du logger, skal du ha auto-dybde og auto-følsomhet.
            Du kan ikke stenge av for bunnkomposisjon eller vegetasjon når du logger. (Men du kan stenge av det i kartvisningen for det ferdige kartet.)
            Skal du ha med disse tingene i IG, må du logge med 200 kHz.
            Team Colibri

Kommentera

• Tja! Ledsen om det redan varit uppe på tapeten men att syna 65 sidor är i det svettigast laget. Hursomhelst, jag skulle vilja göra ett fysiskt sjökort av loggningarna dvs printa ut det och ev göra en tavla av det. Någon som har kommit fram till hur jag enklast gör detta? Det bör väl finnas ett smidigare/bättre sätt än "print screen"?

Tack på förhand!

Kommentera

• Nei, ikke ved mindre du kjøper Reefmaster.
                Team Colibri

Kommentera

• Tja! Ligger sidan nere nu eller är det nåt problem hos mig? Kan inte logga in😢

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Kommentera

• Hej. Jag ska logga lite imorgon men det är en meter lågvatten. Finns där någon inställning?

Kommentera

• Etter at du har lastet opp til IG kan du justere loggen for vannstand.
                      Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 712 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri